Eventuell förstahoj: FZR 600

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Jag har verkligen fastnat för fzr 600an. Det är en hoj som INTE kostar för många kronor i tyskland. Dom kryllar för 14-18 000 sek och har då gått under 5000 mil...

11111111124622345-24752-1060692056.bild

Hur är prestandan på dessa? Dämparna... Är dom roliga? Vad skall man tänka på? Tål dom mycket? Mycket problem?

Dom ser verkligen prisvärda ut tycker jag... Nu vill jag veta vad ni tycker, har någon här ägt/äger en sådan?

Jag har kört en 91:a förvisso för nästan tio år sedan men ändå. Jag tycker att det är en helt ok hoj 91 hk på ungefär 200 kg är väl inget som någon hurrar för idag men för dom pengarna så är det en bra hoj. Jag skulle nog satsa på en -91 framför 89-90 då den uppdaterades med bättre bramsar och enligt mig snyggare och modernare kåpor.

Jag har en FZR 600 -89.
Jag är helnöjd! Kul och stabil att köra. HAr haft den i 2 år nu och har inte tröttnat ännu. :tummenupp

Jay-Jay: Låter bra...

Du har inte lite stats?

0-100
0-200
402m
topfart....

Vart hittar jag det?

Det kan alltid gå fortare 0-100 men det räcker länge. Gör ca 140 på 2:ans växel. Har inte vågat köra fortare än 210 km/h och det är inga problem. Finns mer att ge.

En fördel med FZR600, årsmodeller innan 94 är att det är hyfsat förmånlig försäkringspremie på dem. 91 hk = fk 6 istället för sjuan (som nästan alla andra plastsporthojar ligger i).

Som Jay-Jay skriver : 91-93 har mer seriösa bromsar, fyrkolvsok fram, medan 89-90 har tvåkolvsok. Sedan är det ju designen, de gamla har dubbla runda lysen (plastgrisar), medan de nyare har en design som inte känns lika gammal.

94 kom den nya FZR600, den fick fulare design, gick upp till fk7 (fick 100-något hk), och kom i hemska färgkombinationer.

Jag tror FZR600 är en alldeles utmärkt lära-sig-köra-sporthoj. Kanske inte optimal som nybörjarhoj, men bland de bättre för att vara sporthoj.... men det gäller att kolla upp hojen vid köp, en 10 år gammal sporthoj kan vara rejält sliten, men det finns säkert gott om välvårdade ex som är bra köp.

0-402m och lite annan fakta kan jag ta reda på inom kort. Har ett gammalt ex av Bike Test hemma hos "svärfar" som han lånat alldeles för länge.

Jag har en FZR600 -91:a som första sporthoj. Har kört med den i drygt en månad.
Köpte ett importerat ex. riktigt billigt. Rätt taskigt skick men går bra i motorn. Bra bromsar och stabil i hög fart.
Gör ca 230-235 på mätaren på plan mark och ca 240 på mätaren i nedförslut.

Som förstahoj räcker den absolut. Visst vill man redan efter en dag ha mer pulver rakt fram, men när det svänger räcker det och blir över.

Att den är billig känns ju bra eftersom jag är rätt säker på att lägga den på första bankörningen, men det räknar jag med. Trafik- eller halvförsäkring är en självklarhet.

Du gborde kunna få tag på ett ex här i Sverige för 20-25 tusen. Det är inte mycket pengar för en sporthoj. Köp, köp...

Tack för all info! Inget direkt negativt där... Gäller bara då att ha tur med vilket ex man hittar... Normalt sätt brukar tyskarna vara ganska ärliga i sina annonser om jag förstått det rätt, för man skriver inte gärna "Guten Zustand" och får ner en svensk som åkt 100 mil för att se ett ruckel som man sen får på näsan av0... :)

Det verkar som att det kan bli en sånhär FZR 600... Jag har sett ettpar i Malmö faktiskt, så helt ovanliga är dom inte.

BigKay skrev:
mrdennisw : OK! Är du nöjd? Några komplikationer?

Nä.
Det första jag gjorde var att byta alla vätskor, bromsar, drivpaket, filter mm. Det var nog inte gjort på ett tag. Sedan har jag inte haft några bekymmer. Startar alltid och går som en klocka. Lyckades hitta ett ex som var uttagen -93 och bara hade rullat 2300 mil. En riktig pärla!

Hade själv en fzr 600-91 som första hoj, tyckte den var grym då..
Den var väldigt lätt, kändes som en 125a... Hade dock problem med kamkedjesträckaren...

Började på en Fzr 600-92. Tycker att den är en ok första hoj. Enda problemen var en laddningsregulator samt ett batteri som fick bytas pga ladd- reg. Annars helt ok. Man får lära sig att gasa o växla ofta bara. Kolla att broms skivorna inte är skeva. En del Fzr 600 har problem med skivorna.

Jo jag tänkte ta in en för 15 000:- cirka, sedan lämna in den på en helkoll på MC huset. (om jag inte lär känna nån duktig MC knutte innan dess som kan visa och hjälpa mig... känner ju bara bilpolare :P ). Miltalen kontra skick är ju den eviga frågan, skick och servicebok är väll det man ska gå efter, sen kvittar nästan miltalen lite antar jag, bara det inte är jättestora tal...
Under 5000 mil antar jag är ett OK riktmärke... Sen blir det nog en sådanhär trevlig FZR, av lite nyare modell, inte den med runda lysen. Så en 92a, däromkring.

Hur är dom förresten att busa med? Är dom lätta att få upp på bakslangen? KAN man öht göra stoppie med dom i och med halvbra bromsar med 2kolvs ok?

Last edited:
Jag åker runt på en 92:a som vi ägt inom familjen i snart tre år och är väldigt nöjda med. Bland det bästa är att försäkringen kostar under 3000:- hel/helår för en som haft körkort i 3 år och som bor i stockholm.

0-100 gör den på ca 4,2 - 4,5 sekunder (uppmätt med GPS)

Mange skrev:
Jag åker runt på en 92:a som vi ägt inom familjen i snart tre år och är väldigt nöjda med. Bland det bästa är att försäkringen kostar under 3000:- hel/helår för en som haft körkort i 3 år och som bor i stockholm.

0-100 gör den på ca 4,2 - 4,5 sekunder (uppmätt med GPS)

Ok! Räcker väll för en förstahoj antar jag! :)
Dock stämmer det inte så bra överens med 402m på 11.2 som den tydligen skall göra med 210 i slutfart enl. uppgifter på olika ställen på nätet.. Den borde ligga på 3.7 till 100 då eller nåt.. Men det käns som det kvittar :D

Av att dömma på din avatar så räcker det till att få upp den på bakslangen iaf :D

BigKay skrev:
Ok! Räcker väll för en förstahoj antar jag! :)
Dock stämmer det inte så bra överens med 402m på 11.2 som den tydligen skall göra med 210 i slutfart enl. uppgifter på olika ställen på nätet.. Den borde ligga på 3.7 till 100 då eller nåt.. Men det käns som det kvittar :D

Av att dömma på din avatar så räcker det till att få upp den på bakslangen iaf :D

Tyvärr är avataren tecknad :(

0-100 tiderna jag skrev så var det brorsan som körde och är en glad amatör.

Lycka till med inhandlandet :tummenupp

OKej :) Ajdå, tecknad.. Inte luras så :(

Aja, men går det att dra upp den på slangen? Viktigt detdär ju :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman