Excel krånglar, why oh why?

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
1.
Varje gång jag skrivit nått i en cell och trycker på return kommer det upp en ruta som heter Microsoft Visual Basic.
I den står det att "Makron i det här objektet har inaktiverats. Information om hur du aktiverar makron finns i onlinhjälpen eller programdokumentationen."
Jag har gått in på verktyg/makron/säkerhet och ändrat till låg säkerhet.
Edit: Hur blir jag av med rutan?

2.
Hur hoppar man snabbt mellan olika rader?
Om man tex vill föra över data från rad 10 till rad 1300, kan man automatiska hoppa dit man var innan? Nu markerar jag cellen på rad 1300, scrollar upp till cellen på rad 10, kopierar, scrollar ned till rad 1300 och klistrar in. Upprepa.
:pangihuve

Last edited:
General E skrev:
26426372. Hur hoppar man snabbt mellan olika rader?
Du behöver inte hoppa. Markera cell A1300, skriv =A10

Klart!

Om sedan A1301 ska vara lika som A11, tar du bara tag i nedra högra hörnet på rutan A1300 så pekaren blir ett plus. Nu drar du neråt så kopierar Excel fältet och uppdaterar din "formel".

Last edited:
Jåke skrev:
2642703 Du behöver inte hoppa. Markera cell A1300, skriv =A10

Klart!

Om sedan A1301 ska vara lika som A11, tar du bara tag i nedra högra hörnet på rutan A1300 så pekaren blir ett plus. Nu drar du neråt så kopierar Excel fältet och uppdaterar din "formel".

Har precis börjat med det och F4! Stabilt. Men tar fortf lång tid. Datan kommer från två olika källor/format så den måste liksom konverteras till en.
Kom gärna med mer tips om du har!

General E skrev:
2642745 Har precis börjat med det och F4! Stabilt. Men tar fortf lång tid. Datan kommer från två olika källor/format så den måste liksom konverteras till en.
Kom gärna med mer tips om du har!
Du kan låta Excel räkna ut t.ex. summa av två celler i ett fält (=A10+F4) och även plocka data från olika flikar (=Blad1!A10+Blad2!F4) enligt samma princip.

Om du kollar på Infoga-Funktion så hittar du massor av intressanta formler som Excel har inbyggt.

Har du olika källor med olika format är det kanske enklast om du först gör om de två källorna till flikar i samma arbetsbok...?

Infoga verkar ha en hel del vettigt ja. Men hittar ändå inte "min" grej.

Jag vill på något sätt se aktuell ränta brevid aktuell dag.
Det funkar att skriva att cellen=L5, trycka F4, och dra nedåt,
men tar sån tid om man ska göra det på 20 år :näsblod

Bifogar en excel om du orkar kolla, rött och grönt är det som kopieras.

Bifogat

Last edited:
General E skrev:
2642782Det funkar att skriva att cellen=L5, trycka F4, och dra nedåt,
men tar sån tid om man ska göra det på 20 år :näsblod
Ouch! :gnissla

Det är här ditt problem nr1 kommer in (gissar jag). Troligen ingår det ett script som gör detta i din Excel-fil, men dina säkerhetsinställningar gör att scriptet inte kan köra (makron inaktiverade).

Kolla under Verktyg-Makro-Säkerhet och ställ in den till "medel", sedan stänger du din fil och öppnar den igen. Om du då får fråga om makro väljer du "aktivera".

Bara en gissning från min sida som sagt....

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg