Experthjälp sökes!

DR_Gonzo

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2005
Hoj
Kronans
Jag har lyckats med bedriften att skriva ihop datorhjä**ln men nu dyker det upp mer problem.

* Dator klarar inte av att starta om sej själv. Det funkar med resetknappen men om man ska starta om via windows så bara fortsätter den att gå. Grafikkortet verkar ha fattat vad det handlar om för det står "no signal" på skärmen. Tilläggas skall att den inte klarade av att starta om vid installationen heller så jag tror inte att det är ett mjukvaru fel det handlar om. Men och andra sidan vaffan vet jag?

* Den är jätte seg när den ska starta upp. Det är när den ska hitta hårddiskarna som det tar tid. Jag har två st en 200gig och en 160gig. Jag misstänkte att det var nått med master och slave byglingarna att göra men jag dubbelkollat det flera gånger och även testat med cable select men det är fortfarande segt.

HJÄLP!

Svårt att säga, men stäng av datorn, kolla så alt sitter som det ska. Ryck ut alla diskar förutom den du ska ha windows på, installera om windows, stäng av datorn, koppla in dom andra diskarna.

I BIOSET ordnar du boot up ordningen typ cdrom, HDD, HDD tex.

Jag testade med att plocka ur ena disken och körde men glömde att ta ur IDE-kabeln så det fungerade inte i alla fall. Då tog jag och satte 160gigaren som master och stoppade i båda diskarna och installerade. (200gigs disken satt som master förut)
Då gick det att installera som vanligt men den är fortfarande seg i starten.

Jag är helt tok bombis på att jag inte har DVDn på samma kabel som diskarna för jag fick köpa en ny bara för att jag inte såg att det följde med en extra i kartongen.... :huvet

Tack för hjälpen förresten!

Om det är ett hemmabygge, ta ur alla lösa delar och sätt i dem eller dess kabel igen (minne, hdd, cd osv..). Om du har möjlighet att testa med andra minnen, gör det, eller testa med bara ett om du har 2. om datorn har nätverkskort, prova att inaktivera det en gång, kan vara strul med drivisar.. Kolla eventuella konflikter i enhetshanteraren, kanske IRQ problem? Är datorn med i en domän? Policies? Den kanske kör antiviruskontroller i startup, kolla dina inställningar! Hur startar den i felsäkert läge? Lika segt? Jämför processer isåfall mellan felsäkert och standarläge.. Skaffa WINPE och kör det, där finns en massa diagnostikverktyg för minne, processorer, hdd osv.. Vad är det för maskin vi pratar om? om den ex bara har 256 ram kan det vara så att den är seg i starten.. Hur funkar den när du kör den efter uppstart? / hygge

jag hde problem med uppstart när jag satte ihop min dator, fick "no graphicsdevice conected" .. så ja kopplade ur kontakten te gafikkorstet å grejade lite .. funkade inte.. då slet jag ur floppyn.. då funkade det :va
å sen historien med fläkten som inte kunde vara inkopplad till "CPU_FAN" på moderkortet ska vi inte ens gå in på :D

Hygge skrev:
Om det är ett hemmabygge, ta ur alla lösa delar och sätt i dem eller dess kabel igen (minne, hdd, cd osv..). Om du har möjlighet att testa med andra minnen, gör det, eller testa med bara ett om du har 2. om datorn har nätverkskort, prova att inaktivera det en gång, kan vara strul med drivisar.. Kolla eventuella konflikter i enhetshanteraren, kanske IRQ problem? Är datorn med i en domän? Policies? Den kanske kör antiviruskontroller i startup, kolla dina inställningar! Hur startar den i felsäkert läge? Lika segt? Jämför processer isåfall mellan felsäkert och standarläge.. Skaffa WINPE och kör det, där finns en massa diagnostikverktyg för minne, processorer, hdd osv.. Vad är det för maskin vi pratar om? om den ex bara har 256 ram kan det vara så att den är seg i starten.. Hur funkar den när du kör den efter uppstart? / hygge

Jisses oj oj... kan jag få några veckor på mej. Först att läsa texten och sen testa allt.... :va

Jag har inga problem med datorn när den är igång, förutom att den inte kan starta om. Och att jag inte lyckats bränna än.... JA OKEJ DÅ lite problem..

När datorn botar upp så hittar den musen på stört (1 USB device) och sen tar det ett bra tag tag innan den hittar hårddiskarna. 45 sekunder kanske (dagens I-landsproblem) men iaf alla jag pratat med säger att den borde starta fortare.

Ang minnet så strår det 1024 OK när den botar up och då förutsätter jag att allt är som sej bör. Som sagt kan inte hitta nått fel på datorn när den är igång, förutom åvan nämnda problem

Stort tack ännu en gång till alla!

DR_Gonzo skrev:
Jisses oj oj... kan jag få några veckor på mej. Först att läsa texten och sen testa allt.... :va

Jag har inga problem med datorn när den är igång, förutom att den inte kan starta om. Och att jag inte lyckats bränna än.... JA OKEJ DÅ lite problem..

När datorn botar upp så hittar den musen på stört (1 USB device) och sen tar det ett bra tag tag innan den hittar hårddiskarna. 45 sekunder kanske (dagens I-landsproblem) men iaf alla jag pratat med säger att den borde starta fortare.

Ang minnet så strår det 1024 OK när den botar up och då förutsätter jag att allt är som sej bör. Som sagt kan inte hitta nått fel på datorn när den är igång, förutom åvan nämnda problem

Stort tack ännu en gång till alla!

du har rivit ut allt å provat med uteslutningsmetoden?

dvs cpu minne processor å en HDD bara?
sen kan man sätta i enheterna en å en å prova sig fram lite

kan ju vara nån hårdvara som spökar lite

Jag ska testa lite mer ingående i helgen om jag får tid....

Den funkar ju skapligt iaf... det finns folk som inte har nån dator alls.

Nu fick jag skicka tebax DVD-brännaren åxå, det gick inte att bränna .img filer med den

JÄVLA SKIT DATOR!!

prova å byta plats på HDDs på kabeln också.. de löste uppstartsproblem för mig.. (har funkat förut men nu bestämde den sig för att de inte skulle gå å ha de som jag alltid haft IDE kablaget sittande :va)

heimdal skrev:
prova å byta plats på HDDs på kabeln också.. de löste uppstartsproblem för mig.. (har funkat förut men nu bestämde den sig för att de inte skulle gå å ha de som jag alltid haft IDE kablaget sittande :va)

FIXAT!
Jag vet inte om det beror på att jag bytte plats på kontakterna eller om det är för att jag tog en annan kabel men nu botar den upp fortare!

Nu har jag ett problem till!
Jag får inte brännare att fungera. Jag kan bränna cd och vanlig data på en DVD-R men jag kan inte bränna ut en IMG-fil. Jag trodde att det var fel på brännaren först för jag skickade tillbaka den och fick en ny. (dom sa att dom skulle testa den) Jag fick den nya och samma problem uppstår.
Då ringde jag och pratade med dom och frågade vad jag skulle göra.
-Testa med en ny IDE-kabel *det har jag gjort och problemet kvarstår

-Testa med en annan brännare * det ska jag göra så fort jag kan låna en

-Testa med den extra HDn urkopplad för hon som jag pratade med sa att agget kanske inte orkade med.
Jag tackade för svaren och la på. Men sen kom jag på en sak. Det går ju för fan fyra sladdar ur agget som är till HD och CD/DVD och jag änväder tre av dem. Nu har jag inger aning om hur pass mycke effekt saker och ting gör av med men nog fan borde väl agget orka med två diskar och en dvd plus allt annat som man måste ha grafik, cpu, ljud och nätkort. Agget är på 350W

Är det någon som har en aning om hur pass mycket man kan köra på ett 350w agg?
Eller ännu bättre är det någon som vet vad det kan vara för fel?

Last edited:
DR_Gonzo skrev:
FIXAT!
Jag vet inte om det beror på att jag bytte plats på kontakterna eller om det är för att jag tog en annan kabel men nu botar den upp fortare!

Nu har jag ett problem till!
Jag får inte brännare att fungera. Jag kan bränna cd och vanlig data på en DVD-R men jag kan inte bränna ut en IMG-fil. Jag trodde att det var fel på brännaren först för jag skickade tillbaka den och fick en ny. (dom sa att dom skulle testa den) Jag fick den nya och samma problem uppstår.
Då ringde jag och pratade med dom och frågade vad jag skulle göra.
-Testa med en ny IDE-kabel *det har jag gjort och problemet kvarstår

-Testa med en annan brännade * det ska jag göra så fort jag kan låna en

-Testa med den extra HDn urkopplad för hon som jag pratade med sa att agget kanske inte orkade med.
Jag tackade för svaren och la på. Men sen kom jag på en sak. Det går ju för fan fyra sladdar ur agget som är till HD och CD/DVD och jag änväder tre av dem. Nu har jag inger aning om hur pass mycke effekt saker och ting gör av med men nog fan borde väl agget orka med två diskar och en dvd plus allt annat som man måste ha grafik, cpu, ljud och nätkort. Agget är på 350W

Är det någon som har en aning om hur pass mycket man kan köra på ett 350w agg?
Eller ännu bättre är det någon som vet vad det kan vara för fel?
Det är ju konstigt att han kan bränna ut andra saker och inte IMG/ISO filer. Tror mer att det är fel på brännar programmet då.

VAd har du för brännar program

Jag har testat med Nero (som kom med brännren) Alcohol och DVD Decrypter. Fyra olika filer har jag testat med. Och jag har har installerat om burken.
I alla program hinner brännren "döpa" skivan och sen händer det inget. De andra programmen som jag kör i bakrunden hänger sej och sen när jag ska stänga av dem med aktivitetshanteraren så hänger sej hela burken. Och med program menar jag typ "Den här datorn".

Grundregel för bränning från cd-brännarnas barndom sådär en 7-8 år sedan är.
Defragmentera hårddisken ofta dvs gå förbi att programmet säger att det inte behövs. Även en ren nyinstallation ger en viss defragmentering. Kör inga andra program under tiden. Stäng av skärmsläckare MSN, ICQ ,osv allt.
Sedan kan man prova följande:
Uppgradera Nero till senaste releasen den finns att ladda ner från nero's hemsida. Kolla att brännaren är byglad som master och sitter längst bort på IDE-kabeln och då inte ihop med något annat.

Det låter som tids/volymrelaterat problem när man bränner en ISO så är det en fil på ca 4,5 gig. När man bränner en cd är maxstorleken 700mb och datadvd består av många småfiler. Dator kan tömma buffrar osv.

Vad är det för burk dvs innhåll, släng upp en beskrivning, vad kör du för OS(windows linux?) och version? Vad har du igång i bakgrunden? Antivirusprogram?

Last edited:
Anders R skrev:
Grundregel för bränning från cd-brännarnas barndom sådär en 7-8 år sedan är.
Defragmentera hårddisken ofta dvs gå förbi att programmet säger att det inte behövs. Även en ren nyinstallation ger en viss defragmentering. Kör inga andra program under tiden. Stäng av skärmsläckare MSN, ICQ ,osv allt.
Sedan kan man prova följande:
Uppgradera Nero till senaste releasen den finns att ladda ner från nero's hemsida. Kolla att brännaren är byglad som master och sitter längst bort på IDE-kabeln och då inte ihop med något annat.

Det låter som tids/volymrelaterat problem när man bränner en ISO så är det en fil på ca 4,5 gig. När man bränner en cd är maxstorleken 700mb och datadvd består av många småfiler. Dator kan tömma buffrar osv.

Vad är det för burk dvs innhåll, släng upp en beskrivning, vad kör du för OS(windows linux?) och version? Vad har du igång i bakgrunden? Antivirusprogram?

I går kväll testade jag med att dra ur slave HDn, men exakt samma sak händer. Programmet börjar bränna och slutar efter 2% (DVD-decrypter). När jag försöker stänga av proget så hänger sej hela datorn och jag måste stänga av den på on/off knappen för att öht få av den. Men jag lånade en Sony brännre av en kompis och det gick alldeles utmärkt att bränna med den?!?
Helt otroligt. Jag börjar fan misstänka att jag fick tebax samma brännare som jag hade från början.
Här är paketet jag köpte: http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010081871
Plus en extra HD.
Jag kör WIN XP. Programet jag körde i bakgrunden var "explorer" alltså windows exporer för att komma åt iso-filen jag körde. Annars inget. Absolut inget annat var igång. Inte ens antivirus programmet var akiverat. Och burken är formaterad för en och en halv dag sedan. Så inget bjäffs på burken.
IDE-kabel och plats är dubbelkollad och jag är 100 på att den står som master.
*Nu skulle jag få lägga till pengar och få en annan brännare sa dom på företaget jag beställ från.

Tack alla för hjälpen och ett plus i katen år Dustin Home för den smidiga hanteringen. Jag kan rekomendera detta företag.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph