Expansionskärl, GPZ 1000RX, anslutningar?

Bråkis

Ropa inte hej innan framhjulet är uppe.
Gick med
5 May 2006
Hoj
Kawasaki GPZ 1000 RX
Hej!

Jag har upptäckt att värme från kröken (grenröret) på min Kawasaki GPZ 1000RX från 1986 smält ett hål i expansionskärlet för kylarvätskan.

Således har jag tagit bort kärlet för att lappa lite.

Nu märker jag att det verkar fattas en anslutning. I nederkant på kärlet går en slang upp till kylaren. I överkant (bakåt) finns en slanganslutning till, men som inte verkar användas. Jag gissar att det kan vara för att spruta ut vid för hög nivå, men det finns ingen slang ansluten dit.

Några idéer på vad denna anslutning kan vara?

Hur suger kylarsystemet upp vätska från detta expansionskärl upp i systemet när jag fyller på? Jag har provat att blåsa och suga i slangen som går från kylaren ner till expansionskärlet men det verkar vara helt stopp..

Tack för svar!
//Bråkis

Bråkis skrev:
2143092
Tack för svar!
//Bråkis

OK, litet förtydligande:

1. Hur sugs vätskan från expansionskärlet upp? (1 på bilden)

2. Vart går den här slangen? (2 på bilden) Jag har ingen på min hoj.

Bifogat

• tank.jpg
    tank.jpg
    108 KB · Visningar: 51
1. Jag tror att termostaten måste vara öppen, dvs varm, för att det skall kunna åka någon vätska i den slangen. Kolla inloppet i kylaren om det inte sitter på ovansidan av termostattätningen.

2. Det är som du skriver en "ventilationsutgång" Om det skulle bli för mycket vatten i behållaren så trycks det ut där, men vanligare är att del bara sugs in och ut luft beroende på vattennivån i behållaren. Dra slangen dit det inte gör något om det kommer ut lite vatten

Tack för tipsen!
Har fått tag på bra värmeisolering på ett företag som heter Karnag - http://www.karnag.se - skall klä in tanken i detta imorgon och hoppas på att det kan skydda framöver...

/Erik

Har följt upp detta ikväll och konstaterar:

Slangen som går upp från tanken (1 på bilden) går upp till kylarlocket, det som är trycksäkrat. Det går upp ovanför trycksäkringen, dvs det är endast kontakt mellan kylsystemet och tanken på bilden när trycket i kylsystemet är för högt, dvs när det är på gång att börja koka.

Hur sjutton kan den då suga upp vätska därifrån? Det står i instruktionsboken att man skall hålla vätskenivån i tanken på rätt nivå och att man skall fylla på där efterhand... Fattar inte hur det hänger ihop.

Om det bubblar ut vatten borde man väl i så fall snarare fylla på i systemet upptill? Men det är ju rätt besvärligt eftersom då skall samtliga kåpor bort först..

Märkligt detta...

Bråkis skrev:
2148544 Har följt upp detta ikväll och konstaterar:

Slangen som går upp från tanken (1 på bilden) går upp till kylarlocket, det som är trycksäkrat. Det går upp ovanför trycksäkringen, dvs det är endast kontakt mellan kylsystemet och tanken på bilden när trycket i kylsystemet är för högt, dvs när det är på gång att börja koka.

Riktigt, den nedre delen av locket (övertrycksventilen) håller systemet trycksatt och locket har även en övre tätning som är helt tät.

När vattnet blir varmare och expanderar så trycket blir högre än fjäderns mothållskraft öppnar övertrycksventilen och släpper ut vatten till expansionstanken. Lockets övre tätning gör så vattnet bara kan tryckas till expansionstanken.

Bråkis skrev:
2148544 Hur sjutton kan den då suga upp vätska därifrån? Det står i instruktionsboken att man skall hålla vätskenivån i tanken på rätt nivå och att man skall fylla på där efterhand... Fattar inte hur det hänger ihop.

När motorn kallnar och vattenvolymen minskar skapas ett sug i kylsystemet, då öppnar en backventil i övertrycksventilens platta så vatten kan sugas tillbaka till kylsystemet. Övre tätningen hindrar luft att sugas in i systemet.

Bild: Backventilen öppen medels tändstickor, i detta läge sugs vattnet tillbaka (lock från GPZ900R)

Bråkis skrev:
2148544 Om det bubblar ut vatten borde man väl i så fall snarare fylla på i systemet upptill? Men det är ju rätt besvärligt eftersom då skall samtliga kåpor bort först.

Utan backventil hade man fått fyllt i systemet direkt, då hade expansionstanken bara fungerat som en överströmmningstank.

Bråkis skrev:
2148544 Märkligt detta.

Tyckte jag också tills jag en dag pillade lite på locket. :hihi

Bifogat

• kylarlock.jpg
    kylarlock.jpg
    11.6 KB · Visningar: 54
Heureka, det var något sådant jag hoppades på!

Jag gisasde att det skulle bli undertryck när den kallnade men lyckades inte förstå att ventilen kunde agera backventil i två riktningar.. Det är fiffigt..

Då ska jag se till att det finns ordentligt med vätska i systemet när motorn är kall och sedan se till att ha vätska i hela slangen ned till expansionskärlet och ordentligt med vätska i expansionskärlet.

Tack för tipsen! Nu blir det till att skruva ihop och sen köra i helgen och se om klistret håller för temperaturen...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg