Evileyes vinterpyssel - XJ600

Evileye79

????????
Gick med
25 Jul 2008
Ort
Perstorp
Hoj
1986, Yamaha XJ600
Evileyes vinterpyssel - XJ600 1986 !Uppdatering!

I väntan på nästa säsong och eventuellt en ny hoj tänkte jag fixa till min första hoj lite. Har en gammal XJ600 som har sett bättre dagar. Den behöver lite kärlek helt enkelt. De som står högst på listan för närvarande att göra är följande:

- Slipa o polera alu detaljer som fotpinnar, framgaffel samt handtag till passagerare.
- Nytt lyse fram
- Ny instrumentering då den gamla ser ut som en potta skit samt inte passar med kåpan på den nya lampan. (om någon har bra förslag på en bra hastighetsmätare så kom gärna med förslag)
- Styre (clip-on eller cross)
- Mindre blinkers
- Rensa upp bakdelen
- Fotpinnar

Budget på ca 5000:-. Vill inte lägga mer

Har börjat lite grann med att slipa ner stöden till fotpinnarna. Som ni ser så ser de sådär ut till vänster. Började med att torrslipa ner den värsta skiten med ganska grovt papper. Sen gick jag över på våtslipning med lite finare papper. Ska inte bli hög glans polerat för det skulle för jävligt ut mot resten av hojen. Första gången jag gör detta men jag tyckte det blev ganska bra. Före och efter bilder. Fortfarande lite repor men är inte helt klar än. Många små böjar så det är svårt att få det riktigt bra.

Återkommer med uppdateringar och fler bilder
 

Bifogat

  • IMG_2821.jpg
    IMG_2821.jpg
    237.6 KB · Visningar: 108
  • IMG_2824.jpg
    IMG_2824.jpg
    253.8 KB · Visningar: 120
Last edited:

T-Fork

Medlem
Gick med
20 May 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CRF450 2004
Har denna mätare
10034891.jpg
från Moto-Detail tillsammans med varvräknaren. Köpte den hastighetsmätaren pga att jag skulle kunna använda hastighetsvajern.
Art. nr.
Hastighetsmätaren: 10034891
Varvräknare:10034892
 

Petie

Vill man så kan man
Gick med
22 Sep 2009
Ort
Falkenberg
Hoj
Suzuki RG 125 F -92
ser fräckt ut, men se till att bjuda på lite fler bilder! :O
btw, mätaren ser high tech ut 0.o
 

Evileye79

????????
Gick med
25 Jul 2008
Ort
Perstorp
Hoj
1986, Yamaha XJ600
Har denna mätare
10034891.jpg
från Moto-Detail tillsammans med varvräknaren. Köpte den hastighetsmätaren pga att jag skulle kunna använda hastighetsvajern.
Art. nr.
Hastighetsmätaren: 10034891
Varvräknare:10034892

Den ser bra ut. Tänkte också på en mätare som jag kunde använda hastighetsvajern till. Hur funkar det med elen?
 

T-Fork

Medlem
Gick med
20 May 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CRF450 2004
Den ser bra ut. Tänkte också på en mätare som jag kunde använda hastighetsvajern till. Hur funkar det med elen?

Det var inga problem gällande elen. Jag gjorde som så att jag använde kabelstammen som hör till kåpan. Så ifall någon vill återställa den till orginalskick är det bara att köpa en ny sådan.

ser fräckt ut, men se till att bjuda på lite fler bilder! :O
btw, mätaren ser high tech ut 0.o

Hightech, nja inte vet jag väl det. Det är hur som helst blå bakgrundsbelysning där displayen har dubbla trippmätare samt total färdsträcka som presenteras genom att trycka på en liten knapp som inte finns med på bild. Dioder för oljan, helljus, blinkers och neutral. Har du bara elschemat (verkstadshandbok bara att googla) så går det finfint att koppla in både hastighetsmätare och varvräknare.

Har två bilder på burken hemma, ingen toppenkvalitet på dom dock. Sen så är min lösning för att fästa dom inte den optimala då jag inte kommit mig för att köpa fästet som hör till instrumenten. Men om ni vill se dom alt bilder på hur min ser ut idag så kan jag nog lägga upp dom här.
 
Last edited:

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Det var ett riktigt kanonpris på grejerna:tummenupp:tummenupp
Sålde ut dom för 49,95€/st + fäste för 5,95€:banana Det är ett riktigt klipp så tack för tipset:Bugar
 

Evileye79

????????
Gick med
25 Jul 2008
Ort
Perstorp
Hoj
1986, Yamaha XJ600
Har inte hunnit så mycket med hojen eftersom man har en liten o en sambo som vill ha uppmärksamhet oxå. Men till nästa vecka sticker de iväg så då hinner man ju lite mer. Satt o fundera på om jag inte skulle byta styre när man ändå är igång. Vad blir bäst tror ni? Clip-on eller cross? Clip-on verkar enklast men lite dyrare än vad min budget egentligen orkar med. Måste man modifiera mycket på styrkronan om man sätter på ett cross styre? Det är trots allt en gammal hoj vi snackar om.
 

zorce

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2011 Triumph Street Triple
har du några bilder på hojen. har själv en xj900 jag tänkte göra liknande jobb på nu i vinter.
samt hur hade du tänkt städa baken. / fixa till lyktan?
 

Evileye79

????????
Gick med
25 Jul 2008
Ort
Perstorp
Hoj
1986, Yamaha XJ600
har du några bilder på hojen. har själv en xj900 jag tänkte göra liknande jobb på nu i vinter.
samt hur hade du tänkt städa baken. / fixa till lyktan?

Så här så hojen ut från början samt som den ser ut nu. Ju mer jag ser på den desto mer vill jag göra. Har faktiskt ingen aning om hur jag ska fixa det men en kortare bak hade varit coolt tror jag. Nya blinkers är iallafall ett måste. De gamla är stora och fruktansvärt fula. Vet inte om jag ska lacka framgaffeln svart... vad tror ni? Eftersom den har några år på nacken samt att jag var oförsiktig med tank väskan en gång så har den endel repor här och var. Kanske en omlackering? Hur tömmer man tanken lättast?
 

Bifogat

  • IMG_1748.jpg
    IMG_1748.jpg
    238.7 KB · Visningar: 127
  • IMG_2858.jpg
    IMG_2858.jpg
    236.4 KB · Visningar: 183

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Kapar tråden lite. Någon som har koll på vad en framgaffel till en diversion 600 kan kosta begagnad. Är det samma storlek som på den gamla xj modellen ?

Fränt bygge, har tanka o teorier om att ge mig på något liknande.

Med underkåpan på, funderat på o inspireras av den gamla röd o vita färgsättningen från rd 350 ?

Byta speglar till något mindre o cleanare ?

Behåll baken som den är, men rensa upp o håll linjerna strikta. Tror mindre blinkers o rensning av stänkan kan göra underverk.

Framlysa a la S3a ?

Ska du tömma o måla om eller bara tömma tanken ?

Jag hade lossat bensinslang o dränerat därigenom. Sen skruvat av den o låtit resten rinna ur då den ligger upp o ner.
 

Evileye79

????????
Gick med
25 Jul 2008
Ort
Perstorp
Hoj
1986, Yamaha XJ600
Kapar tråden lite. Någon som har koll på vad en framgaffel till en diversion 600 kan kosta begagnad. Är det samma storlek som på den gamla xj modellen ?

Fränt bygge, har tanka o teorier om att ge mig på något liknande.

Med underkåpan på, funderat på o inspireras av den gamla röd o vita färgsättningen från rd 350 ?

Byta speglar till något mindre o cleanare ?

Behåll baken som den är, men rensa upp o håll linjerna strikta. Tror mindre blinkers o rensning av stänkan kan göra underverk.

Framlysa a la S3a ?

Ska du tömma o måla om eller bara tömma tanken ?

Jag hade lossat bensinslang o dränerat därigenom. Sen skruvat av den o låtit resten rinna ur då den ligger upp o ner.

Hojen skulle behöva ny lack så det är delvis därför jag vill ha bort tanken, men det är jäkla massa sladdar som oxå vill städa undan lite snyggt. Tanken va först att bara kapa bakskärmen lite, men tycker hojen ser ganska cool ut utan den bakre delen. Kanske skulle man ge sig på att bygga en ny bakdel med nytt lyse. Får se hur det blir. Det är ganska lätt att spåra ut märker jag :). Något i denna stilen kanske?
 

Bifogat

  • IMG_28581.jpg
    IMG_28581.jpg
    239.8 KB · Visningar: 117
Last edited:

Evileye79

????????
Gick med
25 Jul 2008
Ort
Perstorp
Hoj
1986, Yamaha XJ600
Äntligen fått tummen ur lite med projekt. Har väldigt lite att göra på jobbet såhär under vintern så jag har kunnat ta tag lite med hojen. De delarna som jag började slipa och polera blev inte så bra som jag ville, för mycket små pill som inte gick att komma åt. Så det blev att lacka delarna istället. Några lager primer samt några lager silver färg. Blev bra tycker jag. Kan jämföras med den slipade samt klarlackade delen(2a bilden). Inte lika snyggt. Har även fixat en stor spricka i en kåpa. Mycket spackel med nu håller den iallafall :). Nu till funderingar på ny färg på hojen. Vit och röd?
 

Bifogat

  • IMG_3135.jpg
    IMG_3135.jpg
    247 KB · Visningar: 59
  • IMG_3130.jpg
    IMG_3130.jpg
    230.8 KB · Visningar: 62
  • IMG_3133.jpg
    IMG_3133.jpg
    253 KB · Visningar: 68
  • IMG_3134.jpg
    IMG_3134.jpg
    251.3 KB · Visningar: 73
  • IMG_3132.jpg
    IMG_3132.jpg
    240.9 KB · Visningar: 85

Evileye79

????????
Gick med
25 Jul 2008
Ort
Perstorp
Hoj
1986, Yamaha XJ600
Uppdatering

Lite grejor har hänt med hojen. Lackat en del plast detaljer. För att ha gjort det med vanlig sprejburk måste jag säga att jag är nöjd. Har ju aldrig gjort detta förr. 3 lager grundfärg, slipning med 600 sen 1200 våtslip, minst 3 lager färg sen på det följt av ytterligare slipning. Jäkligt mycket jobb, men kul att se resultat. Nu har jag bara tanken o framskärmen kvar att lacka o sen på med klarlack. Lite bilder. 1a: Grundfärg, 2a: 1 lager färg o sista 3 lager färg.
 

Bifogat

  • IMG_3175.jpg
    IMG_3175.jpg
    228.8 KB · Visningar: 57
  • IMG_3176.jpg
    IMG_3176.jpg
    252.6 KB · Visningar: 68
  • IMG_3178.jpg
    IMG_3178.jpg
    249.3 KB · Visningar: 61
Nyheter
Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

Top