excelformel

delarossa

Medlem
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
såld r6
Jag har aldrig jobbat med excel och skulle behöva lite hjälp. Ska göra en uträkning som ser ut som ett bankkontoutdrag. I kolumn E finns insättningar och kolumn F uttag. Detta ska summeras i kolumn G där det totala saldot visas, även med hänsyn till summan ovanför.

Exempel:

E_________F___________G
100___________________100
__________25___________75
100___________________175

Ja ni fattar nog.

Formeln börjar gälla först på rad 16 och fortsätter "neråt". Kolumn G ska även börja med ett ingående saldo som den ska börja räkna från (finns på ruta G 14).

Tacksam för hjälp!

* e_________f___________g
1 100___________________=e1-f1
2 __________25__________=g1+(e2-f2)
3 100___________________=g2+(e3-f3)

Det vill säga att du tar först G ovanifrån sedan lägger du på summan av E och F på aktuell rad, blir det ett negativt tal så blir det minus och blir det ett positivt tal så blir det plus.

Last edited:
Det verkade fungera som jag ville men måste man sitta och göra en manuell formel för varje G rad? Tänkte att man bara kunde markera hela G kolumnen och lägga in en formel som fungerar för alla rader.

Gör den första kompletta och sen tar du den och drar nedåt så långt du vill... siffrorna skall ändras hela vägen.

Det där lät precis så enkelt som jag vill ha det, men det verkar som mina excelkunskaper tar slut där. Provade markera och dra ner men inget hände.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park