Evighetsmotorcykel

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Sitter och drömmer lite om att åka lite längre på motorcykel.

Tänkte isåfall att hnadla en billig hoj och bara åka tills man är nöjd eller hojen inte vill vara med mer.

Inga större krav på komfort eller effekt, kul om den karar motorvägsfart.
Vill alltså ha en motorcykel som verkligen håller, och är billig i drift.

Någon som ha tips på sådana hojar?

Prisklass 10-20000
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är nog en gammal välunderhållen luftkyld BMW-bumse. Typ BMW 100 RS eller RT. Skottsäkra som en gammal mercadiesel.
Ingen elektronik, kylare, kedja och andra opålitligheter.
 
Last edited:

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Mitt gamla härke har ju hållit ihop rätt så väl, 8000 mil nu. Billig i försäkring med. Snabb som attan för den pengen. All vikt får du på köpet :banana
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Transalp 600/650.
När de börjar närma sig 15 000 mil är de precis inkörda och fungerar som bäst.

Dessutom är de lite roligare än dess största konkurrent Yamaha XT600/XT660
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
CBR1000F. Jobbarkompisen körde 12000 mil med sin innan han sålde den. Han körde så länge det var snöfritt på vägen och gjorde inget annat än bytte slitdelar och olja/vätskor.

Det är alltså den gamla helplastade varianten jag menar...
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Ja jag rekomenderar också en CBR 1000F. Inga bekymmer utan bara att köra. + bra komfort och att den ligger som ett diesellok på vägen även i högre hastigheter. (200+)
Enda nackdelen jag ser i dom är svängradien och en lite för liten tank.. :tummenupp
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Jag är inne på precis samma spår som du, Fagher. För en vecka sedan så köpte jag därför en gammal Honda CBX 600. Den är snart 30 år gammal, men den är riktigt kul att köra! Jag har inte hunnit köra mer än 50 mil med den än, men till skillnad från min ZXR 750 så är den faktiskt riktigt bekväm.

Den har kardan, självjusterande hydrauliska ventillyftare, självsynkande förgasare mm. Den kostar en krogkväll att försäkra per år och den har dragit ca 0,4 l/mil hittills. Jag gav 9 000 kr för hojen, och då fick jag med tre ordentliga, hårda packväskor. Av dina 20 000 kr så blir det mycket pengar över till öl efter en hård dag i sadeln :crash
 

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Honda xrv750 (Africa twin) och en scottoiler :tummenupp

Min har strax gått 12900mil utan några större problem (peppar peppar...)
Byt bränslepump till en vacuum pump från mikuni så har du en cykel som bara går och går... Läst om en tysk på nått forum som kört över 30k mil.

Det är verkligen ingen raket, men den är ändå ganska lekvänlig på grusväg trots sina kilon och "få" hästkrafter.

Nackdelen är att den är ganska törstig (ca 0.5-0.7L/mil), fjädringen är väldigt mjuk och väldigt "långsam"... Sedan så saknas det en växel i lådan... Med standard drevningen varvar det ca 5000rpm vid 110km/h på 5an.

Det mesta går dock att fixa till en billig peng. Det finns färdiga kitt för att montera WP gafflar från KTM. Sedan så går du ner ett par kuggar bak och upp en kugg fram :tummenupp
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Enstånkare skulle jag då inte vilja ha för längre färder, någorlunda komfort vill du nog ha för just det ändamålet.

Transalp - Hyffsat trött, bland de mest lättkörda = går att hålla förvånansvärt högt tempo när det svänger, inte fasligt tung när du ramlar omkull i skogen, hyffsad bränsleekonomi vill jag minnas.

Africa Twin - Piggare och tyngre än Transalp, kan dock vara lurigt för den prislappen.

Gamla BMW look - Komforten är det väl inget större fel på men resten vette tusan.. Tunga, ryckiga och sladdrig väghållning vilket iofs förmodligen kan skilja nämnvärt mellan olika exemplar.

Kåphojar som VFR och CBR1000F åker du bra på men markfrigången är inge vidare, spelar mindre roll om du bara ska kryssa motor/landsväg men ska du ut o campa lite så blir det värre naturligtvis :) I sådant fall kan man titta på motsvarande street/nakenhojar.

Var ute på mc-semester med VFR´n i somras, vill nog påstå att bilden ljuger lite men det var inte särskilt brant. Trots detta var det ett projekt att ta sig upp från badplatsen vi tältat vid, gick rötter över stigen och det var med nöd och näppe jag tog mig över dem utan att slå i kåporna, halt var det också. Resten av veckan bodde vi på vandrarhem eller hotell :tummenupp

roten.jpg
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
CBR1000F
Min gamla hade gått 16000 mil när jag sålde den och går ännu. Drar lite olja men bara att fylla på och byta varje vår.
Sista långturen till österrike gjorde jag när den gått drygt 15000 mil.

Skall man ha BMW så är de luft/oljekylda med telelever framgaffel betydligt trevligare och snyggare än de luftkylda från 70-80-tal. Har nästan alltid ABS dessutom.
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
En R6:a är maskinen du söker!

Det enda underhåll den kräver är något enstaka motorbyte då och då. Detta för att ventilerna är ouppfostrade nog att inte hålla sig kvar på sin plats i toppen. Men det är skitsamma eftersom tändstiften ändå snart är slut (de går åt i parti och minut, tackvare allt varvande) och den nya motorn säkert har fräschare stift.

Bakdäcken håller i eoner av tid, du behöver sällan byta mer än ett par-tre gånger i månaden. Samma med bromsbeläggen, de håller länge, två månader - minst. Ja, om du inte håller på och beter dig på bana förstås, då går de åt på en helg.

Annars är det mest knäpuckar som kommer att belasta ditt konto framöver. Men det är skitsamma det också, eftersom R6:eek:rna har en ovana att slänga av sin förare titt som tätt. Det i sin tur gör att du behöver nya skinnställ på löpande band, och på nya ställ sitter det nya puckar - problem solved!

Har du riktig tur hamnar din R6:a på verkstad på obestämd tid, vilket innebär att det blir en...
...Evighetsmaskin!!


(det var det du letade efter va?)
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top