Experthjälp sökes!

zx6r-97

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2007
Hoj
Kawasaki zx6r -97
För en tid sedan tyckte jag att jag skulle behöva lite mer effekt i min crosscart så därför köpte jag en kawasaki ninja 600 maskin från en krockad cykel. Men nu när allt är färdigt för provstart får jag ingen gnista till stiften. Maskinen var provstartad före den lyftes av cykeln så det borde inte vara något problem egentligen,men...:va

Tändbox har jag provat byta ut utan något resultat och tändspolarna har de rätta ohm-värdena enligt Haynes manualen. Stop brytare,kopplings brytare och stödfots brytare är alla överkopplade och växellägesgivaren jordar också som den ska. Givaren på vevaxeln (induktivgivare) har också rätt ohm-värde, men jag får inte tag i nåt oscilloskop för att kontrollera att den faktiskt fungerar som den ska. Jag har också bytt säkringsboxen utan resultat. Bränslereläts ohm-värden stämmer inte enligt manualen, men det borde ju inte ha något med tändningen att göra.

Motorn är från en zx6r årsmodell 97. Tips om var felet kan ligga tas gärna emot.:rolleyes:

Det är inte så enkelt att du glömt att bygla dödarswitchen på styret?

Troligen inget fel på komponenterna om den gick innan du monterade den i karten.
Felsök istället kabelstammen och alla brytare.
Finns det ström där det ska vara ström?
Jordfel?
Nån brytare?

Mät mät mät....
Du kommer hitta felet.

Borde du inte kunna kontrolera om alla brytare är byglade på stigten till tändboxen???. eller du kan det rättare utsagt. nu har jag inget schema för en ZX6R framför mig men kolla i din manual o se om de aktuella stiften är jordade eller inte. sedan efter det skulle jag kolla om du har spänning fram till tändboxen.

Där skulle jag börjat

Någon tippsensor har jag nog inte och dödarswitschen är överbyglad så att startbrytaren får ström. Så motorn drar nog runt som den ska. Jag har också mätt strömmen till tändboxen flera gånger både när endast tändningen är på och vid startförsök så ström och jord in till boxen verkar vara som det ska (förutom induktiva givarens signal som jag inte kan mäta).

Jag glömde också skriva att jag får plus ända fram till tändspolarna, men minus/jorden saknas. När jag kopplar in bränslerelät får jag plus i den ena minuskabel till tänspolarna.:va
Men bränslepumpen går nog som den ska. Men jag behöver väl inte ha där ett bränslerelä för att få att få en gnista eller :confused:

Lägger in elchema här (har ingen tillgång till scanner så det blev ett foto...):tummenupp

Bifogat

• DSCN0387 förminskad.JPG
    DSCN0387 förminskad.JPG
    134.9 KB · Visningar: 165
Tänspolarna styrs via minusen. Alltså ger gnistan. Om du får plus på minussidan när du kopplar in bränsle reläet så verkar det en smula felkopplat någonstans.

Får du +12 V till spolarna även om du drar bort cdi boxen?
Låter nästan som om kabelstammen har blivit klämd någonstans.
Får du +12v till spolen på båda sidor när du har boxen urkopplad så är det något med din kabelstam. på Primärsidan (Altså före tändspolen) så kan du koppla bort spolarna helt innan du mäter. om jag inte är ute o cyklar så skall du ha +12V på de röda trådarna. och minus på Svart respektive grön tråd. sedan sker tändpulsen genom att man släpper den negativa spänningen och då sker det en urladdning på sekundär sidan.

Ahh läste precis att det var när du kopplade in reläet som du fick +12V
Det får du troligen då du saknar någon negativ signal. hadde du haft en negativ signal till solarna så hadde det varit mera rätt. Reläet drar o håller pumpen igång så länge det får en negativ signal från spolarna. och pumpen skall bara gå i någon sekund när du vrider på nyckeln och sedan går den inte förens startmotorn drar runt. så du måste mäta den negativa sidan medans startmotorn går runt.
Övrigt så kan jag bara säga att man får gå igenom varje stift o se om de har rätt värden. Var ganska svårt o läsa ut elshemat tyvär

Har fortfarande ingen minussignal till tändspolarna:huvet
Jag har provat att ta in signalen till tändningsboxen från en annan induktivgivare men igen gnista då heller. Kan det finnas någon möjlighet att tändningsboxarna har blivit kortslutna på något sätt ifall att det leder över ström någonstans i elstammen:confused:

Tips tas gärna emot för jag börjar bli lite:gnissla :huvet :mad: på den här motorn.

Sitter det en spänningsregulator i tändningslåset ???

Sitter det en spänningsregulator i tändningslåset ??? Hittade ett engelgskt forum (www.kawasakimotorcycle.org/forum/mechanics-corner/40902-98-zx6r-wont-spark.html) där en kille påstår att den ena matningen till tändningsboxen skall ligga mellan 6,5 och 7,5 Volt (den gråa tråden).

Det vore ju en ganska logisk förklaring varför boxarna verkar heldöda efter provstart, ifall att jag bränner upp dom med för hög matningsspänning. På elschemat syns det ju ingen spänningsregulator så därför använde jag en vanlig brytare...:gnissla Vilket leder till att 12 Volt kommer också genom den gråa tråden.

Så nu till frågorna:

1. SITTER DET EN SPÄNNINGSREGULATOR
I TÄNDNINGLÅSET PÅ EN ZX6R -97 :confused:

2. SKALL DEN LIGGA MELLAN 6,5 OCH 7,5 VOLT ?

1. SITTER DET EN SPÄNNINGSREGULATOR
I TÄNDNINGLÅSET PÅ EN ZX6R -97 :confused:

2. SKALL DEN LIGGA MELLAN 6,5 OCH 7,5 VOLT ?

Det sitter ett motstånd i tändningslåset, har för mig att det är ca 100 ohm.
Detta för att förhindra tjuvkoppling. Om man byglar in 12 V så känner tändningsboxen detta och blir tjurig. Ingen gnista.

Att ha 12V på båda sidorna av primärspolen i en tändspole betyder inte att det är något fel.

En tändning brukar ju fungera så att ena sidan är ansluten till 12V och den andra ligger öppen. Eftersom det då inte går någon ström genom spolen så blir det 12V även på den andra sidan då (förutsatt att man använder en modern högohmig voltmätare).

Om man ansluter den "fria" änden till jord så börjar en ström gå igenom spolen.

När man vill ha en gnista så bryter man den "fria" änden från jord. Eftersom en ström genom en spole fortsätter även efter avbrott stiger spänningen snabbt och kraftigt.. Denna spännings höjning förstärks ytterligare i sekundärlindningen som stiftet är kopplat till. Detta leder till att man får en gnista.

Mitt tips är därför att du antagligen har ett jordfel, kabelbrott till jord eller dyligt.

Jag kopplade nog ur tändspolarna innan jag började mäta och orsaken att jag hade plus på minussidan var nog troligtvis att det kom "bakvägen" på något sätt från bränslerelät när den negativa (minus) spänningen saknades. Problemet är ju alltså att jag saknar den negativa spänningen från tändningsboxen som skall brytas så att en gnista kan skapas i tändspolarna. Så troligtvis behöver jag nu ett motstånd eller ett vanligt tändninglås till en zx6r och en ny tändningsbox:tummenupp

Alltså
Köpes: tändningsbox till zx6r 95-97
Att ha 12V på båda sidorna av primärspolen i en tändspole betyder inte att det är något fel.

En tändning brukar ju fungera så att ena sidan är ansluten till 12V och den andra ligger öppen. Eftersom det då inte går någon ström genom spolen så blir det 12V även på den andra sidan då (förutsatt att man använder en modern högohmig voltmätare).

Om man ansluter den "fria" änden till jord så börjar en ström gå igenom spolen.

När man vill ha en gnista så bryter man den "fria" änden från jord. Eftersom en ström genom en spole fortsätter även efter avbrott stiger spänningen snabbt och kraftigt.. Denna spännings höjning förstärks ytterligare i sekundärlindningen som stiftet är kopplat till. Detta leder till att man får en gnista.

Mitt tips är därför att du antagligen har ett jordfel, kabelbrott till jord eller dyligt.

...Så troligtvis behöver jag nu ett motstånd eller ett vanligt tändninglås till en zx6r och en ny tändningsbox:tummenupp

Alltså
Köpes: tändningsbox till zx6r 95-97

Jag tror inte att du behöver en ny tändningsbox, om den inte har gått sönder under experimenterandet.

Koppla ett 100 ohms motstånd mellan den gråa och 12V (alltså den 12V du får när tändningen är påslagen).

Jag har gjort det här en gång, men har lite diffusa minnen av detaljerna.
I vilket fall som helst, så använde jag bara dödarknappen för att slå på tändningen.

100 ohms motsånd gjorde susen :tummenupp Crosskarten går som en skållad gris...:)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti