Eviga frågan; Biltema racing olja

Vid dom varvtalen vill iaf jag ha en tunn olja som kommer åt att smörja.. Den oljan som är tunnare kanske avleder värmen bättre tom...?
Vad har vi för snittemp under våran säsong, 15 grader? Ta thailand som exempel - 35 grader. Ja det gör skillnad :krama


15 grader snitt-temp under din säsong?? :eek: Viking ;) Jag är för gammal för sånt *fin i kanten*

Tvivlar iofs på att SBK Racing blir asfalt som kleggar fast för att det blir varmt. Då är nog risken större att en olja med lägre viskositet inte "håller ihop".

Men men.. Som sagt tvivlar jga inte någon av dem. Men när alla börjar gapa om klassningar hit och dit, och det visar sig när jag kollar upp det tt BT saknar delar av SBKs klassningar.
 
En härlig oljetråd på sh igen. Tänkte berätta att klassningarna är minimum vad den ska klara av tänk på det. Jag köpte hem Motul 300v esterbaserad, deras bästa olja för 110 kr litern ink frakt från England för två år sedan. Den kostade mig "hela" 30 kr litern mer än biltema är det så mycket att bråka om tycker ni ? Jag får en erkänd bra olja och det känns bra för mig. Köp kvalitets produkter på rätt ställe istället för att hålla på och dividera om biltema är bra eller ej :tummenupp
 
Matar både hojen och gräsklipparen med Biltema Racing.
De har gått lika bra i åratal båda två.
:)

Inte alla gräsklippare som det funkar med moderna multigradeoljor.
Av någon outgrundlig anledning så har en del Briggs and Strattonmotorer varvtalsregulator som styrs av oljetrycket.
 
Inte alla gräsklippare som det funkar med moderna multigradeoljor.
Av någon outgrundlig anledning så har en del Briggs and Strattonmotorer varvtalsregulator som styrs av oljetrycket.

Ah, därför min är så orolig med 15-40 olja då. :)

Kul att få ett svar på det,7:e året dock så det verkar funka ett tag ändå....
 
Fick hem min dunk med Q8 SBK Racing 10w-50 idag, beställdes i tisdags! Nu har jag olja så det räcker och blir över :tummenupp
 
Ah, därför min är så orolig med 15-40 olja då. :)

Kul att få ett svar på det,7:e året dock så det verkar funka ett tag ändå....

Jag tror inte att det skadar motorn, men den går inte som avsett.
Eller, den borde gå OK när den är varm.
Vet bara att det skall vara deras egen (skit)olja.
 
Jag tror inte att det skadar motorn, men den går inte som avsett.
Eller, den borde gå OK när den är varm.
Vet bara att det skall vara deras egen (skit)olja.

Jo, så är det nog, eller väldigt hyfsat när han är varm iaf.

Kall däremot är han väldigt ojämn.....
 
Man kör ju på vilken olja man vill,,, men det är mycket " tror jag, anser jag, har jag hört"
men jag stoppar in mitt inlägg igen och ser om nån kan kommentera fakta:

Enligt instruktionsboken på min Yamaha R1 09 så ska olja ha följande spec: JASO standard MA. API: SG typ eller högre

specifikation på Biltemas racingolja: JASO MA2, (JASO T903:2006), API: SM.

Alltså kan man köra en extrem sporthoj på Biltemas helsyntetiska olja.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC...a-10W40-36958/

Men man är ju i allafall skeptisk när det gäller Biltema-produkter,,,, men man kan inte blunda för faktum olja är godkänd i min hoj.
 
Vad är målet med oljan för din del?
Högsta motoreffekt och lägsta bensinförbrukning. Ja då kan det ju vara lämpligt med en tunn olja. För med exakt den motiveringen såldes nån olja för Honda hos en återförsäljare. Det var 10W-30 olja.
I en annan tråd såg jag att en CBR600RR som tävlingskördes behövde ny vevaxel efter ca 500mil. För primärdrevet var fräst direkt i vevaxeln och brukade fått så mycket stryk så det var dags för byte.

I Motorrad "Långtester" som kom ut i December/Januari kommenterade en KTM tekniker små spår av pitting på kuggdreven med som jag minns frågan om man kört med rätt olja? Jag tror KTM rekommenderar Motorex 10W-60 eller 20W-60. Där den högre viskositen borde vara bättre på att skydda dreven. Tror jag.

Förr, innan katalysatorerna innehöll oljan zinkdialkylditiofosfat. Ett ämne som jag fattar det minskar slitaget på kamvippor och kamaxlar. Men katalysatorer tål inte zinkdialkylditiofosfat. Så det finns inte i vanliga moderna oljor till bilar och motorcyklar med katalysator. De enda oljorna som innehåller zinkdialkylditiofosfat idag är olja för dieselmotorer
och olja för performance. Biltema 15W-40 turbodiesel har zinkdialkylditiofosfat. Vilken jag kör mina gamla hojar på.
Biltema 5W-50 till bilar innehåller också zinkdialkylditiofosfat. En vän med torrkoppling (BMW R90S) har själv kört 42000mil med hojen (köpt begagnad) och har varit tvungen att borra cylindrar 2 gånger. Sista gången vid 39000mil.
Och ramlager slitaget uppmättes vid 39000mil till 5/1000mm. Så vill man ha fler mil mellan borrningarna och mindre lagerslitage, välj en bättre olja än Biltema 5W-50 som han använder.
Och vill man ha max motoreffekt och minsta möjliga bensinförbrukning. Välj en tunn olja som 10W-30.

Jag kommer från kylbranschen där man förr med "freonerna" använde mineralolja. Och med de nya köldmedierna som inte angriper ozonet måste använda esterolja. När freonerna skulle bort konverteras många kylsystem från tex R12 till R134a, det nya köldmediet. Och då började det läcka. Orsaken är att gummipackningar, tex O-ringar i systemet sväller utsatta för mineralolja. Vilket gör att de tätar riktigt bra. Utsatta för esterolja krymper O-ringar och med tex 10 år drift med mineralolja innan köldmediekonverteringen och byte till esterolja har gummit under tiden förlorat elasticiteten. Så när O-ringarna krymper utsatta för esterolja håller de inte tätt längre. Small problem. Bara byta alla O-ringar och andra gummipackningar.
Men eftersom jag redan skruvat nog i mitt liv. Tycker jag. Så tänker jag inte hälla esterolja i mina gamla hojar.
Jag vill inte provocera fram total motorsönderplockning och byte av varenda gummipackning och alla andra packningar också till nya.
För det är ju lika bra byta allihopa på en gång.

Jag sökte på google nu på morgonen efter
Q8 SBK-Racing säkerhetsdatablad
och genast fanns en länk till detta säkerhetsdatablad där det står att oljan innehåller 1-2,5%
zinkdialkylditiofosfat (det engelska uttrycket är ännu värre)
så jag kommer också börja använda Q8 SBK-Racing till mina gamla hojar.
Det är ju bra pris på Q8 SBK-Racing på många ställen .
Och den högre viskositén 50 mot 40 borde skydda kuggdreven bättre. Tror jag.

Och alla miljömedvetna här på SH med ny hoj med katalysator, ja ni väljer givetvis en olja som inte försämrar katalysatorn. En olja utan zinkdialkylditiofosfat.
Tex Biltemas MC 10W-40 Racingolja.
Den lägre viskositen än Q8 SBK-Racing ger ju dessutom mindre bensinförbrukning och ökad motoreffekt ! :tummenupp
 
Last edited:
Min Honda skall ha rak olja enl manualen
 
En härlig oljetråd på sh igen. Tänkte berätta att klassningarna är minimum vad den ska klara av tänk på det. Jag köpte hem Motul 300v esterbaserad, deras bästa olja för 110 kr litern ink frakt från England för två år sedan. Den kostade mig "hela" 30 kr litern mer än biltema är det så mycket att bråka om tycker ni ? Jag får en erkänd bra olja och det känns bra för mig. Köp kvalitets produkter på rätt ställe istället för att hålla på och dividera om biltema är bra eller ej :tummenupp

Det är ju just denna märkning som gör att man vet att man får en bra produkt, samtidigt till ett bra pris, när man köper bt olja.

Jag förstår inte hur folk inte kan inse detta.
 
Dom som vill betala dyrt får göra det! Finns inget man kan göra eller säga, en del tror helt enkelt att en dyrare produkt är bättre oavsett. Låt dom tro det så kan vi andra köra BT olja och lägga överskottet vid pumpen för ett par mil skön körning istället :)
 
1000 kr oljan är inte bättre, MEN det finns olja som de ex står Castrol på andra ställen som är billigare, känns det bra slå biltema oljan i en Castrol tom dunk annars....

Att ens fundera när man har en nästan 10 år gammal hoj? Oljan från biltema är ljusår bättre än den "bästa" oljan som fanns då..Jag har men snart en 10 år gammal hoj, noga o serva o byta olja men bryr mig inte nämvärt om det står, ok/q8/castrol/biltema mm så länge det är en mc olja som jag slår i, brukar inte mata dyra handlaren med pengar i fickan för de slår på ocker på 4 liters "mirakel" olja enligt dem:)
 
Dom som vill betala dyrt får göra det! Finns inget man kan göra eller säga, en del tror helt enkelt att en dyrare produkt är bättre oavsett. Låt dom tro det så kan vi andra köra BT olja och lägga överskottet vid pumpen för ett par mil skön körning istället :)

Det är nog ingen fara -
vi som inte röker/dricker eller snusar kan tillåta oss att lägga pengarna på kvalitet's olja :tummenupp
 
Skönt att man inte har dom här problemen eftersom att man lämnar in hojen på service..... !
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top