Ev bygga turbo-hoj....! Lite frågor / funderingar

• Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date

IronMike

Guest
Funderat ett tag... Ruskigt sugen. Fick bl a testa en turbo-hoj i somras vilket gav mersmak. Sökt runt lite på forumet, hittat lite kul saker, men ändå inte.

Finns det några bra hemsidor med div kit för olika hojar?

Och ni som åker turbo-hoj, från t ex mc express osv, hur är driftsäkerheten? vad brukar paja, hur mkt mer slitagedelar, eller packningar bör man byta - intervall?

Släng gärna in lite länkar på hemsidor med "prylar"..

Som sagt, kikat runt lite, men hittar ingen vettig info..Vad skulle vara en lämplig hoj att bygga på? Man vill ju gärna ha en symbios mellan rakt fram + landsväg, kanske en switch för att ställa laddtryck å lite annat. Vilka hojar ska man kika på, R1a vore ju fint. Men jag vettetusan om man kan lita på råmaterialet, då jag rasat R1-lådor med org hoj...

:va

Med tanke på vad jag har läst här så verkar gammelgixxers eller CBR vara bra hojar att överladda.

Man vill ju gärna ha så ny hoj som möjligt, med allt det innebär, chassie, bromsar etc. Men sen, vilka märken som är bättre el sämre?

Jag e orolig över R1ans låda t ex, den pallar knappt org effekt. Ger mig tusan på att man sabbar lådan på några mil... Cbr typ 929an har stabilaste maskineriet av de hojar jag ägt, men hondans chassie är tråkigt, hela pjäsen känns seg å osmidig.

Trevligaste vore ju om man kunde bygga på en smidig hoj, som kunde bli gemütlich på alla punkter... :va :rolleyes:

IronMike skrev:
2562666 Man vill ju gärna ha så ny hoj som möjligt, med allt det innebär, chassie, bromsar etc. Men sen, vilka märken som är bättre el sämre?

Jag e orolig över R1ans låda t ex, den pallar knappt org effekt. Ger mig tusan på att man sabbar lådan på några mil... Cbr typ 929an har stabilaste maskineriet av de hojar jag ägt, men hondans chassie är tråkigt, hela pjäsen känns seg å osmidig.

Trevligaste vore ju om man kunde bygga på en smidig hoj, som kunde bli gemütlich på alla punkter... :va :rolleyes:
Nyare gixxer 1000 kanske? Fürstenhoff verkar ju ha klarat att turboladda dem så de håller någorlunda iaf. :)

Driftsäkerheten styrs til stor del av laddtrycket/effekuttaget men även av hur man använder hojen. Åker du med under 1 kg och inte gör milslånga toppfartsmaxningar så funkar det bra. Men en högsommardag efter en massa stadskörning med hög motortemp kan det vara läge att hålla igen lite.

DR-Zätare skrev:
2562954 Scchhhh, det kanske inte är meningen att hans konkurrenter ska veta... :)
Det är nog enda chansen till pallplaceringar :rolleyes: :D

BTW: Jag låg bakom en turbo-blade på en bandag och gissa om han försvann på rakan :gnissla

sandstream skrev:
2562790 Men du skulle ju köra RR nästa år :va
Jo det ska jag..

Men jag tänkte försöka pilla med något i garaget under vintern. Få tag i ngn lagd hoj, å bygga något med stressfläkt.

Till våren köper jag ngn färdig racehoj tänkte jag :)

IronMike skrev:
2563300 Jo det ska jag..
Men jag tänkte försöka pilla med något i garaget under vintern. Få tag i ngn lagd hoj, å bygga något med stressfläkt.
Okej :tummenupp

sandstream skrev:
2562957

BTW: Jag låg bakom en turbo-blade på en bandag och gissa om han försvann på rakan :gnissla

Hej! Har åxå funderat på turbo men har tvekat för jag har tänkt att det verkar svårkört i kurvor. Har tänkt att turbo bara är för dom som vill köra rakt fram. Men det finns tydligen de som kör bana med det åxå.
Han drog ifrån dej på rakorna skrev du men hur gick det i kurvorna? Körde du över honom där?
För min del är kurvhastigheten det viktiga. vill lixsom inte sabba körbarheten för toppfart!

Slan Cruel skrev:
2563746 Hej! Har åxå funderat på turbo men har tvekat för jag har tänkt att det verkar svårkört i kurvor. Har tänkt att turbo bara är för dom som vill köra rakt fram. Men det finns tydligen de som kör bana med det åxå.
Han drog ifrån dej på rakorna skrev du men hur gick det i kurvorna? Körde du över honom där?
För min del är kurvhastigheten det viktiga. vill lixsom inte sabba körbarheten för toppfart!

Tänker på samma sätt som dig och skulle också vilja bygga på en 600a antagligen under nästa vinter. Men borde inte det gå att styra det där med någon elektronisk laddtryksstryrning:va

Olika ladd på olika växlar och high och low boost, visst finns det väll såna styrenheter?

600ans smidighet och mer än 1000cc styrka:tuttar

IronMike skrev:
2563677 men jag kommer inte avslöja på forumet vad jag åker på banan till våren :D så jag slipper skämmas i början...eller hela säsongen :näsblod
Du vet att det kommer komma ut i samma sekund som du gör din debut, dessutom kan du ju aldrig hålla truten om vad du gör så det blir säkert du som avslöjar dig. :D ;)

Slan Cruel skrev:
Det var för 2 år sedan när jag var körde Suzuki GSX-R750 och inte var så van vid att köra bana men jag låg bakom honom hela bana tills han försvann på rakan och sedan kom jag ikapp igen.
Med ett moderat laddtryck borde det vara okej även för bankörning.

IronMike skrev:
2563300 Jo det ska jag..

För att vara en kille som har problem att byta oljan så gillar jag verkligen din optimism. Stikta mot stjärnorna och allt det där. Posta lite bilder så vi får se hur projektet går frammåt.

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back