Exc 450, vilken kolv?

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Luleå/Oslo
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Börjar bli dags att byta kolv i hojen snart, men såg att det fanns en hel drös att välja mellan. Prox, Athena, Wiseco, Wössner, spelar det någon roll vilket märke eller kan jag gå på billigaste?

Förutom kolv blir det väl ett oljebyte till 5/40 nu när jag tänker köra på vintern, nya oljefilter också men vad mer borde jag kolla? Kamkedjan kanske ska bytas?

Är det dyrt att låta en verkstad byta allt? I och för sig är det väl lika bra att lära sig... finns väl guider för det mesta på internet men känner mig rätt grön, är min första enduro.
 
Wössner är bra kvalitet(smidda)till skapligt pris i vilket fall.
 
Om du inte ska toktrimma hårt Väldigt hårt!! Eller vill ha högkompskolv Köp org klart hållbarast i längden och förmodligen billigast. Dom smidda, typ wössner wiseco mf skrammlar mer och tar slut fortare pga att dom är av mjukare matrial och expandera mer i dim från kall till varm. Fördelen därimot är att dom håller för mer stryk vid tokvarv och högt komp. Gjutena kan spricka ! Vid hårdtrimmat eller för många timmar på kolven)) Med smidd får man byta lite offtare , Tokgissning håller dom ca50-70% av tiden mot en org gjuten

Smidda håller jag Wössner som bäst och sedan wiseco (av dom nämda)
 
Om du inte ska toktrimma hårt Väldigt hårt!! Eller vill ha högkompskolv Köp org klart hållbarast i längden och förmodligen billigast. Dom smidda, typ wössner wiseco mf skrammlar mer och tar slut fortare pga att dom är av mjukare matrial och expandera mer i dim från kall till varm. Fördelen därimot är att dom håller för mer stryk vid tokvarv och högt komp. Gjutena kan spricka ! Vid hårdtrimmat eller för många timmar på kolven)) Med smidd får man byta lite offtare , Tokgissning håller dom ca50-70% av tiden mot en org gjuten

Smidda håller jag Wössner som bäst och sedan wiseco (av dom nämda)

hur mycket mer skrammlar en smidd kolv.. starta min precis o den låter för jävligt
ska det skrammla hela tiden.. för min låter när man gasar lite.
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top