Eutanasi - Dödshjälp

Är dödshjälp något som borde få förekomma i Sverige?

• Antal röstningar
    0
Så som jag har läst och fattat det har det varit mycket negativa effekter av dödhjälpen i holland, många som egentligen inte borde fått dödshjälp har fått det, vissa anser att det har skett mot deras egen vilja och liknande..

Jätte svårt ämne men jag är ändå för, självklart under hårda regler.

Jag ser det utifrån mig själv, vad skulle jag vilja om jag hamnade som en grönsak, fullt medvetande och jag själv inte kan göra mig förstådd. Kan inte prata, kan inte göra mig förstådd på något sätt.
Oavsett om jag inte är sugen på välling kommer dom att ge mig det..
Min egen vilja har inget med mitt liv att göra längre.. värdigt? Nej.

Jag hoppas att jag själv ska få bestämma över mitt eget slut om jag själv hamnade i en sådan situation.

juha01 skrev:
Jag förstår vad du menar.

Det är lättare både juridiskt och "mänskligt" att bara ta bort dom livsuppehållande åtgärdena, än att GE den dödande medicinen.

Svår fråga, och allra helst när det gäller unga personer som kommer att leva med hjälpmedel i tiotals år som grönsaker.

Jag är mot aktiv dödshjälp tex vid palliativ vård, men det finns några fall där det nog vore rätt, men som sagt: konsekvenserna av ett införande måste nog utvärderas noggrant, och jag tror att vågskålen väger över mot enn nej i frågan.

Ni som har koll på hur det blev i holland (eller ev andra länder). Kan inte skriva om det funkar bra eller ej!

Att ta sitt eget liv var länge en dödssynd i det kristna Sverige. Straffet var att den döde inte fick begravas i vigd jord och därför troligen kom till helvetet. I våras gjorde sifo en undersökning där det visade sig att 78 % av Sveriges befolkning tyckte att var och en har rätt att själv avgöra när gränsen är nådd. Men fler och fler hamnar i lägen där de själva inte kan verkställa sin önskan att dö, utan tvingas uthärda åratal av livsuppehållande behandling mot sin vilja.

Vi har sen länge en sittande utredning om "vården i livets slutskede" som inte tänker göra något åt detta, inte ens behandla frågan. För det ingår inte direktiven. Men är det då inte hög tid att begära tilläggsdirektiv? Frågan anses vara för "känslig". Många vill ha den kvar i en skymningszon, därför att det anses omöjligt att exakt lagfästa när dödshjälp ska vara tillåten.

Svårigheten att skapa tillräcklig kontroll har starkt överdrivits. Missbruk kan med stor säkerhet förebyggas, om det krävs ett testamente där patienten angett under vilka villkor man vill ha dödshjälpen och om patienten måste bekräfta, i ord eller signaler, förutom vid hjärndöd, som kan vara ett av villkoren att han eller hon fortfarande önskar att ett testamente ska gälla.

Motståndarna till dödshjälp brukar tala om att vården i stället ska bli så mycket bättre och effektivare att "ropen på dödshjälp tystnar". Hur välment detta än är, så visar det att de inte har förstått hur olika människor upplever det hela. För många låter det här istället skräckinjagande. Den medicinska teknologin ska alltså bli ännu mer omfattande, ännu mer sofistikerad, medicinerna flera, apparaterna sinnrikare. Till sist kommer vi aldrig att slippa ut!

Att ämnet så lätt blir inflammerat beror på att människor känner så olika inför döden och lidandet. Det är fråga om två helt olika sorters fruktan. Alla känner givetvis båda, men den ena eller andra brukar överväga.

Att frivilligt välja döden tolkar en del som mod och integritet, medan andra mera ser det som en feg flykt från livets smärta.

De här två synsätten blir lätt oförsonliga, därav rädslan för politiskt ställningstagande. Det rör sej om mycket djupt liggande känslor i båda fallen. Det har självfallet ingenting med moral att göra. Utan det grundar sej på läggning, livssyn och personliga erfarenheter. De kan knappast förändras genom argumentation. Vad som bör klargöras är att det i dagsläget faktiskt är den ena gruppen som råder över den andra.

De som fruktar döden mest av allt de hävdar att "människors" ängslan och oro skulle öka om dödshjälp blev lagligt. Men den andra gruppen skulle bli betydligt mindre orolig om de visste att möjligheten fanns.

Men dödshjälpsförespråkarnas enda mål är att få bli likställda. Ingen menar att det ska bli tvärtom mot idag, det vill säga att de som vill legalisera dödshjälp ska sätta villkoren för dem som inte vill veta av den. De som inte vill ha dödshjälp kommer inte heller att få det. Ingenting kommer att ändras för denna grupp jämfört med dagsläget. De behöver inte oroa sej ett dugg mer än idag om reglerna för dödshjälp blir klara och juridiskt bindande, snarare mindre. Men för de andra kommer oron att dämpas betydligt om det öppnas en säker möjlighet att få dö lugnt och smärtfritt i den stund de själva vill.

Människovärdet används ofta som argument för märkliga syften. Vissa ser i legal dödshjälp en allvarlig urholkning av människovärdet. Andra ser det tvärtom som en ökande respekt för mänskliga rättigheter. Rätten att själv råda över sitt liv, bör jag väl säga är en kärnpunkt i människovärdet. Varför ska den rätten upphöra att gälla just inför livets avslutning?

Utredningen om "vård i livets slutskede" måste någon gång våga erkänna att döden också kan vara bästa möjliga vård.

Jag har sett människors lidande på många sätt.. kanske därför jag anser att varje människa har rätt att bestämma själv..

Kände en gång en flicka som levde hela sitt liv i ett ständigt mörker, hon visste att hon aldrig skulle bli frisk.. läkare gjorde allt dom kunde, inga mediciner eller behandlingar hjälpte.. Hennes självdestruktivitet blev bara värre och under hälften av hennes unga liv försökte hon ta sitt liv....Hennes bror led av samma sjukdomar, deras far hade lämnat dom när dom var små för att allt var för tungt..Hennes mamma kämpade förgäves och visste aldrig om hennes barn levde när hon kom hem från jobbet..
Denna unga flicka lyckades till slut att ta sitt liv, henne unnade jag att få dö
Att äntligen få frid...
Jag vet att hon har det bättre där hon är just nu..

Kommer alltid att vara för människans egna rätt att bestämma..

Fotrally skrev:
Människovärdet används ofta som argument för märkliga syften. Vissa ser i legal dödshjälp en allvarlig urholkning av människovärdet. Andra ser det tvärtom som en ökande respekt för mänskliga rättigheter. Rätten att själv råda över sitt liv, bör jag väl säga är en kärnpunkt i människovärdet. Varför ska den rätten upphöra att gälla just inför livets avslutning?

Utredningen om "vård i livets slutskede" måste någon gång våga erkänna att döden också kan vara bästa möjliga vård.

Alicia skrev:
Jag ser det utifrån mig själv, vad skulle jag vilja om jag hamnade som en grönsak, fullt medvetande och jag själv inte kan göra mig förstådd. Kan inte prata, kan inte göra mig förstådd på något sätt.
Oavsett om jag inte är sugen på välling kommer dom att ge mig det..
Min egen vilja har inget med mitt liv att göra längre.. värdigt? Nej.

Det finns en man som hamnade i den situationen, och det enda han kunde göra var att blinka viljestyrt. Alla trodde att hans liv var en pest och att han förmodligen önskade att dö.

Då engagerade sig en tjej i honom, och det slutade med att han skrev en bok om sitt liv igenom henne, och det visade sig att han var rätt nöjd med sin tillvaro.

Jag har inte hans namn eller boktiteln i huvvet, men sant är det, men dock här berättat i en snabbversion. Saken jag vill propagera för, är att man vet aldrig hur man ser på sitt liv förrän man hamnar i den situatonen. Det går liksom inte innan att bedöma hur man då skulle må.

Om någon vill så kan jag ta reda på boken osv, eller så kan någon som känner igen detta bara skriva ner det.

Ta gärna reda på boktitlen, skulle mer än gärna läsa den..

juha01 skrev:
Det finns en man som hamnade i den situationen, och det enda han kunde göra var att blinka viljestyrt. Alla trodde att hans liv var en pest och att han förmodligen önskade att dö.

Då engagerade sig en tjej i honom, och det slutade med att han skrev en bok om sitt liv igenom henne, och det visade sig att han var rätt nöjd med sin tillvaro.

Jag har inte hans namn eller boktiteln i huvvet, men sant är det, men dock här berättat i en snabbversion. Saken jag vill propagera för, är att man vet aldrig hur man ser på sitt liv förrän man hamnar i den situatonen. Det går liksom inte innan att bedöma hur man då skulle må.

Om någon vill så kan jag ta reda på boken osv, eller så kan någon som känner igen detta bara skriva ner det.

Orca69 skrev:
Mycket väl skrivet.

orginalet av texten är det inte jag som har skrivit, men jag har "finputsat" det så som jag ville ha det. Har skrivit till lite och tagit bort lite från "min orginaltext" eftersom det handlade om min morfar.. R.I.P

Tycker att det är konstigt att så många som vill ha det i sverige men ändå har vi inte fått någon lag om det.. :(

Men men, någon gång kanske vi kan få vad jag kallar ett värdigt insomnande...

Ha en bra helg ni alla!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...