expansionsberäkning

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
i mitt fina vrak till hus har jag 700 liter i accsystemet.till denna sitter 25 liter expansionskärl just nu vilket är för litet.
10 % av expansionsytan säger man för öppna system men jag har slutet på 1 bar,innebär detta att jag behövr 35 liter i expansionsvolym då?

Eldar du med ved ska helst ha ett öppet annars skulle jag nog hysta dit minst ett 70 liters,helst större, om du vill köra slutet pga av temperatursvängningarna.

Last edited:
luft vatten,nu när den pendlar 10 grader ca i acc så spottar den ut 2.5 liter på 10 grader,vid under 30 så suger den i sig 2.5 liter luft som rasslar fint under golvet.ved kommer från kamin liksom solpaneler.lite sugen på att sätta dit ett 25 liters till för jag har det liggande men frågan är om det är nog

Har du kollat skicket på expkärlet? Låter ju som om det har blivit vattenfyllt och sonika helt stumt.

Har ca 1.5kub + lite rör och liknande, har slutet med exp.tank på 100l, ligger på 1-1.5bar i tryck. Funkar utmärkt.

ingen som vet om det stämmer med att vid en bar så är expansionskärls volymen =dubbel mot 0 i atmosfärtryck?

hur mycket expanderar vatten 20 grader mot 40 grader?är det en jämn kurva?

om man höjer från 20 till 80 grader,är det då en fyrdubbling mot ovanstående ?

kollade blåsan och är hel.även kollat förtrycket på blåsan.

ingen som vet om det stämmer med att vid en bar så är expansionskärls volymen =dubbel mot 0 i atmosfärtryck?

hur mycket expanderar vatten 20 grader mot 40 grader?är det en jämn kurva?

om man höjer från 20 till 80 grader,är det då en fyrdubbling mot ovanstående ?

kollade blåsan och är hel.även kollat förtrycket på blåsan.

Det finns säkert nån som vet men det spelar ju lixom ingen roll.... har du 700l tank å kanske resten upp till kubiken i pannan å rören så ska du ju ha exp.kärl på 100l. Å du har en lördags-urinblåsa nu......:näsblod

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg