Expidition genom försäkringsdjungeln

Vilken försäkring ska man välja?

• Antal röstningar
    0
Wunder skrev:
Är ni helt hundra på att halv inte täcker skadegörelse?
Någon som kan bekräfta detta?
Har inte försäkringspapprena liggandes bredvid mej men *har för mej* att halv täcker skadegörelse.
Har IF f.ö.

I TH:s produktblad står det klart och tydligt att Vagnsskada täcker uppsåtlig skadegörelse.
Vagnsskada ingår inte i halvförsäkring. (dock täcks skada i samband med stöldförsök av halv)

Vad som gäller för IF är ju lätt att kolla på deras hemsida.

Zeb_Macahan skrev:
Om man har If ska man tänka på att man kan ställa av och på hur man vill. Om du inte kör hojen mer än 7 dagar på en månad betalar du bara månadskostnad/31*7 den månaden. Resten är garageförsäkring och den är gratis.

Så jag hade satsat på ställavochpåtekniken och tagit hel!

//jaG

Ställa av o på tekniken är de jag siktat in mig på, även om jag valt halv. Är det mycket jobb med de? Kan man ställa av bara över en dag eller två? If tar 2495 för sin garageförsäkring per år.

Enligt if så ingår inte skadegörelse i halv...vem har med detta i sin halvförsäkring? Står i if's villkor att skada utförd av tredje man ej täcks vid halvförsäkring men skada vid stöld täcks så frågan är när det är stöld/stöldförsök och när det är skadegörelse

Teinvall skrev:
Ställa av o på tekniken är de jag siktat in mig på, även om jag valt halv. Är det mycket jobb med de? Kan man ställa av bara över en dag eller två?

Det blir lite mer att tänka på. Betalar du premien via autogiro sköts allt automatiskt. Smidigast är att välja månadsbetalning. De kommer att dra hela månadskostnaden för dig. Ställer du sedan av och på under månaden kommer det att korrigeras genom att de sätter tillbaka pengar på ditt konto. Allt sker inte direkt utan när försäkringsbolaget drar pengarna från ditt konto nästa gång. Väldigt smidigt, se bara till att det finns pengar på kontot hela tiden.

Det krångliga är vägverket. Här kommer du att få hålla på och betala in och få tillbaka pengar som du får lösa in på banken. Inför denna säsong ska jag se till att de pengarna sätts in på mitt konto så att det blir lite smidigare. Jag satte i system förra säsongen att samla på mig lite utbetalningar från vägverket gick till banken för att lösa in dem.

För att svara på din fråga om det går att ställa på och av under en dag så är svaret nej. Du kan ställa av på morgonen och sedan ställa av dagen efter (i princip efter 12 slaget på natten). Det måste alltså gå ett dygn mellan på och avställning.

När det gäller frågan om halv eller helförsäkring tänker jag inte ge dig något råd. Det är en fråga om vad du prioriterar. Själv har jag valt att köra helförsäkrat.

Teinvall skrev:
Ställa av o på tekniken är de jag siktat in mig på, även om jag valt halv. Är det mycket jobb med de? Kan man ställa av bara över en dag eller två? If tar 2495 för sin garageförsäkring per år.

Står i if's villkor att skada utförd av tredje man ej täcks vid halvförsäkring men skada vid stöld täcks så frågan är när det är stöld/stöldförsök och när det är skadegörelse

För att klassas som stöldförsök så måste dom försökt sno hojjen/bilen dvs brutit/gjort åverkan på lås osv. skador pga detta ersätts men det är ganska luddigt och ofta handlar det om hur skadebesiktningsmannen bedömmer skadan ex. om nån trycker in en skruvmejsel i t-låset och sen slår sönder hojjen/bilen så ersätts normalt inte skadan som stöldförsök.

Skadegörelse ingår aldrig i en halvförsäkring men däremot i garage/avställnings försäkringen ingår den

Angående av & på ställning så kommer med all sannolikhet försäkringsbolagen ta bort den möjligheten och enbart ha helårsförsäkringar (så är det redan hos alla bolag utom ett på snöskoter) detta pga enorma administrativa kostnader när massor av folk ställer på & av hela tiden.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...