Explosafe?

Serafim

Team Start-up Racing
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
Ducati 1198S -10 Yamaha WR 250F -02
Hej!

Är nybörjare och tänker köra lite BoTT och R1000.

Vill bara dubbelkolla om det är ok vid besiktning att ha Explosafebollar i tanken istället för tankskum? Det ska ju enligt reklamen vara godkännt av SVEMO, men man vill ju inte få nerslag vid första besiktningen.:gnissla

Någon som vet?

Skulle behöva svar på detta.. så jag puffar lite :hej
Någon?...

SVEMO varken testar eller godkänner tankskum, hjälmar, skinnställ osv. Så lite fel av dom som använder sig att sån marknadsföring, kanske..

Har inget reglement här och finns inget att kolla upp på SVEMO,s hemsida heller just nu. Men den säger något om att man ska ha explositionshämmande material eller nått liknande. Så om man har tankskum eller tex exposafe i tanken så är tanken godkänd enligt reglementet.

Har du inte redan testat detta med mindre lyckat resultat?

Om det är de där alubollarna då.

Henrik

Henrik

Exakt! Höll på att få en j--la R6a i baken den gången. :tummenupp

Då körde jag tydligen utan isolerade kontakter på bränslepumpen.
Tänkte fixa det eftersom jag redan köpt "skiten". Men ville få lite klarhet innan.

Ps. om dyrt är bra är detta bäst :tungan

Henrik

SVEMO varken testar eller godkänner tankskum, hjälmar, skinnställ osv. Så lite fel av dom som använder sig att sån marknadsföring, kanske..

Har inget reglement här och finns inget att kolla upp på SVEMO,s hemsida heller just nu. Men den säger något om att man ska ha explositionshämmande material eller nått liknande. Så om man har tankskum eller tex exposafe i tanken så är tanken godkänd enligt reglementet.

Tack för ditt svar!

Tänkte som du skriver att det är nog ok. Bollarna är som sagt redan köpta, så nu återstår bara att "följa" bruksanvisningen vid montering denna gång :)

Last edited:
Jag skulle tro att besiktningsmännen blir högst skeptiska om du har sådant i tanken, de är liksom vana vid foam och vet att det är godkännt enligt reglementet.

Fast det är klart, är det redan inhandlat och dessutom dyrt så kanske det är värt att porva i alla fall. :)

Ok,då förstår jag. :)

Ja lycka till då med isolerad pump-el,skulle bollarna korta fram en liten brand så har du ju dom i tanken iaf.....:D

Kanske ta med någon produktbeskrivning att visa om dom bråkar på besiktningen.

Henrik

Lite nyfiken på dessa bollar eftersom man køpt detta nu infør Pro SBK.

Vilka problem har ni uppleft?

Tidigare kørt vanligt bollar ifrån Greven men ville prova något nytt dvs.

Dok måste det vara dom som kør på Aspen 98 el 102 Oktan...

Lite nyfiken på dessa bollar eftersom man køpt detta nu infør Pro SBK.

Vilka problem har ni uppleft?

Tidigare kørt vanligt bollar ifrån Greven men ville prova något nytt dvs.

Dok måste det vara dom som kør på Aspen 98 el 102 Oktan...

Kör på vanlig bensin. Mitt problem var att jag inte isolerat kontakterna på bensinpumpen som sitter i tanken. Det ledde till kortslutning och skamkärra :va Skulle ha följt anvisningen.

Kör på vanlig bensin. Mitt problem var att jag inte isolerat kontakterna på bensinpumpen som sitter i tanken. Det ledde till kortslutning och skamkärra :va Skulle ha följt anvisningen.

Ok, tackar før info, men hur såg brænsle filtert ut?

Sjælv problem med detta med vanligt skum dvs...

Samt måste jag køra på ASPEN => Pro SBK...

Ok, tackar før info, men hur såg brænsle filtert ut?

Sjælv problem med detta med vanligt skum dvs...

Samt måste jag køra på ASPEN => Pro SBK...

Hej!

Det är väl det som ska vara den stora fördelen. Låg vikt och att aluminium bollarna inte kan lösas upp o fastna i filtret.

Aspen är väl inte mer aggressivt mot skum/bollar än vanlig bensin antar jag..

Jag skulle tro att besiktningsmännen blir högst skeptiska om du har sådant i tanken, de är liksom vana vid foam och vet att det är godkännt enligt reglementet.

Fast det är klart, är det redan inhandlat och dessutom dyrt så kanske det är värt att porva i alla fall. :)

Inga problem som jag hört i alla fall. Ingen som klagat på min tank. Med tanke på hur många olika åsikter dom haft om allt annat på min cykel verkar det inte vara någon fara.

Back