Ev köp av R1 -01

Galen

Avancerad novis
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Småland
Hoj
zx9r
Har fått upp ögonen för en Retta -01 och tänkte höra lite om era personliga erfarenheter av denna hoj.
Kikat på wiki och där stog det att 2an kunde hoppa ur vid hård accelaration och att endel kunde dricka mycket olja.
Stämmer detta överens med era erfarenheter?
Den cykeln jag är intresserad av hade tyvärr ingen servicebok, bör jag kolla vidare efter någon annan eller ska jag gå efter skicket och lita på säljarens ord om hur cykeln är servad?
Blir det svårsålt i framtiden?
Vid vilka intervaller ska den servas och vad görs när hojjen börjar närma sig 3000 mil?
Vad är rimligt pris för en sån här hoj och vad bör jag kika extra noga på innan ev köp förutom att växellådan är korrekt?
Jag är strax under 190 cm lång, kommer det ställa till några problem?
Hur resonerar ni när ni väljer försäkring på en sportmoppe som börjar bli till åren, är det värt med helförsäkring eller bör man ta en halv/trafik och fixa kraschkåpor osv?

Mvh
 
Jag köpte mig en retta 99 förra året. Jag resonerade så här.
30 år i småstad. 19000:- helförsäkring! Eller 5000:- trafik.
Jag sket i hel och chansar. Klotar man så kanske det går att laga den
för mindre pengar. I såna fall hade jag betalat hojen i försäkring på 2 år.!!

MVH
Patrik
 
2:an hoppar ur p.g.a. sliten växellåda. Det är något som kan drabba alla motorcyklar. Det får du helt enkelt prova när du testkör den. Olja kan den dra men det blir svårare att kontrollera, möjligtvis går det att se blårök i avgaserna.
 
R1:an är en skitbra bajk.
2:ans växel får ofta stryk pga att det körs på bakhjulet och görs snabba växlingar från 1:an till 2:an. Detta händer alla hojar som körs så och är inget fenomen som endast drabbar yamaha. Testa hojen på 2:an och gasa fullt några gånger så märker du om den är kass eller inte.
Normalt sett drar de inte speciellt mycket olja, kanske något mer än andra fabrikat men det är problem yamaha har dragits med i 20 år.
Hur mycket har den gått och framförallt, priset?
 
Jag är 185 och kör en R1 -98. Funkar hur bra som helst även längre turer. Själv kör jag med trafikförsäkring, finns ingen chans i värden det är värt med en helförsäkring för mig. Olja drar de flesta äldre r1or vad jag förstått. Fick höra av en mekaniker att det är inom gränsvärderna om den drar mindre än 1L/100mil. Stora servicen är vid 4000 mil, då gör man ventiljustering så vid 3000 mil händer inte så mycket.
 
Ja modell 98-2001 är ju kända för att kunna ha taskiga lådor, du får väl prova att belast hårt
Alla Yamaha är väl kända för att dra lite mer olja än andra men det är ju inget direkt fel
Folksam har biligaste försäkringen tror jag
Pris: Max 50 000 i riktigt bra skick
 
Hur resonerar ni när ni väljer försäkring på en sportmoppe som börjar bli till åren, är det värt med helförsäkring eller bör man ta en halv/trafik och fixa kraschkåpor osv?

Har aldrig fattat det här med att folk trafikförsäkrar...finns ju inget att göra om hojen blir stulen!!!

Premieskillnaden till en halvförsäkring är ju nästan försumbar :va
 
Ja modell 98-2001 är ju kända för att kunna ha taskiga lådor, du får väl prova att belast hårt
Alla Yamaha är väl kända för att dra lite mer olja än andra men det är ju inget direkt fel
Folksam har biligaste försäkringen tror jag
Pris: Max 50 000 i riktigt bra skick

Jag hade en blade från -96 som fick renoveras i växellåda efter knappt 3000 mil pga tvåans växel var utsliten. Så jag tror inte R1:an är sämre i lådan än andra sporthojar.
 
Köpte en R1 -01 uttagen -02 för några veckor sedan.

Två ägare, 2700 mil, nybesiktigad och nya metzeler M3 monterade. Saknar servicebok, men är enligt sista ägaren servad var 400 mil med olja+filter.

I vanliga fall fall jag ha fullstämplad servicebok, men då det bara är två ägare och den siste verkade seriös och var lite äldre så slog jag till ändå. 50 papp. Tycker att jag gjorde en bra affär, det lär visa sig under sommaren om jag gjorde rätt...
 
Jag sålde min 01:a nyligen för strax under 50 tusen och det var den värd med tanke på det mekaniska skicket - köparen förstod detta till skillnad från diverse folk som försökte skam-pruta utan koll på läget. Historiken av ägare och hur hojen körts är mer värt än exakt hur många mil hojen rullat. Min hoj drog väldigt lite olja, fin och len i växellådan och med en koppling som efter nästan 5000 mil fortfarande hade minst lika många likadana mil kvar. Så leta noga och hittar du ett välskött exemplar är det bara att slå till. Köp hellre en sådan maskin istället för rasen som krängs för 30-35 tusen (det blir annars dyrt i längden om du ska ha kvar hojen mer än en säsong). Normalt pris ligger mellan 40-50 tusen.

Försäkringen hos LF var riktigt hyfsad. Någonstans runt 8000 hel/hel för 24+ försäkring och påställt året runt (då med en del bonus och boende på liten ort).
 
Hojjen jag har funderat på har gått 2800 mil och utsatt pris var 54 k.
Kollade upp info på vv och i tillägsinformationen så reagerade jag på en sak, det står att ramen är utbytt.

T13H ÅRSMODELLBETECKNINGEN ÄR ÅSATT AV FORDONSTILLVERKAREN.
T14A EEG-TYPGODKÄNNANDENR: E1-92/61-00063/00
UTFÄRDANDEDATUM 991129
T14B INFORMATIONSDOKUMENT NR:FD-92/61-RN04-00
T14C VARIANT: I VERSION: I/II
T16A CHASSINUMRET ÅSATT I SAMBAND MED BESIKTNING
T31U LJUDNIVÅ:STILLASTÅENDE 88 DB(A),UNDER KÖRNING 78 DB(A)
T33A HÖGSTA MOTORVARVTAL/MINUT 10000 .
T33B MOTORTYP N503E , ARBETSSÄTT 4 - TAKT.
T71T FORDONETS MAXIMALA KÖRHASTIGHET ÄR 271 KM/H.
RAMEN UTBYTT
CHASSINUMMER PLACERAT PÅ RAMHUVUD HÖGER SIDA.
 
Hojjen jag har funderat på har gått 2800 mil och utsatt pris var 54 k.
Kollade upp info på vv och i tillägsinformationen så reagerade jag på en sak, det står att ramen är utbytt.

Hade inte betalt så mycket med tanke på att ramen är bytt. Inte för att det betyder att det är något fel på bajken utan för att den alltid är svårare att sälja med tanke på att den varit så ordenligt mulad. Dra av minst 10-15 k eller skit i det.
Svårt å veta om mätarn stämmer. Slår man sönder ramen vid en krasch är det ju inte omöjligt att mätarn går oxå. Detta tillsammans med avsaknad av servicebok. Då får den bli BILLIG.
 
Hade inte betalt så mycket med tanke på att ramen är bytt. Inte för att det betyder att det är något fel på bajken utan för att den alltid är svårare att sälja med tanke på att den varit så ordenligt mulad. Dra av minst 10-15 k eller skit i det.
Svårt å veta om mätarn stämmer. Slår man sönder ramen vid en krasch är det ju inte omöjligt att mätarn går oxå. Detta tillsammans med avsaknad av servicebok. Då får den bli BILLIG.

Håller med, det är väldigt mycket man inte vet...kolla om han har besiktningspapper så kan du stämma av om milen stämmer den bör väl vara besiktigad 05 och 07?
 
Köpte en R1 -01 uttagen -02 för några veckor sedan.

Två ägare, 2700 mil, nybesiktigad och nya metzeler M3 monterade. Saknar servicebok, men är enligt sista ägaren servad var 400 mil med olja+filter.

I vanliga fall fall jag ha fullstämplad servicebok, men då det bara är två ägare och den siste verkade seriös och var lite äldre så slog jag till ändå. 50 papp. Tycker att jag gjorde en bra affär, det lär visa sig under sommaren om jag gjorde rätt...

.. sen ska man inte lita fullt ut på stämplarna heller, jag har själv upplevt hur det fuskas.

Skulle säljaren visa alla kvitton så han kan stödja att den är välservad så skulle jag nästan värdesätta det mer än stämplar..
 
Jag hade en blade från -96 som fick renoveras i växellåda efter knappt 3000 mil pga tvåans växel var utsliten. Så jag tror inte R1:an är sämre i lådan än andra sporthojar.

Ja självklart beror det på hur man kör men kolla procentuellt på verkstäderna så är dessa modeller av R1 överrepresenterade.

Hoppas inte samma händer med min blade, har ju bara 200 mil kvar till 3000:gnissla
 
Ja självklart beror det på hur man kör men kolla procentuellt på verkstäderna så är dessa modeller av R1 överrepresenterade.

Hoppas inte samma händer med min blade, har ju bara 200 mil kvar till 3000:gnissla
Om nu så är fallet kanske det beror på att dom inbjuder till lite tuffare körning ;)
 
Förra året köpte jag en R1-01:a med 3300 mil på mätaren, efter 50 mils körning konstaterade jag att den hade svårt att hålla växlarna på plats. Den hoppade ur och låg och hoppade fram och tillbaks mellan växlarna= det skakade duktigt..

Fick det fixat på garantin (köpte i affär) och sedan gick den som en klocka. R1-01:an är en fin hoj med ett bra låg och mellanregister. Att den sedan har ca 135-140 bakhjulshästar på topp gör ju att den går ganska bra, minst sagt.

Lycka till ! /D.
 
Servicebok är inget jag prioriterar på en gammal moppe utan garanti, hellre kvitto och en säljare som fattar något.
Halvförsäkring är det mest prisvärda då det inte kostar skjortan.
Provkör rettan ordenltigt och dra på alla växlar. Milantalet spelar igentligen ingen roll förutom när du ska sälja, köra slut på en hoj kan man göra fort om man inte sköter om den.
Själv är jag 185 och sitter kalas på dem, dock tycker jag bromsarna är kassa.
 
När jag letade R1a i höstas så var det väldigt få som hade kvar serviceboken. Jag har dock lite svårt att förstå hur man slarvar bort den. :)
 
Ja självklart beror det på hur man kör men kolla procentuellt på verkstäderna så är dessa modeller av R1 överrepresenterade.

VA??? procentuellt av vad? Kass låda? har du stat. på kawa? Service? Bra att folk servar sina Rettor? eller vad? Vem för statistiken??? :confused:
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top