Exc 450 -03 missljud.

Villepille

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2012
Hoj
CB1000RA -11
Tjenare!

Har en EXC 450 -03 som jag för ca 10 körtimmar sedan märkte ett inte alltför trevligt missljud i, när jag kickar runt motorn. Tänkte att jag frågar här om nån vet mer exakt vad det kan vara för att spara lite tid och svordomar innan jag öppnar upp å börjar titta själv :D. Den startar och går som en klocka trots detta missljud som inte hörs när motorn väl är igång. Här kommer ett kort filmklipp så ni själva får höra.

Låter som kickingreppningen inte funkar som den ska och bara rappar över.
Men rappa den bara över skulle den ju inte gå igång...
kickmekanismen är iaf rätt enkel att komma åt genom att ta bort höger motorkåpa...

Vevlagrena är bytta för ca 20-25 timmar sedan.

Kicken rappar inte över då den drar runt motorn hela tiden. Men jag ska kolla den ändå.

Ge fan i att dra runt motorn mer. Plocka av transkåpan, demontera kopplingen och inspektera frihjulet.

Ge fan i att dra runt motorn mer. Plocka av transkåpan, demontera kopplingen och inspektera frihjulet.

Jag testade dra runt motorn med ett spärrskaft när jag var innanför transkåpan, ljudet hördes inget på höger sida utav motorn utan det låter som att det kommer från vänster sida. Ska öppna och kolla andra sidan oxå för säkerhetsskull. Vad kan de annat vara tro :va Slänger upp ett till videoklipp ifall det skulle vara till någon hjälp.

På vänster sida sitter bara svänghjulet och ett ramlager. Sorry to say it men jag tror din motor duger som bojsänke, felmonterade ranlager sätter jag en krona på.

Kan du skruva själv så plocka ner. Annars skicka motorn till någon som kan. Twostrokeman kan kanske vara behjälplig.

Last edited:
På vänster sida sitter bara svänghjulet och ett ramlager. Sorry to say it men jag tror din motor duger som bojsänke, felmonterade ranlager sätter jag en krona på.

Kan du skruva själv så plocka ner. Annars skicka motorn till någon som kan. Twostrokeman kan kanske vara behjälplig.

Ja det var det jag var rädd för. MEN , när jag plockade bort tändkåpan så såg jag felet. Bultarna som ska hålle fast statorn hade lossnat och satt fast i svänghjulet, gängorna hade gått i det ena bulthålet, dom var nog säkert inte ens dragna med loctite. Nya packningar är beställda, så det är bara att vänta på att dom anländer å bulta ihop skiten igen å börja köra :banana Tog en bild oxå som ni får titta på.

IMG_20130203_203749[1].jpg

Vad är det för klåpare som skruvat? De sitter med loctite från fabrik....

Härligt nu kan vi ut och mata på myrar igen :rock

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...