Eurowheels

Men jag fattar inte ens att du överväger att gå dit efter att ha läst den här tråden.....:pucko
Jag kan som sagt inte rekommendera någon att handla hoj från dom.

Var det riktat till mig? Dom kan ju inte förstöra hojarna med flit tycker jag. Är den schysst så är den väl. Det är ju inte alltför långt att åka jämfört med dom andra få objekten som finns ute nu. När jag bestämt mig för om jag tycker den gått för långt eller inte kan man ju åka och titta, och blir det så är jag självklart extremt noga med att gå igenom den.
 
Det var ju en J¤¤¤A tur man sökte på EW här på forumet och hittade den här tråden. Var på väga att ringa på en hoj som ska vara i "mycket fint skick" enligt dom. Men jag tyckte baklyset såg ut att sitta lite rappligt, iofs inte världens grej men jag tänkte att jag gör en sökning på företaget få se om man hittar några missnöjda kunders utlåtanden.
Det kan man ju lugnt säga att man gjorde, så nu glömmer jag den hojen. =)

Tack så mkt för alla varningens ord. Btw när vi ändå snackar import så har jag köpt 3st importhojar från en annan firma tidigare och de har kommit från Tyskland,samt att de var verkligen i toppskick som utlovat med servicebok och allt. Så man ska inte snacka ner alla importfirmor.

Over and out/Bear
 
Det är nog oftast inga problem, jag sålde just min tyskimporterade fzr 1000 som jag haft i 10 år, inte haft några problem med den direkt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
hittade tråden först nu efter ett köp i förrgår..brrr

orkar inte läsa igenom hela tråden .
dra det största problemet med Eurowheels kort och gott.
är det taskig service eller är det andrasorterings hojar dom säljer?

sen kan man väl bara inflika med att en fras som "mycket bra skick" betyder olika för olika personer.
möjligt att dom inte har 100% koll på allt men det kan man heller inte begära.
det är ju för fan bara att utnytja garantin och verkligen gå igenom hojen man köper innan man börjar köra.

själv så fick jag utnytja garantin direkt då det visade sig att Batteriet var stendött.
jag anklagar inte dom för det då hojen har stått hela vintern.

men ok att förvara ett tomt batteri över vintern är ju inte så bra.
möjligt att dom inte är så pålästa om service på hojar ?

dom skickar ett nytt batteri så det löste sig.
 
Last edited:
Du borde väl inte stöta på några problem nu när det händer lite greje,r kolla upp hojen noggrant så att allt stämmer med vad du tror dig ha köpt, min skulle vara en "fin hayabusa 1376 mil" men visade sig vara inlöst av ett försäkringsbolag i england ansedd som ej värd att reparera, ser att den varit krockad och amatörmässigt ihopplockad med dåligt svetsarbete och en motor utan motornummer, omöjligt att säga hur långt den gått, finns många fler saker att säga men det är min affär lite kort.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Du borde väl inte stöta på några problem nu när det händer lite greje,r

surt!
det låter som ett riktigt extremfall där.

men ok att R1an jag köpte är importerad det är väl klart.
varifrån den är importerad spelar mindre roll.
det är ingen rost på den så det kan ju omöjligt vara från England ;)

att den har "vält" såg jag direkt på crashpuckarna som var lite repiga.
det sa jag åt dom och det såg även dom att så var fallet.

men nu är det skillnad på lite små skrap VS "kvaddad hoj"
hade R1an varit rejält crashad så hade man sett det.

jag håller på och kollar igenom hojen med lupp så var så säker på att hittar man nåt som försämrar säkerheten eller annat lull lull så kommer jag att kräva det på garantin.

jag är väl den typen som inte litar på nån MC butik
alla hojar jag har köpt har jag gått igenom max innan jag har börjat köra
mest för säkerheten.
 
Åk o testa hojen, kolla på den. Kolla papperen, fråga om senaste service, fråga om firman som säljer kan fixa ev. svaga punkter innan köp.

Sen är det väl bara att slå till eller?

Att det skulle finns mc-butiker som bara tar in snea o kraschade hojar o säljer dom som nyskickshojar är ju bara skitsnack enligt mig.

Nä köp, åk o ha kul istället för o gnäll.
 
Ja inte kan det finnas ohederliga handlare heller, helt befängd tanke. Det finns de som handlat där och är nöjda med så du klarar dig nog, ingen affärsman borde kunna klara sig på enbart skumma affärer. Finns det inga skumma handlare så borde ju allt vara frid och fröjd.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Åk o testa hojen, kolla på den. Kolla papperen, fråga om senaste service, fråga om firman som säljer kan fixa ev. svaga punkter innan köp.
Sen är det väl bara att slå till eller?

Word!

problemet med forum är ju också så att det låter värre än vad det är.
några få personer som klagar kan ju få antydan att ALLA är missnöjda med sina köp.
jag tippar på att 90-95% är nöjda med sina EW köp och är ute och gasar och inte bryr sig om att skriva nåt.
men det är ju så att är man missnöjd då jäklar måste man skriva av sig i forum.
sällan man skriver om man är nöjd med nåt
 
Det finns en lag som heter upplysningsplikt för säljare vilken betyder i stora drag att säljaren är skyldig att upplysa om sånt köparen inte gärna kan misstänka och som skulle kunna påverka utgången av affären.

Kolla hur många trådar om mc handlare folk är missnöjda med det finns här inne, inte många skulle jag tro, troligen är 98% vad man skulle kalla seriösa.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det finns en lag som heter upplysningsplikt för säljare vilken betyder i stora drag att säljaren är skyldig att upplysa om sånt köparen inte gärna kan misstänka och som skulle kunna påverka utgången av affären.

ok
men den lagen gäller väl bara om säljaren har information om hojens historia.
vet dom inget så kan dom heller inte upplysa om det.
möjligt att EW inte får in information/historik om hojarna dom köper.

jag tror absolut inte dom undanhåller nåt med flit.
sånt kommer bara surt efter
 
När jag köpte min hoj där var det en "sv650N -99 som gått 4500 mil" .. det var en -00 och mätaren stod på 4500 KM, och när jag kollade upp chassinummer var det ingen nakenmodell utan en S, så verkar ombyggd, och dessutom hade jag ingen aning om att den var tyskimporterad förräns jag fick papperna efter betalning..

Men den var i fint skick och inga klagomål annars..
 
Om man inte vetat om det borde reaktionen inte vara " det hade vi ingen aning om det måste vi ställa till rätta!" snarare än att inte bli förvånad alls? Dom var villiga till ett visst avdrag på priset så länge jag hävdade att den gått långt längre än vad mätaren visade när jag sen sade att jag plockat isär den och upptäckt att den varit krockad tog det stopp, jag ville häva köpet men det hela ligger nu hos arn.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Är det nån som vill köpa den förresten, fin hayabusa 1376 mil? :-p
Sent from my iPhone using Tapatalk

fin?
vad snackar du om :)?
fel upplysning där haha

men ok måste man riva kåporna på R1an nu så man kollar upp så det inte är nåt hopplock?
fan nu blir man ju orolig
vart ska jag kolla om det är ursprungs motorn som sitter på ramen?
och vart skulle dom halvtaskiga svetsarna sitta om den mot förmodan skulle vara smälld?
några tips?
 
Jag skulle tro att det inte händer alltför ofta så det är säkert lugnt för dig men kolla ändå, jag fick med sista besiktningspapperet från England där motornumret fanns men det finns inget på motorn, jag har även det Engelska regnumret så jag kunde kolla bakåt på autocheck.com och där kom historiken upp.

Är du orolig ändå så läs hela tråden, det finns dom som även är nöjda sen ser du ju vad vi gnällspikar har för erfarenheter med.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Om man inte vetat om det borde reaktionen inte vara " det hade vi ingen aning om det måste vi ställa till rätta!" snarare än att inte bli förvånad alls? Dom var villiga till ett visst avdrag på priset så länge jag hävdade att den gått långt längre än vad mätaren visade när jag sen sade att jag plockat isär den och upptäckt att den varit krockad tog det stopp, jag ville häva köpet men det hela ligger nu hos arn.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Faan va jobbigt att den va krockad. Är den helt sne o paj eller uppför den sig normalt?

Min 929:a som jag köpte billigt (dock av privatperson) forskade jag lite runt o det visade sig att den varit kraschad o lagad av en mcfirma som ligger 500 meter från där jag bor, i Karlstad. Själv köpte jag den i Tibro:-)

Den var härlig på alla sätt o jag fick mycket beröm för färgsättningen som skilde sig lite från original (annan bakkåpa pga av lagningen).
Jag älskade hojen o sålde den bara pga av ekonomiska skäl.

Själv har jag inga problem att köpa kraschade o rätt lagade hojar.
Men det är klart: man måste ju få veta att den varit kraschad innan man slår till. Stå på dig o se till att få rätten på din sida. Släng gärna upp en bild på busan om du har:tummenupp
 
...för att en hoj gått i ett annat land än Sverige betyder i sig, ingenting. Det är bara skicket som avgör vad hojen är värd och faktorer så klart som miltal, tillbehör, kommande service osv osv.

Så att diskutera importhojars vara eller inte vara är bara blaj. Däremot så kan jag av egen erfarenhet säga att hojar i just England ofta står ute året om, i mycket högre grad än i Sverige och de har också ett tufft klimat så oxid, rost och andra tecken på ålder är generellt väldigt olika Sverige. Här har vi hojar i garage halva året, pysslar om dem och många har sin i garage även på sommaren eller i alla fall carport med skydd på. I England ser man hojar stå i gathörn, uppfarter och runt husknuten väldigt ofta.

Så åk och kolla på hojen du är sugen på oavsett vart den kommer ifrån. Men betänk att det kan skilja i skick
 
Jag för min del har kört importerat i 10 år utan problem, det handlar om vad man importerar och hur man säljer det.

Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top