Ev. Köpa sporthoj

Det är hos deras märkesförsökring jag fick detta, billigaste hittils :)

Ska testa en Daytona 675 framöver, antar att man kan dra alla sporthojar över en kam om jag nu skulle vantrivas med karaktären och sittställningen ?

Kanske inte helt då den är 3-cylindrig iofs men ändå.

Tack för hjälpen hittills :)
 
Det är hos deras märkesförsökring jag fick detta, billigaste hittils :)

Ska testa en Daytona 675 framöver, antar att man kan dra alla sporthojar över en kam om jag nu skulle vantrivas med karaktären och sittställningen ?

Kanske inte helt då den är 3-cylindrig iofs men ändå.

Tack för hjälpen hittills :)

Nej, man kan definitivt inte dra alla sporthojar över en kam. Passade på att testa en MV Agusta F3 800 (trepipig sporthoj) och direkt efter en GSX-R1000. F3an var rent fantastiskt obekväm att sitta på, jag kanade fram och slog pungen i tanken, knävinkeln var helt fantastiskt konstig, fötterna hamnade fel, och motorn var som en väldigt folkilsken tax, den högg hela tiden, var svårdoserad, vid insvängning var hojen nervös som fan och hojen var allmänt ungefär precis som folk har fördomar om att en sporthoj ska kännas.
Gixxern å andra sidan var rymlig som fan, jag satt skönt, kunde flytta runt arslet en halvmeter på sadeln kändes det som, benen passade perfekt mot tanken, knä och fotvinklarna var nästan touringaktiga och motorn var mjuk och fin, effekten lättdoserad och hojen vek hur snällt som helst in i svängar.
Som natt och dag.
 
Är varvandet det stora problemet så köp en Ducce. Hostar och snörvlar på 6an under 120...

Seriöst svar: Fundera på vad som är viktigast, skriv en lista, släng den sedan och köp det som känns bäst i hjärtat. Spontant låter det som du vill ha en 600 med fint chassi så kör på det. En motoväg tar alltid död på all körglädje oavsett vad du köper, kan intygas av undertecknad som pendlat Kalmar - Sthlm alldeles för många gånger på hoj.
 
Härligt. Ska försöka komma över ett test på en gsxr 750 också.

Varvandet kan jag inte svara på förens jag testat men vet att jag inte riktigt trivdes på streeten i högre farter, den kändes lite för liten och buzzig så egentligen kanske jag är helt fel ute :)
Det märker jag tids nog.
 
Härligt. Ska försöka komma över ett test på en gsxr 750 också.

Varvandet kan jag inte svara på förens jag testat men vet att jag inte riktigt trivdes på streeten i högre farter, den kändes lite för liten och buzzig så egentligen kanske jag är helt fel ute :)
Det märker jag tids nog.

Har du vägarna förbi häruppe får du testa min 600 hur mycket du vill. :hihi
 
Går också i tankarna att skaffa en sporthoj för att övningsköra och sen ta kortet nästa sommar.

Kollade en R6 -06 och den kostade 49000:- att försäkra hos trygghansa så den går ju fetbort tyvärr, då jag gärna hade kört Yamaha då den är snygg som fan och jag är ett Rossifan.

Har efter att ha läst denna tråd kollar försäkring på GSXR 600, 750 och 1000 hos länsförsäkringar (Suzuki märkesförsäkring) och den kostar på mig, snart 29, inget hojkort och boendes i Sthlm mellan 23 och 25000 med 2500:- i självrisk vilket jag tycker är helt ok. Kollade årsmodeller från 06-11 och självrisken var alltid 2500:-

Är det några andra hojar man ska kolla på för att få fram märkesförsäkring?

Var även inne på en KTM 690 SMC-R för att försäkringen var låga, kostade 7000:- på mig när jag kollade för något år sen men nu står det att jag måste ringa de. (Bilsport och MC) så en motard går nog bort ändå.
 
Går också i tankarna att skaffa en sporthoj för att övningsköra och sen ta kortet nästa sommar.

Kollade en R6 -06 och den kostade 49000:- att försäkra hos trygghansa så den går ju fetbort tyvärr, då jag gärna hade kört Yamaha då den är snygg som fan och jag är ett Rossifan.

Har efter att ha läst denna tråd kollar försäkring på GSXR 600, 750 och 1000 hos länsförsäkringar (Suzuki märkesförsäkring) och den kostar på mig, snart 29, inget hojkort och boendes i Sthlm mellan 23 och 25000 med 2500:- i självrisk vilket jag tycker är helt ok. Kollade årsmodeller från 06-11 och självrisken var alltid 2500:-

Är det några andra hojar man ska kolla på för att få fram märkesförsäkring?

Var även inne på en KTM 690 SMC-R för att försäkringen var låga, kostade 7000:- på mig när jag kollade för något år sen men nu står det att jag måste ringa de. (Bilsport och MC) så en motard går nog bort ändå.

Märkesförsäkringarna är inte nödvändigtvis billigare. Det är rena lotteriet vad man får för kostnad i princip. Låg ålder och bostad i storstadsområde gör det dock med väldigt stor trolighet dyrt. :D
En polare trafikförsäkrar en CBR929RR för 10000, i Hammarbyhöjden. Han är 35, så han har ju fått näsan över 30-sträcket iofs. Det får väl du med, och då blir det genast billigare.
 
Tusen tack för erbjudandet Ulvhamne!
Alltid trevligt med just trevligt folk! :yoparty

P-E kolla daytona 675 med LF märkesförsäkring.
Jag fick på en daytona billigare helförsäkring/året än vad en gsxr kostar halv/året via deras märkesf.
 
Fint! Om du ska köpa en daytona som är 2007 eller nyare så kör med lf mc smart då självrisken blir lägre. Jag ger ca 11k hel/hel för min med 8k i självrisk, är 26år och bor utanför en mindre ort.

- - - Updated - - -

Menade "Länsförsäkringar" inte if
 
Om dom inte har ändrat sista veckan sen jag kollade så hade alla GSXR modeller 25000 i självrisk om dom inte var äldre än 10år.

Kan klart dock vara värt att chansa, billigare per år om man inte krashar, klarar man sig så blir det redigt mycket billigare, klarar man sig till andra säsongen så går det jämnt ut.

Tror jag skulle få 14k hel/hel på en ny GSXR, 35år och bor i Stockholm, men blev alltid 25k i självrisk
 
Om dom inte har ändrat sista veckan sen jag kollade så hade alla GSXR modeller 25000 i självrisk om dom inte var äldre än 10år.

Kan klart dock vara värt att chansa, billigare per år om man inte krashar, klarar man sig så blir det redigt mycket billigare, klarar man sig till andra säsongen så går det jämnt ut.

Tror jag skulle få 14k hel/hel på en ny GSXR, 35år och bor i Stockholm, men blev alltid 25k i självrisk

2500 står det i självrisk på en gsxr 1000.

Kollade Triumph 675R och den ligger på 18900. Ca 500 billigare per månad än en Suzuki.
image.jpg
 
Last edited:
Spännande, hos Länsförsäkringar som har Triumphs märkesförsäkring kostar samma hoj dubbelt så mycket med 8000 i självrisk istället för 2500.

Hört dock från andra att det är 25000:- i självrisk, står dock 2500 på hemsidan. Men kanske blir annat när man ringer och skall teckna.
 
Går också i tankarna att skaffa en sporthoj för att övningsköra och sen ta kortet nästa sommar.

Kollade en R6 -06 och den kostade 49000:- att försäkra hos trygghansa så den går ju fetbort tyvärr, då jag gärna hade kört Yamaha då den är snygg som fan och jag är ett Rossifan.

Har efter att ha läst denna tråd kollar försäkring på GSXR 600, 750 och 1000 hos länsförsäkringar (Suzuki märkesförsäkring) och den kostar på mig, snart 29, inget hojkort och boendes i Sthlm mellan 23 och 25000 med 2500:- i självrisk vilket jag tycker är helt ok. Kollade årsmodeller från 06-11 och självrisken var alltid 2500:-

Är det några andra hojar man ska kolla på för att få fram märkesförsäkring?

Var även inne på en KTM 690 SMC-R för att försäkringen var låga, kostade 7000:- på mig när jag kollade för något år sen men nu står det att jag måste ringa de. (Bilsport och MC) så en motard går nog bort ändå.

49 000:- :confused: :va :confused: För det priset så kan man ju få en bra hoj eller det ingår aktier hos försäkringsbolaget i det priset.Suzukis Märkesförsäkring var för övrigt dyrare i mitt eget fall än annat försäkringsbolag.Hur detta nu är möjligt när dessa märkesförsäkringar många gånger mer bara är vackra ord men sällan allvar när det verkligen gäller rent prismässigt.

Innan jag försäkrade t ex Busan nyligen så kollade jag upp vad den skulle kosta på en 22 årig kusin om han velat äga denna hoj och man bara skrattade rakt ut i luren med en lång tystnad som avbröts med, DET ÄR HELT OMÖJLIGT. :kryckor

Så kör med huvudet ynglingar så vi kan pressa ner dessa hemska försäkringspremier. :hojbusa
 
Last edited:
25 000:- i självrisk ... Fi F_n va dyrt eller följer det med en bungalow i söderhavet på det priset. :va

Det är väl en ganska tydlig signal att de inte vill hel- och halvförsäkra sporthojarna. Om man däremot bara siktar in sig på en trafikförsäkring så kan deras försäkring vara ett prisvärt alternativ.
 
Ringde Triumph nu och det är inte 18000:- per år som gäller utan 28000:- per år. Självrisken är dessutom 25000:- som ni sa.

Märkligt att ge ett pris på Internet och sen ett helt annat när man ringer.
 
Tips på vart man skall försäkra en KTM 690 SMC förutom bilsport & mc?

Sporthoj är ju bara att lägga ner. :)
 
Tips på vart man skall försäkra en KTM 690 SMC förutom bilsport & mc?

Sporthoj är ju bara att lägga ner. :)

Svedea brukar ge bra pris. Tittade också lite på sporthoj innan jag köpte min MT men det var ju helt kört. Nu betalar jag 4500 hel/hel istället (Svedea), det kan man ju vara nöjd med, iallafall jämfört med trafikförsäkringar på 30.000+ :näsblod
 
Tips på vart man skall försäkra en KTM 690 SMC förutom bilsport & mc?

Sporthoj är ju bara att lägga ner. :)

Prova Svedea eller Dina försäkringar om du lovar att inte köra och krocka och på så vis förstör premierna för oss andra.Trafik kostade mig 6700:- på Dina Försäkringar med en KTM 690 SMC.Men det skiljer naturligtvis mycket beroende på din ålder och bostadsort.
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top