Exceluträkning, hur ger jag excel mer kraft?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jag har en uträkning att göra i excel som tar programmet mer än 1 minut. Men min dator är skapligt kraftig (se bild nedan).

Vad kan man göra för att då det att gå snabbare? Processorerna jobbar bara på 50%, kan de ha med att göra att excel bara är 32 bitars?

Jag har gått in i aktivitetshanterar och prioriterat om excel till realtid men det blev inget bra, tog bara längre tid.

Bifogat

• Dator.jpg
    Dator.jpg
    13.6 KB · Visningar: 80
Jag har en uträkning att göra i excel som tar programmet mer än 1 minut. Men min dator är skapligt kraftig (se bild nedan).

Vad kan man göra för att då det att gå snabbare? Processorerna jobbar bara på 50%, kan de ha med att göra att excel bara är 32 bitars?

Jag har gått in i aktivitetshanterar och prioriterat om excel till realtid men det blev inget bra, tog bara längre tid.

att den bara drar 50% är nog för att du dubbelt så många cpuer som Excel klarar att använda.

Enklaste fallet är om det är en 2 cpu (i7 kan visst vara 2-6 så jag vet inte vad du har). Om programmet inte är trådat eller inte är byggt för att utföra den specifka beräkningen trådat så kommer den aldrig att kunna effekttivt använda två cpuer, mer än att ena står för beräkningarna och den andra tar hand om resten av jobbet på datorn. Det är inte heller alla former av beräkningar som lämpar sig för att trådas upp.

Edit: Excel ska sedan 2007 klara av multi-cpu men det förutsätter som sagt att problemet lämpar sig för trådning http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ff700514.aspx#MultithreadedCalculation

Last edited:
Kan det vara så att Excel uppdaterar bladet under tiden beräkningen görs?
Prova att stänga av automatisk beräkning tillfälligt

att den bara drar 50% är nog för att du dubbelt så många cpuer som Excel klarar att använda.

Enklaste fallet är om det är en 2 cpu (i7 kan visst vara 2-6 så jag vet inte vad du har). Om programmet inte är trådat eller inte är byggt för att utföra den specifka beräkningen trådat så kommer den aldrig att kunna effekttivt använda två cpuer, mer än att ena står för beräkningarna och den andra tar hand om resten av jobbet på datorn. Det är inte heller alla former av beräkningar som lämpar sig för att trådas upp.

Edit: Excel ska sedan 2007 klara av multi-cpu men det förutsätter som sagt att problemet lämpar sig för trådning http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ff700514.aspx#MultithreadedCalculation

Vad gör man då? Försöker programera det på något vis eller? Det tar mellan 1min till 1min och 30 sekunder för mig att göra uträkningen och målet är att det skall ta ca 5 sekunder.

Detta är jobb så ska man hyra in en programerare då eller?

Kan det vara så att Excel uppdaterar bladet under tiden beräkningen görs?
Prova att stänga av automatisk beräkning tillfälligt

hum. Hur gör jag det?

Last edited:
Du har excel 64-bits eller?

Det framgår inte. Sen kan jag se att den skriver till en mappa med .x86 så jag börjar fundera om det inte kan vara en version 32.

Såg det fanns excel 2010 som vara 64 bitars, kanske skulle ta och köpa det då.

Om jag spara om filen till .xls istället för det nya .xlsx så sjunker det till 28 sekunder men då vid sparningen protesterar den mot 500st av uträkningarna som hade för många IF or OR satser m.m.

Jag hittade ställen där man avaktiverade automatisk uträkning men det gjorde ingen tidsbesparing.

Det framgår inte. Sen kan jag se att den skriver till en mappa med .x86 så jag börjar fundera om det inte kan vara en version 32.

Såg det fanns excel 2010 som vara 64 bitars, kanske skulle ta och köpa det då.

Om jag spara om filen till .xls istället för det nya .xlsx så sjunker det till 28 sekunder men då vid sparningen protesterar den mot 500st av uträkningarna som hade för många IF or OR satser m.m.

Jag hittade ställen där man avaktiverade automatisk uträkning men det gjorde ingen tidsbesparing.

Om det är installerat i program(x86) så är det 32-bit och då borde det bli bättre av en 64-bits version

Vad gör man då? Försöker programera det på något vis eller? Det tar mellan 1min till 1min och 30 sekunder för mig att göra uträkningen och målet är att det skall ta ca 5 sekunder.

Detta är jobb så ska man hyra in en programerare då eller?

Det beror helt på vad det är för problem. Om det är en lång kedja av uträkningar där samtliga är beroende av svaret från föregående så är det helt enkelt ett omöjligt problem att parallellisera och då kan du ha hur duktig programmerare som helst, är väl snarare en matematiker som behövs för att ändra problemet.

2 processorer är sällan dubbelt så bra som en, ibland blir det knappt någon vinst alls. Oftast hade en dubbelt så snabb varit bättre men det är dyrare att få till med dagens teknik.

Om det är installerat i program(x86) så är det 32-bit och då borde det bli bättre av en 64-bits version

Hjälper knappast om datorn bara går på 50%, en 32 bitars version kommer snarare använda mer cpu än en 64 bitars då processorn kan göra mer varje klockcykel.

edit: förtydligande: 64bitarn gör mer per klockcykeln, blev bakvänt ovan.

Last edited:
Kan du berätta mer om vad det är du försöker göra? Förmodligen finns det bättre lösningar än Excel för detta problem

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back