Eutanasi - Dödshjälp

Är dödshjälp något som borde få förekomma i Sverige?

• Antal röstningar
    0

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Eutanasi är alltså ett ord för dödshjälp. Jag har nyligen haft i uppdrag att skriva en liten text om ämnet och tänkte lägga in en fundering här. I tidigare undersökningar sägs 70% av svenska folket vara för dödshjälp, men att det skiljer sig mellan olika åldrar och även till viss del vilken politisk inställning man har.

I de fall som hittills har skett (Holland & Danmark) var det i 9 fall av 10 obotligt cancersjuka i det sista skedet av processen, då de i de flesta fall lever under stora plågor, som använde sig av alternativet. Men man kan även tänka sig andra situationer, till exempel äldre som ännu är friska men står inför demens eller andra åldersrelaterade sjukdomar som kommer att beröva dem möjligheten till, ett i deras ögon, värdigt liv.

Personligen som motorcyklist är det ju situationen efter en eventuell olycka man i huvudsak tänker på. Jag har en kusin som efter ett fall från en balkong först hamnade i en sorts koma men sedan på sätt och vis kvicknade till. Det är nu tio år sedan och idag sitter han i rullstol, han kan inte prata eller röra sig på annat sätt än en form av ryckningar. Inga livsuppehållande åtgärder behövs annat än medicin och mat, som han får direkt till magsäcken via slang eftersom han inte kan äta själv. Om man talar till honom när man är nära eller lägger en hand på hans arm så kan han reagera med grymtning och en svag rörelse med armen, men faktum är att ingen egentligen vet om han själv är medveten om vad som händer runt honom. Det som skrämmer mig mest med detta är tanken på att han skulle kunna vara helt klar mentalt, men fast i en kropp som han inte har någon förmåga att kommunicera med omvärlden i.

10 år. Nu går det ju inte att få hans åsikt och därför blir exemplet lite fel, men själv tror jag att jag i ett sådant läge hellre skulle välja att få dö och skulle kunna tänka mig att skriva ett kontrakt nu för att vara förberedd. Om inte för mig själv så för mina anhöriga.

Vissa brukar hänvisa till Nazismens gallring av gamla och sjuka när dödshjälpsfrågan tas upp, något som jag inte anser är rätt då den typen av "dödshjälp" mer handlar om dråp eller mord. Men å andra sidan anser ju en del att dödshjälp i alla dess former är mord.

Så jag undrar, hur ställer sig sporthojarna i den här frågan?

Allt är beronde på situationen och lidandet.

Men jag är av personliga andleningar för när det gäller svåra sjukdomar och personen ifråga är så mentalt vaken/närvarande/tillräknig att den själv kan ta beslutet.

Problemet med eutanasi, iaf i Holland är att de till en början väldigt strikta bestämmelserna kring vem som ska få det har luckrats upp och det finns flera rejält tveksamma exempel på människor som fått dödshjälp utan att kanske velat det.

Dock, vad gäller exemplet med den totalförlamade killen du beskrev så hade iaf inte jag velat leva men som sagt, hur vet man vad en person som inte kan kommunicera tänker och tycker?

Så lämge du är din egen gud ska du väl bestämma själv, Vilken frihet har vi i livet om vi inte får välja mellan liv och död

Det får ju vara i väldigt extrema fall då. För en risk är ju att folk som är sin omgivning till last kommer att känna sig näst in till pressade att göra det bara för att inte vara en belastning för andra.

SSB skrev:
Oj, ingen som har röstat nej än.
Inte så konstigt, tycker jag. Finns bara ett alternativ, man är herre över sitt eget liv. Tyvärr så blir det svårt att förena teori med praktik men nu hålls ju diskussionen på en enkel poll-nivå och då är det enkelt.

klart man ska få dö om man är svårt sjuk. Samma sak då man ligger på hemmet och bara väntar på döden. Man borde få dödshjälp också ifall man vill dö för att man vill göra det medans man fortfarande har nån värdighet kvar. Innan man börjar bajsa på sig själv och inte hitta till köket utan hjälp.

Det finns människor idag som känner att de ligger samhället till last genom att de i andras ögon inte lever ett fullvärdigt liv. Kan det då även finnas personer som känner sig tvugna att avsluta sitt liv med aktiv dödshjälp för att skona sina annhöriga/samhället etc från lidande och kostnader?

Coola Ola skrev:
Problemet med eutanasi, iaf i Holland är att de till en början väldigt strikta bestämmelserna kring vem som ska få det har luckrats upp och det finns flera rejält tveksamma exempel på människor som fått dödshjälp utan att kanske velat det.
Ja det finns ju en risker att reglerna blir luddiga. Men om man har som policy att vederbörande måste ha läkarstöd och antingen kunna uttala sig eller ha skrivit avtal innan?

acura skrev:
Det får ju vara i väldigt extrema fall då. För en risk är ju att folk som är sin omgivning till last kommer att känna sig näst in till pressade att göra det bara för att inte vara en belastning för andra.
Stort problem. Här gäller det ju att verkligen kunna presentera saken på rätt sätt. Ingen ska ju behöva känna att de borde dö för att underlätta för andra.

Abloy skrev:
Det finns människor idag som känner att de ligger samhället till last genom att de i andras ögon inte lever ett fullvärdigt liv. Kan det då även finnas personer som känner sig tvugna att avsluta sitt liv med aktiv dödshjälp för att skona sina annhöriga/samhället etc från lidande och kostnader?
Ja mest troligt finns dessa. Men det bör tydligt informeras för dem att dödshjälp skulle vara för dem och inte för deras omgivning. Känner man att man vill leva ska man naturligtvis få göra det, oavsett vilken situation man befinner sig i.

-------

Ett problem är depression, det måste ju finnas någon med kompetens att avgöra om dödshjälp är befogat. För om det är en önskan att dö pga depression kan det ju behandlas (även om det är svårt) och då bör ju inte dödshjälp vara ett alternativ?

Sen lär ju någon som är dödsjuk antagligen lida av depression så då lär det väl bli fråga om någon form av avvägande mellan vad som går att göra för vederbörande eller inte vad det gäller omvårdnad och smärtlindring?

Last edited:
Människor som uttryckligen ber om att få kila vidare för att de inte kan se någon mening med sitt lidande och ingen effektiv hjälp finns att få finns det ingen anledning att hålla kvar i livet.

Människor som har halva benet i graven och det säkert är på väg mot döden, kan gott få en hjälp på vägen.

Mig förefaller det nästan löjligt att hålla svårt sjuka människor kvar i livet så länge det bara går, tom när man vet att inget finns att göra, bara "för sakens skull". Vi behandlar våra djur bättre än våra mänskliga anhöriga ibland.

Av vissa skäl kan det vara allt för enkelt att ta någons liv och allt för stort och svårt av helt andra skäl. *grubbel grubbel*

Min kära mor är överlycklig att jag läser till veterinär. Hon har vid flera tillfällen sagt rent ut att hon inte vill ligga och tyna bort eller lida och att det är min PLIKT att se till att hon slipper. :rolleyes:
Jaja, säger jag... är du stark nog att pilla i dig avlivningsvätskan själv, så ska jag se till att du har den inom räckhåll. :hihi
Men på allvar så förstår jag vad hon menar...

Man är sig själv närmast...Ingen vet hur jag känner utom jag. Mitt liv, mitt val - ditt liv, ditt val.

Det är en väldigt svår fråga, men jag kan absolut tänka mig situationer där jag gärna skulle vandrat vidare så fort som möjligt.

Men som sagt, i många fall är man inte i stånd att själv fatta de besluten.

Svårt...jag ska ägna morgondagen åt funderingar över det....

Varför skulle det inte vara tillåtet med aktiv dödshjälp...?
Visst kan det vara svårt att veta i vilket tillstånd människan som vill dö är i, om han/hon är redo och så klar att ta det beslutet..
Men ja, oavsett, så ska det vara tillåtet...

Har arbetat i vården sen jag var 17, har sett människor ligga och tyna bort under flera veckor, utan mat eller vatten.. är det ett värdigt slut?

Skulle jag hamna i samma situation så skulle jag vilja att någon hjälpte mig att dö...samma om jag blev fast i min egen kropp, vid medvetande eller ej, det är inget värdigt liv.

Om man skulle veta att man kommer sluta sitt liv som dement eller liknande, skulle jag se till att ta slut på mitt eget liv innan dess..
Har man jobbat inom äldrevården så vill man inte bli gammal..

Alicia skrev:
Har arbetat i vården sen jag var 17, har sett människor ligga och tyna bort under flera veckor, utan mat eller vatten.. är det ett värdigt slut?

Nej. Men om det är vanvård vi talar om så borde du anmäla detta.
Annars brukar man ge så pass mycket sederande läkemedel i den palliativa vården att man inte känner något. Det är en sorts passiv dödshjälp när man tar bort dropp, mediciner och dyl. och bara ökar morfindosen. Detta görs när det konstaterats att inget annat finns att göra.

Alicia skrev:
Skulle jag hamna i samma situation så skulle jag vilja att någon hjälpte mig att dö...samma om jag blev fast i min egen kropp, vid medvetande eller ej, det är inget värdigt liv.

Många tänker "att om jag skulle råka ut för... så vill inte jag leva längre". Saken är att man ser ju inte världen från dom ögon när man väl ligger där, som man gör när man tar beslutet...

Det är en jäkligt komplex fråga, inte minst om vem som ska få besluta dessa saker.

Det finns enstaka fall där jag är för det, men jag tror att det skulle bli fler negativa än positiva effekter av det.

Last edited:
Självklart får dom morfin, (och självklart skulle jag anmäla om det var vanvård) men jag tycker ändå att det inte är värdigt slut..
Det tar oftast lång tid innan kroppen ger upp, iallafall i dom fall jag har sett.
Om man nu ändå vet att inget kan göras, och nästan kallar det för passiv dödshjälp, varför inte aktiv dödshjälp?

Jag anser att varje individ har rätten att bestämma över sitt eget liv, oavsett situation.

juha01 skrev:
Nej. Men om det är vanvård vi talar om så borde du anmäla detta.
Annars brukar man ge så pass mycket sederande läkemedel i den palliativa vården att man inte känner något. Det är en sorts passiv dödshjälp när man tar bort dropp, mediciner och dyl. och bara ökar morfindosen. Detta görs när det konstaterats att inget annat finns att göra.

Många tänker "att om jag skulle råka ut för... så vill inte jag leva längre". Saken är att man ser ju inte världen från dom ögon när man väl ligger där, som man gör när man tar beslutet...

Det är en jäkligt komplex fråga, inte minst om vem som ska få besluta dessa saker.

Det finns enstaka fall där jag är för det, men jag tror att det skulle bli fler negativa än positiva effekter av det.

Alicia skrev:
Om man nu ändå vet att inget kan göras, och nästan kallar det för passiv dödshjälp, varför inte aktiv dödshjälp?

Jag förstår vad du menar.

Det är lättare både juridiskt och "mänskligt" att bara ta bort dom livsuppehållande åtgärdena, än att GE den dödande medicinen.

Svår fråga, och allra helst när det gäller unga personer som kommer att leva med hjälpmedel i tiotals år som grönsaker.

Jag är mot aktiv dödshjälp tex vid palliativ vård, men det finns några fall där det nog vore rätt, men som sagt: konsekvenserna av ett införande måste nog utvärderas noggrant, och jag tror att vågskålen väger över mot enn nej i frågan.

Ni som har koll på hur det blev i holland (eller ev andra länder). Kan inte skriva om det funkar bra eller ej!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg