Event/Project Management Plan

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Hej Bullen.

Det ligger sig som så att i nästa vecka ska jag lämna in en Event Management Plan skriven mot ett särskilt event - en utställning/konferans med ~5000 besökare. Grejen är att jag inte vet hur en sådan ska se ut. Självklart kan jag skriva och hoppas på det bästa men eftersom jag faktiskt önskar att göra liknande saker i framtiden känns det som att det är bäst att lära sig rätt från början.

Så, ni projektledare/event managers som läst, skrivit, godkänt eller bara vet hur en sån plan ska vara, kan ni rekommendera nån länk där det finns en plan som faktiskt är på riktigt - inte bara första Google-länken. Jag är inte ute efter en template där jag fyller i mitt eget, jag vill inte kopiera nån annans arbete utan jag vill läsa en som blivit presenterad och godkänd. Se hur den ser ut för att få en uppfattning om hur jag ska göra. Gärna en för ett event i storleken ~10 - 20 milj. kr (eller motsvarande summa i annan valuta ;) ).

Extra god hjälp belönas med en öl/fika när jag kommer tillbaka om så önskas. :)

Har aldrig arrangerat men dock arbetat på desto fler. Du berättar inte mycket om vad det ska handla men ska det vara utomhus så glöm för guds skull inte bajamajorna. Låter kanske som ett skämt men det är ingen lek med för få major. Speciellt om folk är berusade för då blir det garanterat bråk också på de få alternativ som finns.

Du kanske skulle hyra in hjälp från nån lokal förmåga med erfarenhet av liknande arrangemang?

Jag har läst en kurs i det där och dragit i en del också, så här såg innehållet ut - modul 1 är utbroderat nedan och de andra er du namnet på bara. Tror materielet var runt 800 sidor så allt det vill du nog inte ha. Det finns brittiska och ISO-standarder i projektledning som du kan luta dig på som ingen kommer säga är fel, om de är relevanta vet jag inte. BS6070 kan du googla på eller PM:a din mail om du vill ha något av nedan mer utbroderat eller på pdf.

Av nedan skulle jag säga att 3-6 är intressantast.

1 Introduction
1.1 What Is a Project?
1.2 What Is Project Management?
1.3 Characteristics of Project Management
1.4 Potential Benefits and Challenges of Project Management
1.5 The History of Project Management
1.6 Project Management Today
2 Individual and Team Issues
3 Project Risk Management
4 Project Management Organisational Structures and Standards
5 Project Time Planning and Control
6 Project Cost Planning and Control