Explosionståligt avgasbandage?

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Jag har ett problem på min Husky.

Det finns en skarv mellan rören och ljuddämparen, den skarven är inte så tät som jag önskar mig.
Jag har försökt fylla upp håligheten mellan rören med avgastätning, lindat OK´s avgasbandage runt rören samt ståltråd över. Detta funkar skitbra, tills den smattrar till vid hård motorbroms.
På ett par avgaspuffar så är bandagen och tätningarna bortskjutna. : /

Vad gör jag?

Jag lär aldrig få plats med det, eftersom att det är ca 3-4 mm mellan de två rören. : /
Jag har sett att customhojar har haft någon typ av vävd avgasbandagering. Det borde väl hålla bättre?

Jag lär aldrig få plats med det, eftersom att det är ca 3-4 mm mellan de två rören. : /
Jag har sett att customhojar har haft någon typ av vävd avgasbandagering. Det borde väl hålla bättre?

Hur menar du då? Är det inte en vanlig slipjoint: ena röret in i det andra?

Bifogat

• 525.JPG
    525.JPG
    32.6 KB · Visningar: 92
Last edited:
Mjow, men det är två rör och det är bara några milimeter mellan dom så jag kommer aldrig få in några slangklämmor där. Det är nätt och jämnt att jag får in bandage och ståltråd.

Du ska inte pilla in ngt i spalten, jag menade att du handlar en siliconmuff (dvs kort slangbit) som du trär över hela skarven. Sedan kläms muffen fast mot resp rör med en slangklämma i var ände på muffen.

Jag är nyfiken på hur det såg ut original. Husqvarna bygger ju inte avgassystm som läcker från början.

Du ska inte pilla in ngt i spalten, jag menade att du handlar en siliconmuff (dvs kort slangbit) som du trär över hela skarven. Sedan kläms muffen fast mot resp rör med en slangklämma i var ände på muffen.

Jag är nyfiken på hur det såg ut original. Husqvarna bygger ju inte avgassystm som läcker från början.

Jo jag förstår hur du menar, men om du kikar på bilden så får jag aldrig plats med slangklämmor på ljuddämparen.

Jag fick bara med eftermarknadsdämparen när jag köpte hojen så jag har faktiskt ingen aning.

Jo jag förstår hur du menar, men om du kikar på bilden så får jag aldrig plats med slangklämmor på ljuddämparen.

Jag fick bara med eftermarknadsdämparen när jag köpte hojen så jag har faktiskt ingen aning.

Ok, dubbla rör, då är jag med på vad du menar med 3-4 mm.

Jag skulle använda vanlig silicon i skarven. Stryk silicon på röret och i invändigt i slipjointen. Sedan skjut ihop och låt härda. Silicon är det bästa på slipjoints. Funkar även bra om du har slipjoint vid toppen.
En del slipjoints är O-ringstätade med O-ringar av silicon. Finns det spår för detta men O-ringarna verkar bortblåsta så köp då nya siliconO-ringar

Ok, dubbla rör, då är jag med på vad du menar med 3-4 mm.

Jag skulle använda vanlig silicon i skarven. Stryk silicon på röret och i invändigt i slipjointen. Sedan skjut ihop och låt härda. Silicon är det bästa på slipjoints. Funkar även bra om du har slipjoint vid toppen.
En del slipjoints är O-ringstätade med O-ringar av silicon. Finns det spår för detta men O-ringarna verkar bortblåsta så köp då nya siliconO-ringar

Jag ska kika efter det! : )

Är det någon speciell typ av silicon? Vanlig sanitessilicon fixat väl inte värmen?

Jag ska kika efter det! : )

Är det någon speciell typ av silicon? Vanlig sanitessilicon fixat väl inte värmen?

Det finns speciell högtemperatursilicon, men det är onödigt. Vanlig silicon tål nämligen många många hundra grader. Det är en grundegenskap hos silicon, den kan inte smälta. Så du kan köpa vanlig ren silicon.
Den här billiga siliconguckan brukar jag tex använda för att fylla spalten i slipjointsen på min hoj. Finns på Clas Ohlson

LargeImageViewer.aspx

Last edited:
Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back