Expert om bilköp! Villrådig!!!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Är i tagen att byta bil och har kommit fram till att diesel är närmast ett krav. Vi söker ingen sportbil, utan en liten, skön bil med ok lastmöjlighet och lagom "blingfaktor" (Skoda och Citroen är alltså inte aktuellt).

Valen står lite mellan BMW 118d, Volvo V50 och Gold Tdi.

Då sambon parkerar i stan 3-4 ggr/dan så är det ganska viktigt att det är en miljöbil så att hon slipper jaga p-automat. Vi har fastnat för 118d då det är den enda av dessa som lever upp till alla krav redan från -08. Volvo & Golf grejar inte kraven förrän nu i stort sett, och det känns dumt och dyrt att köpa nytt.

Har någon haft någon av dessa, eller har nån bra input? Vi ser det som ett ganska ekonomiskt köp, men bryr oss mer om totalkostnaden om 3 år när vi säljer än inköpspriset (därav nytt = ointressant).

Golf = dyr?
Volvo = dåligt andrahandsvärde?
BMW = Fallgropar?

Budgeten är 150-190 och helst nyare än -07 och max ca 4000 mil.

Jag tror inte Volvon rasar mer i andrahandsvärde än Golfen och BMW'n. kanske att du inte får lika mycket för den beggad som de andra men sen är den heller inte lika dyr som ny. Men som sagt detta är vad jag tror!

Köpte själv en V70 för ca 2år sedan, för visso en bensinare. Den var då 3år och hade gått ca 2000 mil, I höstas var vi inne på att skaffa en chrysler grand voyager och blev då erbjudna samma pris i inbyte som vi gett för den 1,5 år tidigare. Det har aldrig hänt mig med någon annan bil. Men det kan vara en tillfällighet och ren tur. Men likväl ett faktum, så att volvo skulle stå sig sämre i andrahandsvärde tror jag inte.

Mvh Frdric

Det låter som att dfu redan har bestämt dig, köp Bmw'n och du får en bra bil som ger antaligen både mer körglädje och mindre problem jämfört med de andra två du har kollat på.

Jag tror inte Volvon rasar mer i andrahandsvärde än Golfen och BMW'n. kanske att du inte får lika mycket för den beggad som de andra men sen är den heller inte lika dyr som ny. Men som sagt detta är vad jag tror!

Köpte själv en V70 för ca 2år sedan, för visso en bensinare. Den var då 3år och hade gått ca 2000 mil, I höstas var vi inne på att skaffa en chrysler grand voyager och blev då erbjudna samma pris i inbyte som vi gett för den 1,5 år tidigare. Det har aldrig hänt mig med någon annan bil. Men det kan vara en tillfällighet och ren tur. Men likväl ett faktum, så att volvo skulle stå sig sämre i andrahandsvärde tror jag inte.

Mvh Frdric

Du har ganska rätt här. Det snackas mkt om att BMW har bra andrahandsvärde (har aldrig gillat BMW förrän 120n kom), men det är ju en jäkla skillnad om man räknar kronor eller %.

För oss, med dagens boräntor är det nästan saksamma om den kostar 150 eller 250 i inköp. Tvärtom är vi jäkligt noga med totalkostnaden om 3 år när vi sålt den. Inkl. soppa, skatter, service, värdeminskning osv. Miljöbil och bakluckeoplats är bekvämlighetskravm och så är ju avgjort BMWn snyggast. Men det får inte kosta hur mkt som helst mot konkurrensen.

Jag har hela tiden röstat Golf (haft en som tjänstebil och gillade (motvilligt) skarpt), men har insett att de kostar mer i skatt o lever inte uypp till P-kravet utan att bli en ny bil. Och då är ju värdeminskningen enorm vilken kärra man än köper.

Är det nån som kan BMWn då? Verkar som att servicen är flytande, att den sker mellan 2-3000 mil beroende på hur man kör osv. att bilen känner av det själv! Hur funkar det? Måste man köra som tant Agda 67 för att få ut 2800 mil, eller är det en snäll gräns? Påverkar ju milkostnaden ganska mkt.

Hund - BMWs serviceintervall grundar sig på bränsleförbrukningen. Hög förbrukning = hårt körd = mer krav på skötsel. :)
1serien är en väldigt trevlig bil. Kvalitetskänslan är hög och det märks tydligt att det är en BMW. Dieselmotorn är pigg och pålitlig. Det enda som kan tas upp som en nackdel är det mindre bagageutrymmet samt något mindre baksätet. Men det är vad man får betala för bakhjulsdrift.
Angående 'bling' så kan du stryka Volvon direkt och Golfen ungefär samtidigt. Det är svenssonbilar som visserligen är bra. Men roliga och tuffa är dom inte. Speciellt inte med dieselmotor. Liten bonus är att BMW tillverkade den *första bilen som hade betydligt bättre prestanda som **dieselversion än som bensinversion. :)

*I modern tid
**BMW 530d mot 530i, karosskod E60

Liten titt på 1serien. Visserligen 120d, men kan vara intressant ändå.
http://www.autopower.se/Provkorningar/Nya-1-serien---En-BMW-i-Golfklassen/

Edit: Lade till länk

Last edited:
Har en kompis som väljer på de bilarna också.

BMWn är ruskigt trevlig att köra. Däremot är den rätt liten och baksätet är obefintligt. Det är det enda negativa jag märkt.

Är det någon idé att fråga tycker du?
Om du hade letat efter en lastbil med semitrailer så hade du förmodligen kunnat se "Bmw är det bästa valet" som svar efter några minuter.

Köp Golf och gå mot strömmen!

Golf eller Bmwn är det som gäller.
Både Bmwn och Volvon bygger på en bil från 2004, med en facelift som hjälp.

Golfen är en helt ny bil från 2009, hade utan tvekan tagit en Golf. Nya Golf 6orna med lite utrustning är verkligen grymt fina!

Kolla in VW Polo Blue Motion bilarna de är grymt snåla och parkeringsvänliga i stan :) och de är dessutom miljöklassade..

Kia Wenga diesel.
Ny modell,rymlig miljöklassad,7års garanti.Drar runt halvlitern.
Skyndar du dig får du en diesel m vinterdäck på aluf f 168000.
TJÖÖÖÖP
Du ska ändån bara fr A till B.

Men för tusan! BMW 1-serie är ju för folk som inte vet bättre. 80% av ägarna vet ju inte ens om den är fram- eller bakhjulsdriven.

http://www.automotorsport.se/news/20539/bmw-ägarna-kör-redan-framhjulsdrivet/

Sen är den ju enbarmligt ful. BMW gör ju snygga bilar, men 1-serien är undantaget. Ser ut som nån satte sig på lermodellen. Förmodligen är det folk som inte bryr sig om bilar som köper dom. Undersökningen tyder ju på det också.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park