Extern disk - esata, usb och lan

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Är ute efter en extern disk som har:

eSATA anslutning - ska ha det för att koppla den till Dreamboxen
USB anslutning - för att kunna koppla den till nya tv'n
LAN anslutning - för att kunna komma åt allt via nätverket.

Vilken disk rekommenderas?
Hittade denna:
http://www.dustinhome.se/pd_5010308222.aspx

Men finns det någon annan som är bra och har alla dom anslutningarna?
Tips mottages som vanligt tacksamt!

hur nyttjar du disken via tv'n & usb? Kan tv'n plocka upp det som finns på disken!?

Jag misstänker att det är så att du inte kan koppla in mer än en anslutning åt gången. Det lär nog i så fall strula lite.
Dom kan ha flera alternativ på anslutning men man kan inte ansluta mer än än åt gången.
Då menar jag inte att man inte kan komma åt den från flera datorer samtidigt via nätverket för det går givetvis men det går nog inte att koppla in mer än ett gränssnitt åt gången.

Men om det är det som du tänkt så är det där säkert en bra disk.

hur nyttjar du disken via tv'n & usb? Kan tv'n plocka upp det som finns på disken!?

Har beställt en sån här:
http://www.samsung.com/se/consumer/...ertainment&subtype=tv&model_cd=PS50B855Y1WXXE

Sitter 2 USB på den som man antingen kan koppla in en usbsticka eller en extern disk.
Finns även nätverksanslutning så man kan få viss info från internet, antingen via lan eller wlan.

Och morsan köpte just en 40" lcd med samma funktioner, inbyggd mediaspelare som tar dom flesta format och funkar riktigt bra.

Med andra ord, japp går att kolla film, lyssna på musik eller kolla kort från USB sticka eller disk.

Dreamboxen är en HD-box, har både USB och eSata på den men ska man spela in HDmaterial funkar det bäst med eSata pga överlägsen hastighet där.

Last edited:
Har beställt en sån här:
http://www.samsung.com/se/consumer/...ertainment&subtype=tv&model_cd=PS50B855Y1WXXE

Sitter 2 USB på den som man antingen kan koppla in en usbsticka eller en extern disk.
Finns även nätverksanslutning så man kan få viss info från internet, antingen via lan eller wlan.

Och morsan köpte just en 40" lcd med samma funktioner, inbyggd mediaspelare som tar dom flesta format och funkar riktigt bra.

Med andra ord, japp går att kolla film, lyssna på musik eller kolla kort från USB sticka eller disk.

Dreamboxen är en HD-box, har både USB och eSata på den men ska man spela in HDmaterial funkar det bäst med eSata pga överlägsen hastighet där.

Hmm, om du har nätverksanslutning på alla enheter har du ju ingen glädje av varken USB eller eSata !?
varför inte köra bara via nätverket ?

Hmm, om du har nätverksanslutning på alla enheter har du ju ingen glädje av varken USB eller eSata !?
varför inte köra bara via nätverket ?

Tror inte tv'n kan använda nätverksanslutningen till att kolla film o köra mp3.
Är inte helt säker dock.

Annars används internet till att komma åt diverse Yahoo widgets, typ väder mm

Tror inte tv'n kan använda nätverksanslutningen till att kolla film o köra mp3.
Är inte helt säker dock.

Annars används internet till att komma åt diverse Yahoo widgets, typ väder mm

Nä, det kan den inte om du inte använder en DNLA-server(följer med en skiva till TV'n), my misstake.
Men du kan ju koppla disken till Dreamboxen och streama allting därifrån.
Du MÅSTE ju inte använda den inbyggda mediaspelaren.
Själv använder jag inte min egna, streamar allting från datorn.
Vet inte om jag missat nåt med min TV, men den inbyggda mediaspelaren klarar inte DD-ljud !!, vilket det är på väldigt många 720/1080-filmer.

Nu ska jag komma och sabba lite här, men jag tror inte det finns en sån enhet som du vill ha. Den du länkat till har nätverk ut, men USB och eSATA är in. Dvs det går att ansluta fler diskar till Lacie-enheten, det går inte att ansluta Lacie-lådan till din TV eller Dreambox.

Saken är den att så som USB och eSATA fungerar så kan de portarna aldrig användas tillsammans med något annat. Enheten du kopplar disken till kommer anta att den har ensam tillgång till disken och du kommer ganska snart ha tappat allt ditt data om man bryter det antagandet.

Så om din TV/Dreambox inte kan komma åt disk över nätverket så får du nog tyvärr titta på att ha flera lådor.

Nä, det kan den inte om du inte använder en DNLA-server(följer med en skiva till TV'n), my misstake.
Men du kan ju koppla disken till Dreamboxen och streama allting därifrån.
Du MÅSTE ju inte använda den inbyggda mediaspelaren.
Själv använder jag inte min egna, streamar allting från datorn.
Vet inte om jag missat nåt med min TV, men den inbyggda mediaspelaren klarar inte DD-ljud !!, vilket det är på väldigt många 720/1080-filmer.

Hmm....
Du har nog rätt i det mesta där.
Tänkte inte på DNLA servern, den bärbara datorn jag har är ju DNLA sertifierad också.
Har ju HDMI på den bärbara så då är det nog bara att köra HDMI in i recievern och sen vidare till tv'n.

Streamingen från Dreamboxen funkar väl så där, så helst kör jag nog film från en disk eller USB sticka direkt till tv'n.
DD-ljud ut från tv'n stämmer nog också.
Det är väl den enda missen med tv'n.

Nu ska jag komma och sabba lite här, men jag tror inte det finns en sån enhet som du vill ha. Den du länkat till har nätverk ut, men USB och eSATA är in. Dvs det går att ansluta fler diskar till Lacie-enheten, det går inte att ansluta Lacie-lådan till din TV eller Dreambox.

Saken är den att så som USB och eSATA fungerar så kan de portarna aldrig användas tillsammans med något annat. Enheten du kopplar disken till kommer anta att den har ensam tillgång till disken och du kommer ganska snart ha tappat allt ditt data om man bryter det antagandet.

Så om din TV/Dreambox inte kan komma åt disk över nätverket så får du nog tyvärr titta på att ha flera lådor.

Tackar för infon!

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!