Extern backup, lagring och molntjänster?

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Jag har en Synology NAS med ett gäng HD i RAID, som central lagring hemma. vilket väl är något bättre än att spara lokalt i respektive burk i huset. Bättre men inte bra nog. :fakta

Efter några bränder i trakten där folk blivit av med både det ena och det andra så har tanken på att köra backup externt mot någon lämplig tjänst dykt upp. Men vilken?:confused:

Jag räknar med att inte ta backup på hela NAS:ens innehåll då den har ca 11 TB formatterad kapacitet utan på en "väl vald" del av innehållet som bilder, foton och en del scannade dokument.

Finns det månntro någon som gör något liknande och har tips eller på annat sätt sitter inne med någon nyttig info om detta. Både m.a.p tjänster och metodik....
 

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
Jag har en liknande sits: har en Synology Nas (dock bara med hanterbara 2GB med två speglade diskar). Till den en lokal esata-disk till vilken det kör en backup varje natt.

En gång i månaden tar jag hem en usb-disk och kör ännu en backup på. Denna disk förvaras på annan plats utanför hemmet.

Usb-disken vore najs att byta mot någon form av moln/annan server, men jag har inte hittat något som uppfyller mina snåla kostnadskrav.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top