exc kontra sx?

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Husaberg fs 650 -04 *såld* Yamaha WR 426 *såld* Yamaha YZ 125
Hej.
Håller som bäst på att leta hoj... Har kollat lite på Ktm 250 exc och 250 sx (två-takt båda två). Hade tänkt ha hojen till motard, enduro och cross. Mest motard... Vill helst ha en reggad hoj, räcker med e-reg, men det är inget måste.
Vad skiljer exc från sx rent motormässigt? Fjädring och växellåda har jag koll på skillnader men inte inne i motorn. Hur många hk mindre är det i en exc från 02 om man jämför med sx från samma år?
Är det krångligt att plocka ut några hk till ur en 250 exc?

MVH
Henrik, snart omkörd av dig på en bana i närheten

Skiljer inte så mkt. Sx har mindre och lättare svänghjul då den saknar ljussystem och det kan nog vara annan tändbox, tror inte det skiljer nått på cylindern men kanske annan topp på sx. En -02 250sx har jag haft och den motorn är grymt stark 50 ärliga kusar, starkaste 250 crossen som gjorts faktiskt! Borde väl bli ca 5hk mindre i enduron i originalskick.

henrikkrueger skrev:
Hej.
Håller som bäst på att leta hoj... Har kollat lite på Ktm 250 exc och 250 sx (två-takt båda två). Hade tänkt ha hojen till motard, enduro och cross. Mest motard... Vill helst ha en reggad hoj, räcker med e-reg, men det är inget måste.
Vad skiljer exc från sx rent motormässigt? Fjädring och växellåda har jag koll på skillnader men inte inne i motorn. Hur många hk mindre är det i en exc från 02 om man jämför med sx från samma år?
Är det krångligt att plocka ut några hk till ur en 250 exc?

MVH
Henrik, snart omkörd av dig på en bana i närheten

Antar att du inte tänkte bygga om fjädring? Då hade jag satsat på en SX. Fjädringen passar bättre för motard, även växellådan skulle jag gissa.
F.ö. kan du köra enduro med oreggad hoj på Hallandias enduro-slinga, så för den delen behöver du ingen reggad hoj.

Back