Examensprojekt

Måste bara tillägga en sak angående hur mycket de laddar osv.
I Bilsport #26 (2002) talar de om en liten söt Ford RS200 Evolution med F1-turbo. Där talar de om att F1-bilarna laddade på 3.5 bar, medan han bara laddar på 2.2 bar. Jag kan inte tänka mig att de har räknat med det atmosfäriska trycket då? För 1.2 bar är ju inte speciellt mycket...

För övrigt tycker jag hela denna tråden är mycket intressant! Visst, det är mycket jag inte förstår mycket av, men samtidigt har jag lärt mig väldigt mycket nytt! Våga inte gömma undan tråden ;)
 
PenDragon skrev:
Måste bara tillägga en sak angående hur mycket de laddar osv.
I Bilsport #26 (2002) talar de om en liten söt Ford RS200 Evolution med F1-turbo. Där talar de om att F1-bilarna laddade på 3.5 bar, medan han bara laddar på 2.2 bar. Jag kan inte tänka mig att de har räknat med det atmosfäriska trycket då? För 1.2 bar är ju inte speciellt mycket...

För övrigt tycker jag hela denna tråden är mycket intressant! Visst, det är mycket jag inte förstår mycket av, men samtidigt har jag lärt mig väldigt mycket nytt! Våga inte gömma undan tråden ;)

Då kan ju du va med på telefonkonferensen :tummenupp

För övrigt tycker jag att det skulle vara förbjudet att ta bort trådar
 
Otroligt intressant när ni kommer igång grabbar. Man lär sig en hel del :tummenupp

Nånstans snackas det om tvåstegsladdning... Läste att 9-3 SportCombi Concept eller vad den kallade för hade samma 2liters snurra som Aeron fast med dubbla turbiner i turbon (eller nåt sånt, nåt var dubbelt iaf) och bl.a pga detta fick man ut 250hk. Nåt som Johannes (eftersom jag gissar du jobbar i Trollhättan/S-tälje) kan bekräfta/dementera/utveckla. Kommer den motorn i andra modeller??
Sen stod det även nåt om en utveckling av sensonic'en? Återigen bekräfta/dementera/utveckla bitte??
 
hursomhelst så har Lancia Delta Integrale Rally det bästa lösningen:

Mekanisk kompressor som ger luft på lägre varv ocg sen en turbo som laddar på höga varv = en motor som är tokstark på hela registret.

Ungefär som min 402" big block är original
 
Ungefär som min 402" big block är original [/B]

:D

Varför hålla på och grubbla över om man skall ha en stor sugmotor eller en liten överladdad - när man kan ha en stor överladdad?

Fan, det är minst 1½ meter mellan hjulen på en bil. Där kan man få plats med en hel del...

Typ en åttabladig stjärnmotor med fem cylindrar på varje? Man borde få plats med 30 liter på 40 cylindrar enligt mina skisser.

Sen laddar man skiten ur klabbet med minst två steg. En par 9-10000 hästar borde man kunna få ur i alla fall.

Tung? Äh, vi sätter åtta hjulaxlar på härket och pluggar dubbla 335mm breda sulor på varje ände...

Fast nu var det ju bågar vi skulle snacka om...
 
Den här tråden har knappast handlat om bågar.

Diesel, S80......dubbla steg..........osv, inget av det är från mc.
 
johanrehn80 skrev:
Diesel, S80......dubbla steg..........osv, inget av det är från mc.
Diesel har minsann funnits/finns på två-hjuliga fordon. OBS Jag skrev inte "motorcykel"! :-)
Turbo i två steg har man sett! Nån lirare åkte dragracing med det för några år sen men det gick såvitt jag vet inget vidare. Tror att han skulle ha nöjt sig med ett steg = mindre komplicerat.
 
Supermoto skrev:
Nånstans snackas det om tvåstegsladdning... Läste att 9-3 SportCombi Concept eller vad den kallade för hade samma 2liters snurra som Aeron fast med dubbla turbiner i turbon (eller nåt sånt, nåt var dubbelt iaf) och bl.a pga detta fick man ut 250hk. Nåt som Johannes (eftersom jag gissar du jobbar i Trollhättan/S-tälje) kan bekräfta/dementera/utveckla. Kommer den motorn i andra modeller??
Sen stod det även nåt om en utveckling av sensonic'en? Återigen bekräfta/dementera/utveckla bitte??

Sorry, men jag vill nog inte diskutera detta. Så jävla hemligt är det väl iof inte, men jag vill inte trampa i klaveret genom att sprida information på nätet innan informationsavdelningen gett sitt ok.

Sorry.

/J
 
RG500-Johannes skrev:
Sorry, men jag vill nog inte diskutera detta. Så jävla hemligt är det väl iof inte, men jag vill inte trampa i klaveret genom att sprida information på nätet innan informationsavdelningen gett sitt ok.

Sorry.

/J
Kom på var jag läste det.... SAAB's eget nyhetsforumgrejs, SAAB-i eller vad det heter. Får det på mail nån gång ibland. Så det kan nog inte var så himla hemligt.... kom igen nu, jag vet att du vill.... :)
 
Fridolf skrev:
Tjenare!

Jaha då ska man göra ex-jobb......och då vill man ju göra det inom mc........

Så har ni något som ni retar er på eller som ni tycker skulle kunna göras bättre eller göras om på er hoj/utrustning så hör av er :tummenupp

Det är ett Produkt förnyelse/utvecklings projekt på 16p som ska göras.....

Eller det finns kanske något racing team som vill ha hjälp av 2 st blivande Utvecklings ingenjörer???

In med lite schyssta ideér!!!!!


Hur har det gått? Har du påbörjat något roligt examensarbete inom MC än?

Om inte, så har jag en idé här:
Utveckla en teknik att projicera nödvändig information direkt i hjälmens visir!
Typ flytande kristaller i visiret eller en liten projektor som projicerar på insidan av visiret. Jag har för mig att stridspiloter får information så här, så det borde finnas material att gå igenom.

Gör dessutom ett urval av information att visa t.ex:
  • Shift indicator (flerstegs)
  • Hastighet
  • blinkersindicator
  • Vattentemp (visas endast när tempen är utanför normal arbetstemp)
  • Oljetemp och tryck (se ovan)
  • Varvtider (besta varvtid, över/under/lika med medelvarvtid, varv kvar, visas bara när det behövs)
  • o.s.v....

Är det någon som läst om något befintligt sånt här? :va
 
"""" Vilket leder mig till nästa grej - varför måste förbränningshastigheten vara så låg som den är? Vi snackar ju några tiotal meter per sekund - finns det inget bra sätt att antända hela gasblandningen på en gång istället, och kunna varva som en fucking maniac?

Det vore väl ett bra exjobb åt fridolf? "Vi upptäckte att om man blandade bensin med fisklevertran och antände med ett pentagram av platina på kolvtoppen så fick vi upp förbränningshastigheten till överljudshastighet (=detonation) och kunde varva med stigande effektuttag tills ventilerna flög ur toppen vid 45000rpm...""""

Ha ha ha!!!!!!!

Skitbra tråd, intressant som fan men tanten har vaknat i perioder av mina skratt attacker. Skitkul att sitta nersjunken i en utläggning och sen få läsa nåt sånt mitt i alltihop...
 
ypvs skrev:
förbränningshastigheten till överljudshastighet (=detonation)

Problemet är att du aldrig får det att hålla. När flamutbredningen/förbränningen övergår till explosion/preignition så slås de tunna, isolerande, skikten av luft närmast cylinderväggar/topplock sönder av det egentligen akustiska fenomenet vi kallar spikning/knackning och värmeöverföringen blir då mycket mycket högre.

Man försökte/försöker en hel del med keramiska ytbeläggningar, problemet blev då ofta att du fick en del värmeöverföring väldigt ytligt i den beläggningen, och den "sjönk inte djupare" in i materialet, så när nästa färskgasladdning av cylindern kom så värmdes den upp mer av detta ytlager än om du skulle haft konventionell yta där värmen leds bort kontinuerligt.

/J
 
Ex-jpbb

Tokas skrev:
Hur har det gått? Har du påbörjat något roligt examensarbete inom MC än?

Ojoj....... :p vilken tråd man har startat...... :va

Jo ett ex-jobb blidde det :yoparty men det e lite sekretess så jag kan inget säga förrän till våren, men det e inom mc branchen iallafall :tummenupp
 
! ! ! !

Fy f-n vad du är stygg, Gnällspik....:6surkart

Men du har rätt..:Bugar .. och det är det tydligen bara ett fåtal som fattar..:lol
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top