Expert på Öhlins

Taylor

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
R1 05
Hej

Är här någon på forumet som är expert på inställning av Öhlins

gafflar, bakfjädring, och då menar jag någon som verkligen kan det:va
 
Taylor skrev:
2561268 Hej

Är här någon på forumet som är expert på inställning av Öhlins

gafflar, bakfjädring, och då menar jag någon som verkligen kan det:va

Hoppas du får hjälp av ngn som kan.
Jag har själv öhlinare och tycker att en bra grej med Öhlins är just deras fina pdf:r på sin hemsida. De är rätt innehållsrika även vad avser inställning och "does and dont's" http://www.ohlins.se/Motorcycle/Manuals/tabid/60/Default.aspx

Men de har du säkert redan läst.

Mvh
J
 
Njae skulle behöva lite råd med inställning av gaffel, tycker hur

fan jag en gör så känns framhjulet väldigt instabilt när jag svänger

precis som om det vill vika sig:huvet

Tjena Z:D

O var hittar jag Öhlins Jocke:va
 
Last edited:
Taylor skrev:
2561361 Njae skulle behöva lite råd med inställning av gaffel, tycker hur

fan jag en gör så känns framhjulet väldigt instabilt när jag svänger

precis som om det vill vika sig:huvet

Så känns alla R1or, eller så är det styrkronan som flyttar sig :D
Fråga Zmurf han vet hur bra en R1 kan vara från fabrik....

Taylor skrev:
2561361

O var hittar jag Öhlins Jocke:va

Här ---->

FJJ Racing (Jocke Jansson)
Lövsta
740 10 ALMUNGE
Tel: 070-6192233
 
Last edited:
Jo Jag vet att han haft lite strul med sin:mad: , men vi har mätt upp min

o den är hundra rak:tuttar

Dessutom verkar han ju inte tappat förtroendet för R1:tummenupp
 
Taylor skrev:
2561387 Jo Jag vet att han haft lite strul med sin:mad: , men vi har mätt upp min

o den är hundra rak:tuttar

Dessutom verkar han ju inte tappat förtroendet för R1:tummenupp
Sina t o m(2st) ,men dem säger ju 3e gången gillt:D
Förmodar att du ställt in häng fram o bak?
 
Jo det har jag enl Öhlins instr o dett funkar helt ok i övrigt

det är bara att framhjulet känns så :arsele i ingång till kurva

tyckte inte det gjorde det med org gaffel så något är väl fel i inställ
 
Har du kollat geometrin? Den har störst påverkan på körkänslan i motorcykeln och justeras flitigt när man tävlar men man bör veta var man är jämnfört mot orginal om man inte är erfaren. Kolla längden på gaffelbenen (centrum hjulaxel till ovansida gaffelben) mot orginal, har du bytt styrkrona så får du mäta från undersidan på styrhuvudet eller om det är enklare ovansidan på den undre gaffelkronan till centrum på hjulaxeln och jämnföra mot orginal, du får även kolla längden på bakdämparen så den motsvarar orginal, först efter det så är det aktuellt att börja med fjädringsinställning.
(hög i bak och låg i fram ger ju en snabbsvängd hoj men kan bli instabil och falla in i svängarna lite väl bra och dessutom försämras fästet för bakhjulet så det är en balansgång där man får prova sig fram med respektive hoj och körstil)
Har du allt rätt så får du kolla att du inte har för mkt returdämpning påskruvad på framgaffeln då det kan ge liknande känsla.
Hoppas du blev lite klokare
 
Med risk för att framstå som extremt dryg... ...har du kollat däckstrycket fram? Jag klantade själv till mig rejält när jag bytte gaffel och tyckte att den betedde sig som total crap. Visade sig vara något för lågt tryck...

/J
 
RG500-Johannes skrev:
2562020 Med risk för att framstå som extremt dryg... ...har du kollat däckstrycket fram? Jag klantade själv till mig rejält när jag bytte gaffel och tyckte att den betedde sig som total crap. Visade sig vara något för lågt tryck...

/J

Good point...........förutsättningen för att börja ändra och justera är att grejorna är hela och fungerar korrekt. Däckstryck,hjullager,styrlager,svinglager osv osv..........tänk på att det inte är säkert att just din gaffel är fel bara för du känner framhjulet "släppa".

Fjädrings/chassi inställningar är det bästa med hojåkning :yoparty

/J
 
Och gaffeloljan var noga med att byta den.
Ibland kan det kännas som framändan inte fungerar men det är bak som behöver justeras.
 
Taylor skrev:
2561442 Jo det har jag enl Öhlins instr o dett funkar helt ok i övrigt

det är bara att framhjulet känns så :arsele i ingång till kurva

tyckte inte det gjorde det med org gaffel så något är väl fel i inställ
Jag skulle först å främst fundera på om jag har rätt kurvteknik. Jag fick min gaffel fixad andra gången av Jocke Jansson och tyckte först "vad är det här?" för mina ingångar blev åt skogen. Justerade lite körstil och nu kör jag 4 sek fortare på den fixade framgaffeln...
 
Olof Eriksson skrev:
2562074 Jag skulle först å främst fundera på om jag har rätt kurvteknik. Jag fick min gaffel fixad andra gången av Jocke Jansson och tyckte först "vad är det här?" för mina ingångar blev åt skogen. Justerade lite körstil och nu kör jag 4 sek fortare på den fixade framgaffeln...


Du sa det som jag inte vågade........:tummenupp

/J
 
Jo kollat däcktryck!

Tack för förslag Hollèn:tummenupp skall kolla och mätta lite på gaffelbenen,
eftersom jag byttade kronan också! så får se vad jag kan komma fram till
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top