expressen provkör motard

jra_racing

Enduro rider
Gick med
10 May 2004
Ort
E-tuna
Hoj
Husqvarnor
Expressen provkörde supermotarder i veckan som va. Det va husaberg 650FS, KTM 640 och Husqvarna 510SMR. Vet bara att oljepluggen lossnade på KTM:en när dom åkte motorväg inte mysigt. Någon som vet när detta test kommer i tidningen?
 

Coola Ola

Guest
Låter väl som en sällsynt korkad blandning på hojar? Iofs har jag ju inte sett testet men att jämföra en Hva 510 med en KTM 640 låter ju inte helt rätt.
 

Mr *

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Stockholm
Hoj
HM 450
.

Coola Ola skrev:
Låter väl som en sällsynt korkad blandning på hojar? Iofs har jag ju inte sett testet men att jämföra en Hva 510 med en KTM 640 låter ju inte helt rätt.

Det behöver inte helt fel, i expressen skall man inte förvänta sig några fullödiga tester. Det blir förmodligen en guide till den som är går i motardköpartankar. En maskin för den kompromisslöse (posaren :hihi ) en maskin för den som värdesätter driftsäkerhet och långa intervall och ja..bla bla osv. Det kan vara skojigt att läsa.

mvh

/mr *
 

Raggarn

Ny medlem
Gick med
17 May 2003
Ort
Älvsjö, Stockholm
Hoj
KTM660, strypt å sänkt
Mr* har såå rätt.

Det blir mer en "guide" av vårens nya supermotarder.
Vi provkörde 5 hojar under 2 dagar: Husqvarna 510 , Husaberg 650, KTM 640&660 och Yamaha xt660.

Visst, de hära 5 hojarna har ingenting gemensamt annat än att de har 2 hjul.
Men sen skiljer de sig åt - så vi gör ingen jämförelse dem emellen. Det kommer inte att koras någon vinnare lr så :)
Dessa "motarder" har helt olika användningsområden - pendla-till-och-från-jobbetmotard till ren banhoj...

### men visst:
Den dära KTM640 sprutade ur sig oljan efter 72km.... snacka om tveksam kvalitet&montering.... Testföraren höll på att bli mos efter att bakdäcket stort sett körde om honom i 130+ a la´Rossi

men kolla in Matti på Husabergarn, 12åclock vid Lunda som jag plåtade
 

Bifogat

  • test-2.jpg
    test-2.jpg
    77 KB · Visningar: 531

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Raggarn skrev:
Mr* har såå rätt.

Det blir mer en "guide" av vårens nya supermotarder.
Vi provkörde 5 hojar under 2 dagar: Husqvarna 510 , Husaberg 650, KTM 640&660 och Yamaha xt660.

Visst, de hära 5 hojarna har ingenting gemensamt annat än att de har 2 hjul.
Men sen skiljer de sig åt - så vi gör ingen jämförelse dem emellen. Det kommer inte att koras någon vinnare lr så :)
Dessa "motarder" har helt olika användningsområden - pendla-till-och-från-jobbetmotard till ren banhoj...

### men visst:
Den dära KTM640 sprutade ur sig oljan efter 72km.... snacka om tveksam kvalitet&montering.... Testföraren höll på att bli mos efter att bakdäcket stort sett körde om honom i 130+ a la´Rossi

men kolla in Matti på Husabergarn, 12åclock vid Lunda som jag plåtade

Tja, kvaliteten är det väl bevisligen inget större fel på när det gäller KTM. En felmonterad oljeplugg säger inte ett dugg om kvaliteten även om jag också hade blivit jäkligt rädd om samma hänt mej.
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Blip skrev:
Tja, kvaliteten är det väl bevisligen inget större fel på när det gäller KTM. En felmonterad oljeplugg säger inte ett dugg om kvaliteten även om jag också hade blivit jäkligt rädd om samma hänt mej.

Men vafan , det FÅR ju bara inte hända.
Tror knappast ktm hade bjudit på ny motor. Möjligen i detta läge men svårt att förklara privat.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
SM 570 RR skrev:
Men vafan , det FÅR ju bara inte hända.
Tror knappast ktm hade bjudit på ny motor. Möjligen i detta läge men svårt att förklara privat.

Nä det FÅR bara inte hända, men det är knappast första hojen en oljeplugg har lossnat på. Dåligt monterat är det i alla fall.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Raggarn skrev:
Mr* har såå rätt.

Det blir mer en "guide" av vårens nya supermotarder.
Vi provkörde 5 hojar under 2 dagar: Husqvarna 510 , Husaberg 650, KTM 640&660 och Yamaha xt660.
.
.
.
Du verkar ju mer än lovligt insatt i det här ;) :)
Berätta mer. Helst typ när reportaget kommer i tidningen :7peta
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Raggarn skrev:
Mr* har såå rätt.

Det blir mer en "guide" av vårens nya supermotarder.
Vi provkörde 5 hojar under 2 dagar: Husqvarna 510 , Husaberg 650, KTM 640&660 och Yamaha xt660.

Visst, de hära 5 hojarna har ingenting gemensamt annat än att de har 2 hjul.
Men sen skiljer de sig åt - så vi gör ingen jämförelse dem emellen. Det kommer inte att koras någon vinnare lr så :)
Dessa "motarder" har helt olika användningsområden - pendla-till-och-från-jobbetmotard till ren banhoj...

### men visst:
Den dära KTM640 sprutade ur sig oljan efter 72km.... snacka om tveksam kvalitet&montering.... Testföraren höll på att bli mos efter att bakdäcket stort sett körde om honom i 130+ a la´Rossi

men kolla in Matti på Husabergarn, 12åclock vid Lunda som jag plåtade
Lite OT men... Det ser helt klart ut som du har en 510:a på din avatarbild fast det står att du har en 660... Helt rätt om det e en husky ;)
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Blip skrev:
Tja, kvaliteten är det väl bevisligen inget större fel på när det gäller KTM. En felmonterad oljeplugg säger inte ett dugg om kvaliteten även om jag också hade blivit jäkligt rädd om samma hänt mej.

Vad mumlar du om nu!!!? Klart som fan det är kvalitetsproblem om en oljeplugg lossnar, det innebär tom fara för liv. I bilvärlden hade detta lett till recall på alla berörda 640, garanterat.

De kan ha haft problem med tex en dragare till oljepluggen. Då måste alla in som monterats under den "kalibreringstiden" lr vad man ska kalla det.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Suomalainen skrev:
Vad mumlar du om nu!!!? Klart som fan det är kvalitetsproblem om en oljeplugg lossnar, det innebär tom fara för liv. I bilvärlden hade detta lett till recall på alla berörda 640, garanterat.

De kan ha haft problem med tex en dragare till oljepluggen. Då måste alla in som monterats under den "kalibreringstiden" lr vad man ska kalla det.

Ja eller så kan handlaren som släppte iväg hojen ha missat det? :rolleyes:
 

GrusDan

Grusnörd
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
-82 Suzuki GSX1100E, -88 Suzuki TS250X, -80 Yamaha XS850
Ang oljepluggen, det kan inte vara så att den svenska återförsäljaren
som bidrog med cykeln (som i sin tur fyllt på med olja i den nya maskinen)
har slarvat med montering av oljepluggen?
 

Raggarn

Ny medlem
Gick med
17 May 2003
Ort
Älvsjö, Stockholm
Hoj
KTM660, strypt å sänkt
GrusDan skrev:
Ang oljepluggen, det kan inte vara så att den svenska återförsäljaren
som bidrog med cykeln (som i sin tur fyllt på med olja i den nya maskinen)
har slarvat med montering av oljepluggen?

Hojen var splåjrans ny från KTM i Örebro, vi skulle köra in den åt dem.
Så visst, tveksam montering från fabrik/verkstad.


jo, det e en husky510 på min nuvarande avatar. Den provkörde jag med glädje på både bana,sandtag å asfalt&grusväg --- pure ownage !!!
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Raggarn skrev:
Hojen var splåjrans ny från KTM i Örebro, vi skulle köra in den åt dem.
Så visst, tveksam montering från fabrik/verkstad.


jo, det e en husky510 på min nuvarande avatar. Den provkörde jag med glädje på både bana,sandtag å asfalt&grusväg --- pure ownage !!!
Får man fråga vad tyckte du om den rent subjektivt? Du som fick prova flera st?
 

Raggarn

Ny medlem
Gick med
17 May 2003
Ort
Älvsjö, Stockholm
Hoj
KTM660, strypt å sänkt
ja vad skall ja säga:
en ubermotard för racing.
bromsar, maskin och chassi i toppklass.
Dock upplevde jag framgaffeln lite väl mjuk för hård asfaltskörning. jag väger 77kg - men man måste nog byta fjädrarna fram...

Alla reglage sitter kanon, och frambromsen har ett underbart bett. Dock så saknade denna demohoj all känsla i bakbromsen, men sånt brukar ju gå att modda om man orkar.

en svensk (italiensk) pärla :)
 

jra_racing

Enduro rider
Gick med
10 May 2004
Ort
E-tuna
Hoj
Husqvarnor
För att få gaffeln att gå riktigt kanon gör man en omfattande renovering... Nämligen man byter olja i det och då blir skillnaden som natt och dag. För det är 7.5 olja i det funkar bra i Italien men inte hos oss det ska vara 5 på oljan. Då blir det bra.

F.Ö när kommer reportaget ut?
 

jontobee

örn
Gick med
4 Mar 2005
Ort
Skebo (Nära Robroring)
Hoj
Honda Xr 650r Motard-00.Honda Z50-93.50% av en Harley-93 å en Pitpro 125-06. Sv 650 cafè Racer &bilar kan dra åt helvete!
ni kanske lämnade hojarn obevakade under en kort sec,när ni hadde rast eller något o då kom en liten man o skruva upp oljepluggen lite.Den lilla manen kan ha tvångstankar mot Ktm eller så är han sponsrad av husky. :D .Obs detta var ett skämt.klar läskigt men kvalitetsproblem blir det nog först om det blir ett återkommande fel.Men det var klart värdiglöst monterat(löneförhandligen kanske gick åt helvete så montören var på pisshumör)
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Suomalainen skrev:
Varför skulle handlaren pilla på oljepluggen på en ny hoj... :7peta

Nu har ju Raggarn redan dementerat det men min tankegång var att handlaren inte ville släppa iväg en helt oinkörd hoj som det ska flåköras med och därmed gjort det själv några mil samt bytt olja.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
När jag praktiserade hos kawasakiåterförsäljaren här i stan så fyllde vi då olja i nya hojjar... (händer att man låter lite olja rinna igenom innan man fyller upp)

Lite trist att CRFen inte var med i testet, hade vare kul å fått en jämförelse mellan den och 510n!
 
Last edited:
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top