Exportera hoj till Holland - hjälp och råd

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag som inget begriper, vad är det som är så märkvärdigt med den hojen som inte finns närmare Holland än här?
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Om han är skriven i Sverige utanför Borås måste det enklaste för dig väl vara att du säljer den till honom och han exporterar den till Holland.

Nån som kan räkna ut
varför en person skriven i Sverige vill köpa en hoj av en annan person skriven i Sverige och vill att säljaren sköter exporten till Holland ?

Det är för att om man har fler än sex fordon registrerade på själv och sålt dem vidare inom ett år betraktas man som bilhandlare och blir beskattad som det också. Så var det förr men det kan ha ändrats.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det är för att om man har fler än sex fordon registrerade på själv och sålt dem vidare inom ett år betraktas man som bilhandlare och blir beskattad som det också. Så var det förr men det kan ha ändrats.
Det finns inte längre - men om det gjorde det, varför skulle isåfall TS hjälpa köparen att skattefiffla?

Jag kan inte se någon som helst anledning till varför en person som är skriven och bosatt i Sverige inte kan ta ägandet, och sedan fixa med exporten själv.

Någonting stämmer inte - stort eller litet.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
0
Det finns inte längre - men om det gjorde det, varför skulle isåfall TS hjälpa köparen att skattefiffla?

Jag kan inte se någon som helst anledning till varför en person som är skriven och bosatt i Sverige inte kan ta ägandet, och sedan fixa med exporten själv.

Någonting stämmer inte - stort eller litet.
Vem säger att TS är medveten om att han hjälper köparen att fuska med skatten?

Du säger att den finns inte längre... men inne nästa andetag säger du "om det nu gjorde det". Vet du eller vet du inte?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
OBS. En banköverföring går att backa om den sker ett tag innan banken kör sina transfers.
En Swishbetalning kan aldrig backas.
Jag har testat och fått det verifierat av banken, efter en del tjafs då de inte ville erkänna att det går att göra en banköverföring som säljaren ser och sedan backa.
Visst kan en swishbetalning backas. Exempel.
1:a steget var att Bill Blåsning presenterade sig som ny kund i en bank ute på landsbygden (ska köpa sommarställe i trakten och vill ha ett lokalt bankkontor) med falskt körkort och öppnade bankkonto som Kalle Knös. Nästa steg var att Bill Blåsning skaffade sig mobilt Bank-Id för Kalle Knös med hjälp av banken på landsbygden. Banken på landsbygden skickade givetvis alla papper hem till Kalle Knös. Men eftersom Kalle Knös var på utlandssemester så var det lätt för Bill Blåsning att ta hand om allt som kom i brevlådan från banken på landsbygden.
Och nu med Mobilt Bank-Id som Kalle Knös hade Bill Blåsning tillgång till alla Kalle Knös pengar på alla andra banker som Kalle Knös har.
Så nästa steg var att spana in en snygg bil. Åka till Bilsäljaren, swisha över Kalle Knös pengar till Bilsäljaren som glatt släpper iväg bilen.
Köpt av Kalle Knös.
Men Kalle Knös märkte ju att nått är fel, kontaktar polisen och sin bank. Kalle Knös bank med polisanmälan kontaktade Bilsäljarens bank som genast skickar tillbaka de swishade pengarna till Kalle Knös konto.
Nästa steg var att polisen hämtade in Bilsäljaren till förhör.
Bilsäljaren var misstänkt för Identitetskapning och stöld(?) av Kalle Knös pengar.
Och när Bilsäljaren väl lyckats övertyga polisen om att han är helt oskyldig.
Så var Bilsäljaren utan både de swishade pengarna och bilen.
Bilsäljaren hade blivit bedragen, Bedrägeri.

Detta har redan hänt. Här i Sverige. Vet inte om de någonsin fick tag i Bill Blåsning.
Eller om Bilsäljaren fick tillbaks bilen.
Har i varje fall inte sett det i media.

Men den som söker finner kanske ovan exempel
https://www.qwant.com/?q=svischbedrägerier&t=web
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Sålde en hoj till Danmark en gång. Köparen avsåg att regga in hojen där, och för att göra detta skulle den tullas in vid importen vartefter transportstyrelsen skulle få info om exporten automatiskt och avregistrera den i Sverige. Vet inte om snubben fick ändrade planer eller något (yeah right) men han reggade bevisligen aldrig hojen eftersom den aldrig tullades in i Danmark och därför aldrig heller avreggades i Sverige... Betalade vägtrafikregisteravgift på den hojen i ett antal år innan Transportstyrelsen till slut gav med sig och accepterade min förklaring om hur förloppet gått till och gick med på att avregistrera hojen utan skrotningsintyg. Jag fick såklart betalt för hojen vid försäljningen så inga konstigheter rent så, men var aktsam med hela registreringsbiten och se till att faktiskt få ett intyg som styrker att hojen lämnat landet så att du slipper betala avgift för den.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Visst kan en swishbetalning backas. Exempel.
1:a steget var att Bill Blåsning presenterade sig som ny kund i en bank ute på landsbygden (ska köpa sommarställe i trakten och vill ha ett lokalt bankkontor) med falskt körkort och öppnade bankkonto som Kalle Knös. Nästa steg var att Bill Blåsning skaffade sig mobilt Bank-Id för Kalle Knös med hjälp av banken på landsbygden. Banken på landsbygden skickade givetvis alla papper hem till Kalle Knös. Men eftersom Kalle Knös var på utlandssemester så var det lätt för Bill Blåsning att ta hand om allt som kom i brevlådan från banken på landsbygden.
Och nu med Mobilt Bank-Id som Kalle Knös hade Bill Blåsning tillgång till alla Kalle Knös pengar på alla andra banker som Kalle Knös har.
Så nästa steg var att spana in en snygg bil. Åka till Bilsäljaren, swisha över Kalle Knös pengar till Bilsäljaren som glatt släpper iväg bilen.
Köpt av Kalle Knös.
Men Kalle Knös märkte ju att nått är fel, kontaktar polisen och sin bank. Kalle Knös bank med polisanmälan kontaktade Bilsäljarens bank som genast skickar tillbaka de swishade pengarna till Kalle Knös konto.
Nästa steg var att polisen hämtade in Bilsäljaren till förhör.
Bilsäljaren var misstänkt för Identitetskapning och stöld(?) av Kalle Knös pengar.
Och när Bilsäljaren väl lyckats övertyga polisen om att han är helt oskyldig.
Så var Bilsäljaren utan både de swishade pengarna och bilen.
Bilsäljaren hade blivit bedragen, Bedrägeri.

Detta har redan hänt. Här i Sverige. Vet inte om de någonsin fick tag i Bill Blåsning.
Eller om Bilsäljaren fick tillbaks bilen.
Har i varje fall inte sett det i media.

Men den som söker finner kanske ovan exempel
https://www.qwant.com/?q=svischbedrägerier&t=web
Tror att det där varit upp tidigare, och jag synar det.
Ingen bank skickar tillbaka pengar på detta sätt.
Så källa på det.
Visst kan du bli ID kapad, men det där förloppet kan man glömma.
Kalle Knös kommer däremot att ha ett helsike, och få brottas både med banken och försäkringsbolag.
Så, gärna en källa på det där.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Tror att det där varit upp tidigare, och jag synar det.
Ingen bank skickar tillbaka pengar på detta sätt.
Så källa på det.
Visst kan du bli ID kapad, men det där förloppet kan man glömma.
Kalle Knös kommer däremot att ha ett helsike, och få brottas både med banken och försäkringsbolag.
Så, gärna en källa på det där.
Håller med, Bank-ID är ju ett system som inte hanteras av en lokal bank utan ett helt eget system.
Så det kvittar i vilket bankkontor du ber om det så kollas det om det redan finns.
Likaså kopplas ju bankkontot till Swish som inte heller det är ett lokalt fenomen och det kräver att det finns pengar på kontot för att föra över och ingen bank i Sverige skulle dra tillbaka pengar om det inte visar sig att mottagaren blir dömt i samma ärnende.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Jag har sålt flera fordon till andra EU länder utan att göra ett skit mera än att räkna pengar....
För va det bra att ha kvar reg-papper och plåt ifall man importerade liknande fordon från USA, men det är ju lite svårt nu när länderna samkör.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
hannuse citat: Ingen bank skickar tillbaka pengar på detta sätt. slut citat
Så du tror att en kriminell som lyckas identitetskapa dig kan glatt behålla dina pengar som han fört över till sitt bankkonto ?
gundj citat:
Håller med, Bank-ID är ju ett system som inte hanteras av en lokal bank utan ett helt eget system.
Så det kvittar i vilket bankkontor du ber om det så kollas det om det redan finns. slut citat
dvs om det inte redan finns Mobilt Bank-Id, så inga problem för bedragaren att skaffa Mobilt Bank-Id......

Jag har själv inte Mobilt Bank-Id för när jag läste användarvillkoren för min nyinhandlade Android där Google förbehöll sig rätten att ladda hem och dela med sig en rad grejer på min mobil men ej begränsat till detta. Så började jag må illa och accepterade inte EULA.
Skulle jag acceptera hemlig avlyssning, hemlig filmning och att Google fick tillgång till mina offerter, mina kunder affärshemligheter o.s.v. Icke.
Så jag accepterade inte EULA och den mobilen en Garmin Asus har bara använts som navigator.
Men hur många här har läst EULA för sin smartfån ?
Jag ringer för några år sedan min särbo som sitter med Android plattan och är inne på Facebook. Hon tar sin mobil och börjar prata med mig.
Då ser hon till sin stora förvåning att allt hon säger till mig skrivs ut på Androidplattan i Facebook.
Dvs Facebook avlyssnar henne och i Facebookservern översätts det talade ordet till bokstäver som skrivs ut på hennes platta.
Men så kan det väl inte gå till, att man är avlyssnad ? Jo då även när man inte är inne på Fejjan....
Läste det här i papperstidningen VI för ganska prick ett år sedan.
https://vi.se/artikel/sNZvng94-aNZvnXZx-f3f0d
 
Last edited:

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
jaså bor han o är skriven i Sverige, då ska du inte klyda med någon export
det kan han själv fixa.
verkar lite lurt
va är anledningen till att du ska exportera den o inte han själv ?
kolla för jävlen noga att du verkligen har pengarna på ditt konto, så han inte tar tillbaka dom på någotvis
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
hannuse citat: Ingen bank skickar tillbaka pengar på detta sätt. slut citat
Så du tror att en kriminell som lyckas identitetskapa dig kan glatt behålla dina pengar som han fört över till sitt bankkonto ?
gundj citat:
Håller med, Bank-ID är ju ett system som inte hanteras av en lokal bank utan ett helt eget system.
Så det kvittar i vilket bankkontor du ber om det så kollas det om det redan finns. slut citat
dvs om det inte redan finns Mobilt Bank-Id, så inga problem för bedragaren att skaffa Mobilt Bank-Id......

Jag har själv inte Mobilt Bank-Id för när jag läste användarvillkoren för min nyinhandlade Android där Google förbehöll sig rätten att ladda hem och dela med sig en rad grejer på min mobil men ej begränsat till detta. Så började jag må illa och accepterade inte EULA.
Skulle jag acceptera hemlig avlyssning, hemlig filmning och att Google fick tillgång till mina offerter, mina kunder affärshemligheter o.s.v. Icke.
Så jag accepterade inte EULA och den mobilen en Garmin Asus har bara använts som navigator.
Men hur många här har läst EULA för sin smartfån ?
Jag ringer för några år sedan min särbo som sitter med Android plattan och är inne på Facebook. Hon tar sin mobil och börjar prata med mig.
Då ser hon till sin stora förvåning att allt hon säger till mig skrivs ut på Androidplattan i Facebook.
Dvs Facebook avlyssnar henne och i Facebookservern översätts det talade ordet till bokstäver som skrivs ut på hennes platta.
Men så kan det väl inte gå till, att man är avlyssnad ? Jo då även när man inte är inne på Fejjan....
Läste det här i papperstidningen VI för ganska prick ett år sedan.
https://vi.se/artikel/sNZvng94-aNZvnXZx-f3f0d
Jag tror inte så mycket i denna fråga, eftersom både min son och min svägerska jobbar i bankvärlden.
Detta har vi diskuterat flitigt, och ID-kapning är faktiskt en väldigt komplex fråga.
Banksekretessen är däremot stenhård, hårdare än polisen.
Om en förundersökning pågår får dock information lämnas till åklagar- och polismyndighet, men några pengar flyttas inte.
Det finns ingen kriminell i denna gärning förrän han är utredd, åtalad och dömd.
Så, nej, pengarna kommer absolut inte att skickas någonstans bara för att någon har gjort en polisanmälan, glöm det.
Men, som sagt var, finns det en möjlighet för den som har blivit bedragen att få ersättning genom försäkringsbolag, banken, eller kreditutfärdaren.
Har du inte ingått ett avtal blir du givetvis inte betalningsansvarig heller, och det är ju logiskt och bra.
Problemet är om företaget som du påstås ha ingått avtal med har någon form av bevis, t.ex. om en bedragare har kommit över en avtalsbekräftelse där din påstådda signatur finns.
Det är i så fall DU som har bevisbördan och måste bevisa att du INTE har ingått avtalet, vilket naturligvis blir väldigt svårt.
Av den anledningen kan det tyvärr sluta med att du blir betalningsskyldig, trots att du har råkat ut för en ID-kapning.
Väntar fortfarande på en källa på det händelseförlopp som du hänvisar till...
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
-Och när köparen börjar svamla om paypal och transportföretag så är cirkeln sluten... :fakta
Tänkte komma till det ämnet :D
en säker "oberoende transportör" som sköter resten av betalningen innan man lastar av hojen och vips så var handpenning det enda man fick.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top