exc 450 som är på väg att dö

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Luleå/Oslo
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Går fint när man kör, men när jag släpper gasen vill den dö och jag är tvungen att varva hela tiden mellan jag byter växlar för att den inte ska lägga av. Dör även när man vrider om gasen snabt, utan måste varvas upp sakta men säkert...

Kan det vara smuts i förgasaren, luftfiltret som måste tvättas eller reedventilerna? Någon som kan ge en vink om var jag ska börja titta vore fint!
 
Luftfiltret ska ju göras rent med jämna intervaller så det är väl inte fel att göra.
Smuts i förgasaren kan det också vara.
Har du uteslutit tjuvluft?

Har en EXC450 reedventiler? :confused:
 
Du, jag har ingen aning... bara haft den någon månad och inte kört så jättemycket nu under vintern. Får väl testa ta lös förgasaren och rengöra den!

Förresten blir det små avgasknallar ibland som kom nu med det här, kan det bero på att det blivit otätt någonstanns eller att den får för mycket bensin?
 
Kolla ventilspelet....

Och isär med fugge och gör rent alla munstyckena ordentligt. :)

/J
 
luftfilter ska rengöras efter varje åkning! om man inte gör deta så kan man få skit i motorn, biltema har billiga luftfilter som duger bra om du behöver ett att växla med :)
 
Luftfiltret ska ju göras rent med jämna intervaller så det är väl inte fel att göra.
Smuts i förgasaren kan det också vara.
Har du uteslutit tjuvluft?

Har en EXC450 reedventiler? :confused:

Ingen 4t har reedventiler. Insugsventilerna i topplocket sköter motsvarande uppgift.

För övrigt så tycker jag att det låter som om nåt skräp i lågfartsmunstycket. Ta isär hela förgsaren o blås rent så är du på säkra sidan. Tror inte att luftfiltret gör att den börjar gå så helt plötsligt, men tvätta eller byta det också när du ändå är igång.

Edit..
luftfilter ska rengöras efter varje åkning! om man inte gör deta så kan man få skit i motorn, biltema har billiga luftfilter som duger bra om du behöver ett att växla med :)

Sant som du säger, men vad jag har förstått av andra trådar han har skrivit i så är det på isen han har kört det senaste, och då ser jag ingen mening med att tvätta filter efter varje körning. Inte många båtmotorer som har luftfilter vetu :)
 
Last edited:
kolla så dekompen eller vad den heter (pysventilen) åker tillbaka som den ska. hade samma fel på min o min pys va så jävla spänd så den stängde inte...
 
Ingen 4t har reedventiler. Insugsventilerna i topplocket sköter motsvarande uppgift.

För övrigt så tycker jag att det låter som om nåt skräp i lågfartsmunstycket. Ta isär hela förgsaren o blås rent så är du på säkra sidan. Tror inte att luftfiltret gör att den börjar gå så helt plötsligt, men tvätta eller byta det också när du ändå är igång.

Edit..


Sant som du säger, men vad jag har förstått av andra trådar han har skrivit i så är det på isen han har kört det senaste, och då ser jag ingen mening med att tvätta filter efter varje körning. Inte många båtmotorer som har luftfilter vetu :)

Stämmer, bara kört nere på isen och där finns det inget annat än snö... vet inte vad det kan finnas för smuts där men att tvätta luftfiltret efter varje körning då känns lite överkurs :)

Tack för svaren allihopa, ska rengöra förgasaren nu!
 
hur vet jag att det är is han kör på :P ta bort luftfiltret då så kanske den går enu bättre som en båt motor :)
 
Som dom andra namt ,,L farten sitter igen. Dra igenom en koppartrad fran elkabel sa den garanterat har ratt dim igen.. Att den stuper pa snabba gaspadrag beror delvist pa lagfarten sitter igenne men troligast har du aven tjall med axpumpen....Den sitter fast.. Rengor denna aparatur och kolla att den spottar en skaplig strale rakt in mot ventilerna! bara att ha gasaren los och soppa i flotorhuset och gasa till da ska den dra ivag en skaplig strale ca 30cm till 70cm rakt framot.

Datahaveri darav US konverterat dator :3freak
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top