Eviga frågan; Biltema racing olja

Är det rekommendationer för Triumph TT600, från Triumph....?

Eller....

/KentW

jepp helt klart då jag är Sverige representant för Trajja .... NOT! ;)

Jag gör som övriga här på SH, ger min åsikt baserat på kvalificerade gissningar, allmänna spekulationer och andra halvsanningar :tungan
 
För nått år sen fick jag frågan av en kille med en VW Passat TDI som undrade om det här med olja, han tyckte att priset hos den lokala VW verkstaden för olja i samband med servicen var hutlöst, men dom hade sagt till honom att garantin inte gällde om han använde nån annan olja eller gjorde servicen hos nån annan än en VW verkstad.

Han hade läst i serviceboken att rekommenderad olja skulle vara VW XXX-YYY-ZZZ-Bla,bla,blaa.
Faktasökare som man är visste jag redan att Servicen KAN vara utförd av annan godkänd verkstad, men oljan....?

Fick låna hans service/instruktionsbok och började söka......efter en stund var jag nästan övertygad om att dom hade upplyst honom rätt!
Men jag började om och läste igen...och till sist på en sida låångt bak i boken fanns en notis. Om man inte kunde få tag i "VW XXX-YYY-ZZZ-Bla,bla,blaa." oljan så skulle man använda en olja med en specificerad SG-klassning, och den var om jag minns rätt inte högre än SG!

Han kände sig rätt "rövknullad" när han hade kollat priset på den oljan x antal liter som han köpt av VW verkstaden, tror ni han servar där längre?
End of story!
 
Jag slås av häpnad. Man ratar BT-olja för att man har teorier om att den är kass, men gladeligen häller i tjockolja i motorn istället.
Eller... att man jämför HD-motor med rulllager och stötstänger med små högvarviga glidlagrade radmotorer.
Det är enorma skilnader i konstruktion.. Jösses:7peta
Mats
 
Som sagt tidigare så kör jag ej på bt olja och kommer aldrig göra det.Jag kan ej säga att den är dålig,men billigt är billigt.Det enda jag hört är att den uppfyller samma krav osv som en dyrare märkes olja,MEN...hur länge?det är frågan.Den funkar ju varv på varv på bana,javisst.Om jag tappar ur oljan ur tradarn när den ska bytas(6500mil)och slår den i hojen,inte skär den för det,men det är ju inte så bra,den får ju smörjning.Skulle vara kul att köpa 30liter olja på bt och slå i tradarn och se hur den såg ut efter 6500mil. asså dieseln kostar ju miljoner i månaden på ett normalstort åkeri,kanske kunde spara en del slantar.
 
Last edited:
Jag slås av häpnad. Man ratar BT-olja för att man har teorier om att den är kass, men gladeligen häller i tjockolja i motorn istället.
Eller... att man jämför HD-motor med rulllager och stötstänger med små högvarviga glidlagrade radmotorer.
Det är enorma skilnader i konstruktion.. Jösses:7peta
Mats
Det kanske fortfarande behövs tjockolja i Trajjorna för att åtminstone en del ska stanna kvar innanför motorkåporna när man kommer upp i arbetstemp?
 
Som sagt tidigare så kör jag ej på bt olja och kommer aldrig göra det.Jag kan ej säga att den är dålig,men billigt är billigt.Det enda jag hört är att den uppfyller samma krav osv som en dyrare märkes olja,MEN...hur länge?det är frågan.Den funkar ju varv på varv på bana,javisst.Om jag tappar ur oljan ur tradarn när den ska bytas(6500mil)och slår den i hojen,inte skär den för det,men det är ju inte så bra,den får ju smörjning.Skulle vara kul att köpa 30liter olja på bt och slå i tradarn och se hur den såg ut efter 6500mil. asså dieseln kostar ju miljoner i månaden på ett normalstort åkeri,kanske kunde spara en del slantar.

Vad tror du att klassningen innefattar?
 
Kom ihåg att jag råkade bara halka in här mitt i allt ståhej:)Och ingenstans har jag sagt att bt har dålig olja.Och vad man kan se så dom flesta som förespråkar bt olja har någon gammal 70-80tals hoj som rullar kanske 75-100mil om året,lägger ner mer tid på tugg:).Inget fel på veteranhoj,är väl kul.Men jag tror att dom flesta som åker ny hoj,gör som jag:)Sedan finns ju 95%som inte ens går in på dessa sidor pga allt dravel,men rätt kul ibland tycker jag,även om det spårar ur så här ibland.
 
Jag slås av häpnad. Man ratar BT-olja för att man har teorier om att den är kass, men gladeligen häller i tjockolja i motorn istället.
Eller... att man jämför HD-motor med rulllager och stötstänger med små högvarviga glidlagrade radmotorer.
Det är enorma skilnader i konstruktion.. Jösses:7peta
Mats

Jag vet ett det är en enorm skillnad i konstruktion, men du förstod nog inte vad jag menade, så jag tänker inte kommentera det mer än såhär.
 
För nått år sen fick jag frågan av en kille med en VW Passat TDI som undrade om det här med olja, han tyckte att priset hos den lokala VW verkstaden för olja i samband med servicen var hutlöst, men dom hade sagt till honom att garantin inte gällde om han använde nån annan olja eller gjorde servicen hos nån annan än en VW verkstad.

Han hade läst i serviceboken att rekommenderad olja skulle vara VW XXX-YYY-ZZZ-Bla,bla,blaa.
Faktasökare som man är visste jag redan att Servicen KAN vara utförd av annan godkänd verkstad, men oljan....?

Fick låna hans service/instruktionsbok och började söka......efter en stund var jag nästan övertygad om att dom hade upplyst honom rätt!
Men jag började om och läste igen...och till sist på en sida låångt bak i boken fanns en notis. Om man inte kunde få tag i "VW XXX-YYY-ZZZ-Bla,bla,blaa." oljan så skulle man använda en olja med en specificerad SG-klassning, och den var om jag minns rätt inte högre än SG!

Han kände sig rätt "rövknullad" när han hade kollat priset på den oljan x antal liter som han köpt av VW verkstaden, tror ni han servar där längre?
End of story!

Det här är ju lite OT men ändå beskrivande för hur olja är business. Jag är också en kille med Passat. Servade till punkt och pricka hos VAG och betalade 229 kr/liter för oljan. Toppade upp med samma. Vid ca 20 000 mil "koksade motorn"; oljan bildar slagg i sugsilen i oljetråget och inget oljetryck till toppen. Motorn ok men VAG skulle ha 17 000 kr (!!) för att rengöra skiten. Fixade det med hjälp av en kompis. Nu köper jag "vanlig" 10W-40 helsyntet på 10 liter för 80 spänn och byter höst och vår. End of story här också.
 
För nått år sen fick jag frågan av en kille med en VW Passat TDI som undrade om det här med olja, han tyckte att priset hos den lokala VW verkstaden för olja i samband med servicen var hutlöst, men dom hade sagt till honom att garantin inte gällde om han använde nån annan olja eller gjorde servicen hos nån annan än en VW verkstad.

Han hade läst i serviceboken att rekommenderad olja skulle vara VW XXX-YYY-ZZZ-Bla,bla,blaa.
Faktasökare som man är visste jag redan att Servicen KAN vara utförd av annan godkänd verkstad, men oljan....?

Fick låna hans service/instruktionsbok och började söka......efter en stund var jag nästan övertygad om att dom hade upplyst honom rätt!
Men jag började om och läste igen...och till sist på en sida låångt bak i boken fanns en notis. Om man inte kunde få tag i "VW XXX-YYY-ZZZ-Bla,bla,blaa." oljan så skulle man använda en olja med en specificerad SG-klassning, och den var om jag minns rätt inte högre än SG!

Han kände sig rätt "rövknullad" när han hade kollat priset på den oljan x antal liter som han köpt av VW verkstaden, tror ni han servar där längre?
End of story!


Jag körde Agroll olja till entreprenadmaskiner i min a4 diesel jag hade förr hade gått 33000 mil när jag sålde.
 
Det här är ju lite OT men ändå beskrivande för hur olja är business. Jag är också en kille med Passat. Servade till punkt och pricka hos VAG och betalade 229 kr/liter för oljan. Toppade upp med samma. Vid ca 20 000 mil "koksade motorn"; oljan bildar slagg i sugsilen i oljetråget och inget oljetryck till toppen. Motorn ok men VAG skulle ha 17 000 kr (!!) för att rengöra skiten. Fixade det med hjälp av en kompis. Nu köper jag "vanlig" 10W-40 helsyntet på 10 liter för 80 spänn och byter höst och vår. End of story här också.

Longlife service (eller vad fan det heter)?
 
Just det. Vanlig historia dessutom. Många pengar i princip i sjön. Oljan tre(!) gånger dyrare än nödvändigt och utan önskat resultat.
 
Ja och det säger inget om hur kvaliteten är på oljan.

http://www.smorjteknik.se/viskositet.html

SAE-klassningen definierar inte oljans kvalitet. Kvalitetsklassning av olja kräver ett antal undersökningar av olika slag både i laboratorier och under praktiska förhållanden. De utförs i samarbete mellan bil- och maskintillverkare och oljebolag

http://www.mobil1.se/akademin/sae-klassning-av-motorolja.aspx

Nej, men du frågade om klassning.
API, ACEA och JASO räknas som kvalitetsklassningar.
 
Hur många har fått motorras pga av en olja? Vad är det ni tror händer med motorn ? om köper" en billig olja som uppfyller rätt klassning, utveckla det gärna:rolleyes:
 
Ursprungligen postat av peter67
Som sagt tidigare så kör jag ej på bt olja och kommer aldrig göra det.Jag kan ej säga att den är dålig,men billigt är billigt.Det enda jag hört är att den uppfyller samma krav osv som en dyrare märkes olja,MEN...hur länge?det är frågan.Den funkar ju varv på varv på bana,javisst.Om jag tappar ur oljan ur tradarn när den ska bytas(6500mil)och slår den i hojen,inte skär den för det,men det är ju inte så bra,den får ju smörjning.Skulle vara kul att köpa 30liter olja på bt och slå i tradarn och se hur den såg ut efter 6500mil. asså dieseln kostar ju miljoner i månaden på ett normalstort åkeri,kanske kunde spara en del slantar.

Ditt svar på detta: Vad tror du att klassningen innefattar?

Jag hoppades på ett mer utförligt svar som gav mer information om kvaliteten på oljan.

Det pratas ju om klassning i den här tråden och inte om hur kvaliteten på oljan är.

Jag vill inten heller slänga i BT/statoil oljan grävmaskiner eller lastbilar när jag inte har all info om att det fungerar bra mellan motortillverkarens rekomendationer. Det blir inte billigare för mig att köpa en billigare olja och byta oftare.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top