Video European Liter Bike Shootout!

Tredje året i rad som BMW:en vinner majoriteten av superbike testerna. Har vi sett en så här pass överlägsen hoj innan?

Tror tom att den kommer vara överlägsen några år till.

Panigalen är riktigt grym den med, men vad tänkte Ducati med när de skrev siffran 195 hk? BMW:en har 193 hk på pappret men i verkliga livet drygt 10 hk mer på bakhjulet än en Panigale (vilket är skitmycket). Nu är båda hojarna så snabba så att ingen av hojarna behöver mer effekt, och ingen är sämre egentligen men det känns som om italienarna har ljugit en del. Hade de angivit 185 hk i på pappret så hade jag tyckt att det hade varit mer okej - och fortfarande lika imponerande ur en tvåcylindrig motor.

Men det känns som om de har velat för mycket med den här motorn. Panigalen är inget annat än en I4-wannabe, och därför känner jag att det är löjligt att Ducati byggt en v-twin som efterliknar en fyrcylindrig maskin. Anledningen till att folk kör twins är just för att de vill ha en twin och allt det grymma som följer med (maffigt mellanregister) osv. Nu har ju flera testare klagat på mellanregistret på Panigalen, och på topp har den ingen chans mot BMW:en. Så vad har Ducati lyckats med? De har byggt en motor som är en kompromiss mellan en 2 och 4-cylindrig hoj och jag gillar det inte!

Hade hellre velat ha en 1098R (vässad 1198 motor)!

Last edited:
nån som vet om dom kommer göra en 600 dito?

skulle vara jävligt kul att se hur nya MV'n står sig, sjukt sugen på en sån faktiskt, top-nya-hojen 2012 i min mening!
(panigalen är också läcker men på tok för dyr, du får 2st MVs för det priset!)

Hojarna är inte strypta!, tror du själv en strypt s1000rr skulle göra 9.95sec på 402m??

Nej det är ju väldigt snabbt men i andra mätningar har ju bmwn nästan mer hästar på slangen än vad de anger på pappret?

nån som vet om dom kommer göra en 600 dito?

skulle vara jävligt kul att se hur nya MV'n står sig, sjukt sugen på en sån faktiskt, top-nya-hojen 2012 i min mening!
(panigalen är också läcker men på tok för dyr, du får 2st MVs för det priset!)

De tester jag har läst säger att insprutningen är för ryckig och överkänslig. Motorkaraktären behöver finslipas (kasst mellanregister), har dock mer effekt på toppen än daytonan men då snackar vi någon/några hästar.

Chassiemässigt så gillar väl de flesta känslan på bana, men har inte varit snabbast i ett enda test som jag läst. 675R slår den! MV:en hamnar någonstans i mitten i testerna när det gäller bantider.

Vill du ha MV:en för att den är snygg och låter gött - köp. Vill du ha MV:en för att det är den bästa och snabbaste hojen, köp Daytonan :)

BMW:en är inte strypt! Mig veterligen är det ZX10R:en den enda som är det i originalskick hos jänkarna.

Anledningen till att folk kör twins är just för att de vill ha en twin och allt det grymma som följer med (maffigt mellanregister) osv. Nu har ju flera testare klagat på mellanregistret på Panigalen, och på topp har den ingen chans mot BMW:en. Så vad har Ducati lyckats med? De har byggt en motor som är en kompromiss mellan en 2 och 4-cylindrig hoj och jag gillar det inte!

Den handlar om brand identity. Ducatis varumärke är starkt kopplat till twins. Alltså ligger det i linje att fortsätta tillverka twins så länge de är konkurrenskraftiga. Dessutom så är ju "Ducati sound" välkänt. Man både hör och ser när en Ducati dyker upp. Så ur ett mer säljmässigt perspektiv vore det en rätt korkad idé att byta ut 2 cylindriga motorerna.

Jag misstänker också att man valt att satsa på hästkrafter ur ett säljperspektiv, just för att antalet hästar på pappret säljer.

Den handlar om brand identity. Ducatis varumärke är starkt kopplat till twins. Alltså ligger det i linje att fortsätta tillverka twins så länge de är konkurrenskraftiga. Dessutom så är ju "Ducati sound" välkänt. Man både hör och ser när en Ducati dyker upp. Så ur ett mer säljmässigt perspektiv vore det en rätt korkad idé att byta ut 2 cylindriga motorerna.

Jag misstänker också att man valt att satsa på hästkrafter ur ett säljperspektiv, just för att antalet hästar på pappret säljer.

Sen är det väldigt många purister som inte gillar superquadro motorn så mycket heller. Har märkt dock panigalen är nog den superbiken som värvat mycket nytt folk. Läser man på forum så har många nya ägare aldrig haft en Ducati innan, utan mest japsare osv (värstingarna). Inte konstigt att folk då blir besvikna på testerna när panigalen inte är snabbast.

För mig så hade det aldrig spelat någon roll, men för de nya ägarna så spelar det nog roll för många.

De tester jag har läst säger att insprutningen är för ryckig och överkänslig. Motorkaraktären behöver finslipas (kasst mellanregister), har dock mer effekt på toppen än daytonan men då snackar vi någon/några hästar.

Chassiemässigt så gillar väl de flesta känslan på bana, men har inte varit snabbast i ett enda test som jag läst. 675R slår den! MV:en hamnar någonstans i mitten i testerna när det gäller bantider.

Vill du ha MV:en för att den är snygg och låter gött - köp. Vill du ha MV:en för att det är den bästa och snabbaste hojen, köp Daytonan :)

den där 0.5sekunden som brukar skilja på banan bryr jag mig inte så mycke om, ska inte tävla med den ändå.

daytonan är bra på allt förutom designen i min mening, många bra ideer men inget "flow" i hojen, MVn briljerar ju verkligen där, sen, prislappen! wow!
100000:- flång ny!!! :kär
http://www.ebay.co.uk/itm/2012-MV-Agusta-F3-/221011400124?pt=UK_Motorcycles&hash=item33754e55bc

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka