Europas viktigaste skruv...

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
har lossnat från min Husqvarna :huvet

Den spiralvridna skruv som ansluter hastighetsmätarvajern till mekanismen har lossnat, och jag kan inte hitta den. Den finns INTE att köpa i Sverige, och slutade tillverkas för 6 år sedan. Tyskarna på geiwiz.de verkar inte kunna hjälpa mig, men väntar på ett andra mail från dem.

Mitt sista hopp om att få igång hastighetsmätaren är en skruv från en donatorhoj på blocket, närmare bestämt en WR250 från samma år (1995). Hoppas hoppas.

Annars lär jag behöva köpa mig en digital mätare, och att använda den med lågt miltal verkar inte vara olagligt. Skall jag nöja mig med en liten etikett med texten + 21 000 km fastsatt på mätaren, eller borde jag lämna in mätaren hos en firma som ändrar miltalet? Finns lite sånna firmor verkar det som, men risken är att det blir dyr arbetstid att betala.

Vad ska jag göra? Om ni råkar ha en bild på en sådan skruv från en modernare husqvarna, typ från 99 -> så vore jag ytterst tacksam.

Buhu, lär inte bli nå åka på flera veckor :gråta fan fan fan
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Kolla efter någon mc demontering alternativt
Annars så får du kontakta någon kunnig metallarbetare som kan göra en ny åt dig :tummenupp
Annars så är det lagligt att sätta på vilken typ av mätare som helst, bara den stämmer i hastighet. man får till och med besiktiga med cykeldator om man vill :)
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Kolla efter någon mc demontering alternativt
Annars så får du kontakta någon kunnig metallarbetare som kan göra en ny åt dig :tummenupp
Annars så är det lagligt att sätta på vilken typ av mätare som helst, bara den stämmer i hastighet. man får till och med besiktiga med cykeldator om man vill :)

Jo, en skrot har jag mailat men ringer dem på måndag. Tyvärr är det riktigt snustort på marknaden nu med Husqvarnor, i höstas fanns det flera stycken i delar :huvet

Men om jag inte får tag i en skruv blir det en digital mätare, hade tänkt mig något sådant här:
22034.jpg

Tyvärr ingen indikatorfunktion etc, den går nog bort. Men den är klart snyggast :)
9932.jpg

= troligast, men tråkig design
14455.jpg

Vettigast, men helt fel formfaktor för att passa min hoj. Dumma tjocka fyrkantiga 90-tals-design-hoj!
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top