Excelhjälp, =Summa.oms

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hepp..

Sitter med ett mindre datamaterial som det ska tas ut lite statistik på, är inte så sugen på att räkna ett gäng hundra rader manuellt men får hjärnsläpp och minns inte hur jag får fram det här ur excel.

Jag vill veta hur många rader i kolumn G som har "1", med villkoret att kolumn C och E också har det.

Jag vet hur jag gör med villkor från 1 kolumn, och då kan man ju ta Sum.ifs och få flera lika villkor giltiga för den kolumnen. Men hur gör jag för att få (ett enkelt) villkor från 2 kolumner?

Bump...

Bland alla stjärnor måste det ju finnas nån med excel-skills!

=SUMPRODUCT((C1:C10=1)*(E1:E10=1)*(G1:G10=1))

För t ex 10 rader...

Awesome!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

tyack, tusen tack och en kopp kaffe tamejfan. Slitit hår rätt länge nu.

Finns ju fuskvägar att gå, men inge kul när det är 20+ kolumner och ett gäng hundra rader.

Fattade inte hur den föreslagna lösningen skulle fungera, så jag provade och den fungerar inte här?

Däremot fungerar

=sumproduct(--(A1:A10=1);--(G1:G10=1);--(E1:E10=1))

Edit: Nu lyckas jag inte återskapa hur jag fick originalformeln att ofungera och tycker det är dags att ta en öl istället. :D

Edit 2: Nu fattar jag hur originallösningen fungerar, och fungerar gör den nog... vet fortfarande inte hur jag hade sönder den. Dock hade

=countifs(A1:A10;1;E1:E10;1;G1:G10;1)

varit en lite mer rak väg till samma resultat.

Last edited:
Fattade inte hur den föreslagna lösningen skulle fungera, så jag provade och den fungerar inte här?

Däremot fungerar

Edit: Nu lyckas jag inte återskapa hur jag fick originalformeln att ofungera och tycker det är dags att ta en öl istället. :D

Edit 2: Nu fattar jag hur originallösningen fungerar, och fungerar gör den nog... vet fortfarande inte hur jag hade sönder den. Dock hade

Countifs fungerar bara i > Excel 2007... så Sumproduct är nog fortfarande den enklaste till just det här. :)

Däremot fungerar

Countifs fungerar bara i > Excel 2007... så Sumproduct är nog fortfarande den enklaste till just det här. :)

I just det här fallet bestod ju i stort sett hela databladet av dummyvariabler i flera led. Då funkar ju produktsumma eller sumproduct eftersom 1*1*1 = 1.

Däremot skulle det ju skita sig om man hade faktiska tal som villkor där variabler mellan 2-7 t.ex skulle vara villkoret, då hade ju "Countifs" ändå funkat eller?

Ps. Jag älskar SH, en aldrig sinande källa och härlig blandning av kompetens och idioti.

I just det här fallet bestod ju i stort sett hela databladet av dummyvariabler i flera led. Då funkar ju produktsumma eller sumproduct eftersom 1*1*1 = 1.

Däremot skulle det ju skita sig om man hade faktiska tal som villkor där variabler mellan 2-7 t.ex skulle vara villkoret, då hade ju "Countifs" ändå funkat eller?

Ps. Jag älskar SH, en aldrig sinande källa och härlig blandning av kompetens och idioti.

SUMPRODUCT (jag har ratat svenska Excel) funkar även med andra variabler, t o m "text".

SUMPRODUCT (jag har ratat svenska Excel) funkar även med andra variabler, t o m "text".

ja, men om villkoret är A2, och jag vill summera värdena från B-kolumnen , så blir det ju B2*A2 vilket är 4, när jag bara vill ha " från B-kolumnen.

löste det på ditt sätt..

Nytt problem som borde funka men inte gör det.

Vi vill summera värden för FLERA kolumner med villkor från 2 andra kolumner, alltså:

=prduktsumma(A1:A10=1)*(c1:c10=1) [<--villkoren] och sen summera G1:L10 alt g+h+i+j+k+l

Du är lite fel ute, prova att klistra in nedan och tryck CRTL + SHIFT + ENTER för att få { } runt formeln.

=SUM(IF((A1:A10=1)*(C1:C10=1);G1:L10;0))

Du är lite fel ute, prova att klistra in nedan och tryck CRTL + SHIFT + ENTER för att få { } runt formeln.

=SUM(IF((A1:A10=1)*(C1:C10=1);G1:L10;0))

Jag var faktiskt helt rätt ute.

Fick det att funka i en testmatris, och fattade inte varför det inte gick när jag la in det i den riktiga. Tills vi insåg att vissa rader i den "äkta" hade text i sig, det var det som sket sig. Så vi la över datan i ett tomt blad och körde formlerna där så funkade det kalas direkt :).

Tack för hjälpen iaf, hade nog fan dröjt innan jag löst det genom trial and error den här gången :).

Jag var faktiskt helt rätt ute.

Fick det att funka i en testmatris, och fattade inte varför det inte gick när jag la in det i den riktiga. Tills vi insåg att vissa rader i den "äkta" hade text i sig, det var det som sket sig. Så vi la över datan i ett tomt blad och körde formlerna där så funkade det kalas direkt :).

Tack för hjälpen iaf, hade nog fan dröjt innan jag löst det genom trial and error den här gången :).

Du lär dig min unge Padawan

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...