Ev köp av R1 -01

Ja självklart beror det på hur man kör men kolla procentuellt på verkstäderna så är dessa modeller av R1 överrepresenterade.

VA??? procentuellt av vad? Kass låda? har du stat. på kawa? Service? Bra att folk servar sina Rettor? eller vad? Vem för statistiken??? :confused:

Ja säg att det finns dubbelt så många R1ór än Gsx 1000 då borde det komma in dubbelt så många trasiga växellådor på R1 om det procentuellt skulle vara lika stor felfrekvens mellan hojarna.

Jag köpte min retta i höstas, ingen servicebok, ruggade kåpor på båda sidor, kassa belägg fram, drivpaketet var det värsta jag sett, Motor dock mycket bra!, 2500kr senare Nylackad, nytt driv.p., nya belägg, Kan du fixa själv o skruva lite motor så tveka inte men se till att motorn låter och svarar bra! kolla oxå om det är borrat i svingen på kedjesidan, då har den gått bana och det finns risk för slitage. För övrigt så är -00 -01 rettorna, lite annorlunda än tidigare rettor, enligt Yamaha på 150 punkter..
Fantastiskt rolig hoj att köra, vill man ha bättre bromsar så är det bara att köpa stålomspunnet, men för vardags körning och bana på normal nivå så duger det bra! Om hojen dög för alla fart dårar -01 så duger den gott för oss idag. Vill du ha mer pulver så köp en 200hk -08 o impa på någon som bryr sig.....
Viktigaste tippset....jäkta inte....köp något som känns bra! är du tveksam så skall det va ett bra pris, eller leta efter en annan...

Lycka till!!

Om hojen dög för alla fart dårar -01 så duger den gott för oss idag. Vill du ha mer pulver så köp en 200hk -08 o impa på någon som bryr sig.....

Lycka till!![/QUOTE]

En blå -98 är enl mig även snyggare än de nya plastiga årsmodellerna

jag har en -00 o dom är ju likadana.min drar inget märkvärt med olja.jag har renoverat lådan förra sommaren men det är ju som andra säger att 2:ans växel är den som får stryk på alla hojar.kolla styrlagret oxå.finns fånar som aldrig spänner det o det kan sluta med ett rambyte om man har otur...vet dom som har åkt på det.ventiljustering görs vid 2400 mil o nästa vid 4200 mil.jag är 185 lång o sitter bra på min.jag betalar 8600kr helår/helförs hos trygghansa.bor i kalmar. sen -02 så kom insprutningen o dom ska gå väldigt bra enligt vad jag har hört.

Man ska inte ha R1- Kass kvalité min polare har en, bara en massa strul. köp INTE. KÖP Er-6 Istället.

Man ska inte ha R1- Kass kvalité min polare har en, bara en massa strul. köp INTE. KÖP Er-6 Istället.

Bara för att din polares hoj krånglar så gör alla det? Dessutom tror jag knappast att ER-6 är ett alternativ när man ställt in sig på en R1, ungefär som att vara inställd på att köpa en Porsche och komma hem med en Peugeot 106 Maxi.

Bara för att din polares hoj krånglar så gör alla det? Dessutom tror jag knappast att ER-6 är ett alternativ när man ställt in sig på en R1, ungefär som att vara inställd på att köpa en Porsche och komma hem med en Peugeot 106 Maxi.

Kanske en smula ironi !?

jag har en -00 o dom är ju likadana.min drar inget märkvärt med olja.jag har renoverat lådan förra sommaren men det är ju som andra säger att 2:ans växel är den som får stryk på alla hojar.kolla styrlagret oxå.finns fånar som aldrig spänner det o det kan sluta med ett rambyte om man har otur...vet dom som har åkt på det.ventiljustering görs vid 2400 mil o nästa vid 4200 mil.jag är 185 lång o sitter bra på min.jag betalar 8600kr helår/helförs hos trygghansa.bor i kalmar. sen -02 så kom insprutningen o dom ska gå väldigt bra enligt vad jag har hört.

Snälla! Berätta för mig hur ramen tar skada av ett för löst spänt styrlager!

Last edited:
Nu tycker jag att ni överdriver lite. Ska man lägga 50 lax för en r1 som rullat 5000 mil för de pengarna finns det många fler alternativ så som ex er6 som kostar typ ny 60000 kr. Sen får man ju hela tiden läsa här om r1 problem. Dessutom får man betala billigare försäkring :tummenupp. Men visst vill man ha en R1 så ska man nog vara kritisk tycker jag i alla fall. Polaren köpte sin ny och har rullat snart 3000 mil v-lådan renoverade han för typ 10000 kr och sen glapp i styrlagret och en hel del problem med elsystemet. Visst kanske ett måndags ex. :va Men han har skött den extremt...oljebyte var 500 mil och alla servicar gjorda...ej mkt bakhjul...

Snälla! Berätta för mig hur ramen tar skada av ett för löst spänt styrlager!

ja jag vet inte exakt hur det gick tlll men han hade inte spänt lagret en ända gång på 2 säsonger o han kör mycke bakhjul.när dom skulle kolla lagret på en verkstad så va det så glapp att det inte gick o spänna eller sätta dit ett nytt för det va för mycke slitet i ramen där lagret ska sitta.då blev det en ny ram tydligen.

Nu tycker jag att ni överdriver lite. Ska man lägga 50 lax för en r1 som rullat 5000 mil för de pengarna finns det många fler alternativ så som ex er6 som kostar typ ny 60000 kr. Sen får man ju hela tiden läsa här om r1 problem. Dessutom får man betala billigare försäkring :tummenupp. Men visst vill man ha en R1 så ska man nog vara kritisk tycker jag i alla fall. Polaren köpte sin ny och har rullat snart 3000 mil v-lådan renoverade han för typ 10000 kr och sen glapp i styrlagret och en hel del problem med elsystemet. Visst kanske ett måndags ex. :va Men han har skött den extremt...oljebyte var 500 mil och alla servicar gjorda...ej mkt bakhjul...

ER6 är inte och kommer aldrig bli ett alternativ till R1.

Hur många rettor går på svenska vägarna, klart det finns de med problem. Sen hur man kan jämföra en sportcykel visst ett par år på nacken men fortfarande en bra cykel.
Du kan inte jämföra en sporthoj mot en budjet hoj i ett helt annat segment.Men du är väl en snål smålänning.
Ett glappt styrlager aldrig hört om något så farligt, sen får man inte koppla startkablar plus till minus utan de ska gå från till samma pol/jord.
Lådan borde tåla mer visst, dock vet jag inte hur han tajmar gassläpp växla gasa eller med koppling.
Att de kostar mycket har väl att man får mycket cykel som börjar bli rimmliga att försäkra.
Välkommen till sporthoj inte budjethoj.com

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...