Eviga frågan; Biltema racing olja

Ska du fis köra på gatan funkar väl biltema oljan kanon då hoj oljan inte kommer upp i några humana temperaturer, men ska du köra bana och ge hoj allt vad den har en varm sommardag med 30+ grader i skuggan och oljan mer eller mindre kokar så tror jag nog SBK oljan håller motorn i bättre skick i längden! Min teori då biltemas olja rinner lika fint som vatten :)
Jag skulle vilja säga att bankörning är snällare för oljan än gatukörning. Under en dag på bana så blir motorn aldrig helt kall, utom möjligen racehelger när man har långt mellan kval och race tex, dvs mindre kallstarter. Dessutom ger dom flesta inte stumt innan motorn är lite ljummen, till skillnad från många gatåkare.

En annan aspekt är att man aldrig står still på bankörning, det är alltid bra tryck på olja pga höga varv, och efter avflaggningen så kör man hyggligt lugnt in i depån, så att motortempen jämnar ut sig lite innan man slår av. Vid gatukörning så blir det mycket stillastående vid rödljus, korsningar mm. Mina hojar blir som varmast inne i stan, inte på bana, och det är ju hög värme som förstör oljan och gör att den blir permanent skadad, även om bärigheten hos oljefilmen blir dålig vid både höga och låga temperaturer.
 
Jag skulle vilja säga att bankörning är snällare för oljan än gatukörning. Under en dag på bana så blir motorn aldrig helt kall, utom möjligen racehelger när man har långt mellan kval och race tex, dvs mindre kallstarter. Dessutom ger dom flesta inte stumt innan motorn är lite ljummen, till skillnad från många gatåkare.

En annan aspekt är att man aldrig står still på bankörning, det är alltid bra tryck på olja pga höga varv, och efter avflaggningen så kör man hyggligt lugnt in i depån, så att motortempen jämnar ut sig lite innan man slår av. Vid gatukörning så blir det mycket stillastående vid rödljus, korsningar mm. Mina hojar blir som varmast inne i stan, inte på bana, och det är ju hög värme som förstör oljan och gör att den blir permanent skadad, även om bärigheten hos oljefilmen blir dålig vid både höga och låga temperaturer.

Är med vad du menar men oljetempen kan ju vara högre på banan även om "vattentempen" som jag tror du menar är låg jämnfört om jag/du kör in i stan och står stilla vid ett rödljus och vattentempen går upp så behöver ju inte oljetempen bli så himla hög... Rätta mig om jag har fel ?
 
Är med vad du menar men oljetempen kan ju vara högre på banan även om "vattentempen" som jag tror du menar är låg jämnfört om jag/du kör in i stan och står stilla vid ett rödljus och vattentempen går upp så behöver ju inte oljetempen bli så himla hög... Rätta mig om jag har fel ?
Oljan och vattnet skvalpar ju runt i samma block, många hojar har ju dessutom en vattenkyld oljekylare/värmeväxlare, så ja, blir vattnet väldigt varmt så blir oljan det också! Troligen går det att få oljan att bli ännu varmare än vattnet om man kör många rödljusrace, slirar koppling, tex, åtminstone momentant på vissa ställen.
 
Biltema? Handla på ICA-)

Tror säkert inte att det är några problem med Biltemaoljor, förutom att de är lite dyra...

Den som bor i närheten kan handla på Svenssons livs i Alvhem (ca 4 mil från Göteborg).
Där köper man Olja på pump, och kan således handla 1 liter om man så vill.
De tar 69kr inkl moms för Q8SBK-Racing. (61kr om man handlar över 20 liter)

Åker man tvåtakt så finns t.ex. Q8 RS Extreme för 67,50 kr litern.

Har ni med er egen flaska så krävs det en öppning på minst 30 mm, Annars kan man köpa en 5 litersdunk för 18 kr.


OFF TOPIC
Som bonus kan man dessutom köpa "Q8 formula V longlife" som rekomenderas till bl.a VW/Audi med 3000mils intervall för 90 spänn, vilket kostar 250kr på OK.
 
Varför anser du det viktigt hur oljan beter sig i rumstemperatur??
En olja ska ska upp i arbetstemp innan man kan avgöra nåt om den.

Utan att lägga nån värdering i det, men vid oljebyte reagerade jag med på att oljan var som vatten. Ingen aningen om det är bra eller dåligt men castrololjan har inte haft samma egenskap då jag bytte den.
 
Mins mosters onkel har sagt att det är gammal spillolja, man får det man betalar för....
 
14000 mil varav merparten (kanske 10 000 mil9 i min bil på Biltemas 5-40 helsyntet. Jag byter ofta och kör hårt emellanåt och det äår absolut inga problem. Inte samma som hoj-oljan, men säkert samma leverantör. Tidigare var det just Statoil som levererade till Biltema (enligt fler oberoende källor), men det ska visst ha ändrats för ett eller två år sedan.
 
Låter dyrt.. Kör också Q8 SBK Racing 10-50 och betalar runt 1400:- / 20L ergo 70:-/L

Om jag kan spara 15:-/liter till på det genom att köra Biltemagrejer som ingen verkar veta något om och chansa på att den är bra.. Då kör jag hellre Q8 som verkar beprövad och erkänt bra.

Dyrt vet jag inte om jag håller med om och de säljer SBK iaf på vissa sationer men oftast bara 1-4L, då..då är det dyrt =0) Priset i sig, för 20L, var listpris då butiksinnehavaren kollade upp det när jag var med eftersom 20L dunk var en nyhet för densamme när jag tog upp det i butiken. Billigare leverantörer finns det väl alltid om det mesta ifall man orkar leta, jag tyckte det var soft och hyffsat pris för att bara kunna knalla in på macken när man ändå var där o tanka.
 
Dessa trådarna är alltid fantastiska :yoparty

Jag kör på biltemas själv. Nära till butiken och det finns alltid hemma när jag vill ha oljan. Perfekt!
Att spara några kronor för att köpa 20liters på OK och vänta en vecka kan man ju pyssla med om man tycker det är skoj förstås.
För oss som inte gör av med så mycket olja och/eller inte vill samrunka ikapp med en kompis för att spara ett par kronor och vänta en vecka tycker jag BT är ett mycket gott alternativ.
 
Oljan och vattnet skvalpar ju runt i samma block, många hojar har ju dessutom en vattenkyld oljekylare/värmeväxlare, så ja, blir vattnet väldigt varmt så blir oljan det också! Troligen går det att få oljan att bli ännu varmare än vattnet om man kör många rödljusrace, slirar koppling, tex, åtminstone momentant på vissa ställen.

Jo men du mäter ju inte vatten tempen på blocket!? Den mäts ju på kylet!? Eller har jag fel? För mig veterligen är oljetempen alltid högre än vattentenpen men jag kan ha fel :)
 
Snabb recap av tråden för nytillkomna,

- Klassning på olja är bara för syns skull och har ingenting med oljans egenskaper att göra
- Billig olja är dålig olja
- Billig olja KAN vara bra olja, förutsatt att den är billigare än Biltemas
- Alla borde köpa olja på 20-litersdunkar för att säkra sitt behov för de kommande 2-6 åren beroende på förbrukningsgrad. Man sparar dessutom en tia eller två på det per byte. Win für alles!
- En 10w40-olja har inte samma viskositet som en 10w50

Rätt eller fel, jag lägger ingen värdering i det. Däremot (som även nämnts tidigare) finns det mycket bra skrivet i oljetrådarna.
 
Dyrt vet jag inte om jag håller med om och de säljer SBK iaf på vissa sationer men oftast bara 1-4L, då..då är det dyrt =0) Priset i sig, för 20L, var listpris då butiksinnehavaren kollade upp det när jag var med eftersom 20L dunk var en nyhet för densamme när jag tog upp det i butiken. Billigare leverantörer finns det väl alltid om det mesta ifall man orkar leta, jag tyckte det var soft och hyffsat pris för att bara kunna knalla in på macken när man ändå var där o tanka.


Allt är ju relativt. Jag gör av med en dunk om året ungefär. Brukar svänga förbi oljepojkarna en gång per år och köpa en dunk (samt lite filter mm man vill ha "på hyllan" som de också har där), sen står den snällt i garaget och används sådär lagom ofta. Hur det möjligtvis skulle vara jobbigare än att behöva åka till macken och köpa småflaskor varje gång man ska byta som vissa insinuerar kan jag omöjligen förstå. När det desutom är billigare än BT så ser jag inget skäl för att handla där heller.

Om någon kan visa att SBK oljan skulle va direkt dålig, och BT den enda som duger åt en modern motor så skulle jag överväga att orka mig iväg dit.
 
Varför anser du det viktigt hur oljan beter sig i rumstemperatur??
En olja ska ska upp i arbetstemp innan man kan avgöra nåt om den.

Om vi har 2 oljor som uppfyller samma klassningar och kostar ungefär lika kommer jag att välja den olja som stannar i motorn och dessutom får motorn att arbeta mer harmoniskt. Om den ena oljan dessutom är tunnare än piss redan innan uppvärmning tror jag inte den blir bättre när den värms upp, (vilket jag kunnat konstatera vid avtappning av varm olja). Det verkar helt enkelt som att filmen inte är stark nog på "duvetvilkenoljajagmenar". Hade den varit det så hade den förmodligen stannat även i en något sliten motor, jämförelseoljan klarar ju det.

Vad är fördelen med en olja som försvinner och det utan att göra sitt jobb jämfört med den som stannar kvar och fungerar utan att maskineriet känns som en stenkross? Limmar den dessutom ihop lamellerna blir valet än lättare.
Vad är det jag missar menar du?

Vad labbet säger är ganska ointressant om det räcker att ta med sig 0,5 l på en 400milatripp istället för ett par liter och maskinen samtidigt låter och känns bättre.
 
Det här påminner lite om tjejen som gick in för att få olja till sin lilla bil och när hon slagit i en fyraliters dunk så kommer hon in och säger till bensinmackskillen att det syns fortfarande inget på stickan.Grabben följer med tjejen ut och frågar var hon hällt i oljan.Där säger tjejen, och pekar på expansionskärlet tll kylaren. :va :rofl
 
Nej, det är inte billigare då det tillkommer moms (och frakt)...

BT kostade ju enl. uppgift i tråden 289:-/4L

Jag betalar <1400:-/ 20L inkl. moms, kvitto, kaffe, service och en eventuell kanelbulle för SBK R.

Vad är inte billigare?
 
Hahaha
Samrunkning hör ej vardagen tilll.

Dessa trådarna är alltid fantastiska :yoparty

Jag kör på biltemas själv. Nära till butiken och det finns alltid hemma när jag vill ha oljan. Perfekt!
Att spara några kronor för att köpa 20liters på OK och vänta en vecka kan man ju pyssla med om man tycker det är skoj förstås.
För oss som inte gör av med så mycket olja och/eller inte vill samrunka ikapp med en kompis för att spara ett par kronor och vänta en vecka tycker jag BT är ett mycket gott alternativ.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top