Evo shift star kit

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Detta kit sägs ge snabbare och säkrare växlingar. Någon som provat?

Jag har ibland problem att 6:an inte går i på min SV1000 så jag har funderingar på att testa.

Inte så dyrt och inte svårt att montera men skulle vara kul att höra om någon provat.

Bifogat

• EVOSHFT,H51.jpg
    EVOSHFT,H51.jpg
    84.9 KB · Visningar: 68
Det verkar inte som någon provat så då får väl jag bli pionjär och rapportera resultatet.

Bortkastade pengar är min bedömning. HAr man problem att få i växlarna är krokiga skiftgafflar eller söndersparkade ingrepp absolut vanligast. Denna produkt är kanske intressant i racing när man kör med QS och vill ha det där lilla sista....

Det är inget renoveringskit för lådan.
Men funkar mycket bra om du vill ha en mjuk och lättarbetad låda.
Har kitet i min CBR1000RR -04 och skillnaden är klart märkbar.
Från att ha ett motstånd i växelföraren så går nu växlarna i mycket mjukt och lättarbetat.

Men lådan i sig bör vara frisk för att kitet ska vara vettigt.

Kolla dina skiftgafflar.

Börja med att kolla så länkaget sitter rätt på axlarna. Är det förmycket vinkel kan det vara svårt att växla 650modellen iaf, kräver lite slaglängd.

Har dock fått byta 3'an drev och gaffel i min "racemotor" men den är osedvanligt hårt växlad vilket gjorde att klackarna var rundad på 3'an drev vilket resulterade i att den växlade ner av sig själv när det varvades hårt. Tror dock att det är svårt att få det momentet med en std växling där man växlar upp uppåt. Min växelförare är lätt böjd nedåt efter alla hårda uppväxlingar. Kul var dock att allt annat var i nytolerans, även cylinderlopp och kolvar. Slitstark konstruktion även att man skulle ha önskat en kassetlåda :)

Last edited:
I vissa lådor har stjärnan bytts ut redan av tillverkaren för "bättre" växellägen/minskad risk för missade växlar. Ex. KTM Rc8.

I vissa fall är inte själva stjärnan boven i dramat utan att fjädern(som syns på bilden ovan) har för låg förspänning, blir lätt falska frilägen eller bråkig att få i vissa växlar. Ex Aprilia RSVR -06->.

Är lådan frisk men man har problem enligt ovan kan ett sådant "kit" vara till hjälp.

Tjo!

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back