Experthjälp behövs nog...

Vallasteffo

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
89, Kawasaki 600 KLR
Hej!

Har bytt bromsslang och bromsvätska samt luftat och frambromsen är ändå svampig och tar dåligt på min Kawasaki 600 KLR från -89. Det läcker ingenstans och trycket försvinner inte, men den känns fortfarande något svampig, även om det är mycket bättre än tidigare. Jag kan trycka bromshandtaget i botten och det går långtifrån nita på torr asfalt.

När jag luftar tycker jag att "oljesprutet" är ok. Kan det finnas luft i oket som stannar kvar eller vad är problemet? Svampigheten beror på att något ger med sig eller att det finns luft i systemet. Finns det fler orsaker till svampighet och dålig bromsverkan?

Hjälp
Vallasteffo

Tätningarna kan vara dåliga i bromspumpen ? Eller kan det vara luft kvar nere i oket som du föreslår....eller uppe vid banjokopplingen. Har du provat att fylla bromsvätskan bakifrån ? Jag har en spruta som jag köpt på Mekonomen...på med en slang som passar perfekt över luftnippeln på oket....sen fyller du sprutan med bromsvätska , öppnar nippeln o fyller systemet bakvägen. Ibland får man ta bort ok , vrida det så luftnippeln hamnar som absolut högsta punkten... Samma sak med bromspumpen på handtaget...kan oxå behövas lossas o vridas.

Jag har haft samma problem på en husabergare, det som krävdes var att fylla det via oket precis som Folke säger. Nu gjorde jag itne det själv utan jag hade hojen på service men meken förklarade att det kunde vara knepigt att få det bra utan att göra på det viset.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph