Så som jag har läst och fattat det har det varit mycket negativa effekter av dödhjälpen i holland, många som egentligen inte borde fått dödshjälp har fått det, vissa anser att det har skett mot deras egen vilja och liknande..
Jätte svårt ämne men jag är ändå för, självklart under hårda regler.
Jag ser det utifrån mig själv, vad skulle jag vilja om jag hamnade som en grönsak, fullt medvetande och jag själv inte kan göra mig förstådd. Kan inte prata, kan inte göra mig förstådd på något sätt.
Oavsett om jag inte är sugen på välling kommer dom att ge mig det..
Min egen vilja har inget med mitt liv att göra längre.. värdigt? Nej.
Jag hoppas att jag själv ska få bestämma över mitt eget slut om jag själv hamnade i en sådan situation.
Jätte svårt ämne men jag är ändå för, självklart under hårda regler.
Jag ser det utifrån mig själv, vad skulle jag vilja om jag hamnade som en grönsak, fullt medvetande och jag själv inte kan göra mig förstådd. Kan inte prata, kan inte göra mig förstådd på något sätt.
Oavsett om jag inte är sugen på välling kommer dom att ge mig det..
Min egen vilja har inget med mitt liv att göra längre.. värdigt? Nej.
Jag hoppas att jag själv ska få bestämma över mitt eget slut om jag själv hamnade i en sådan situation.
juha01 skrev:Jag förstår vad du menar.
Det är lättare både juridiskt och "mänskligt" att bara ta bort dom livsuppehållande åtgärdena, än att GE den dödande medicinen.
Svår fråga, och allra helst när det gäller unga personer som kommer att leva med hjälpmedel i tiotals år som grönsaker.
Jag är mot aktiv dödshjälp tex vid palliativ vård, men det finns några fall där det nog vore rätt, men som sagt: konsekvenserna av ett införande måste nog utvärderas noggrant, och jag tror att vågskålen väger över mot enn nej i frågan.
Ni som har koll på hur det blev i holland (eller ev andra länder). Kan inte skriva om det funkar bra eller ej!