Europas kanske extremaste Superkart.

video!

Jaha här kommer det en liten video då:fyllisar

View My Video

lite korta teasers, kommer en seriösare längre video vid provkörningen etc

måste göra en "världsrelease" på dittrör sen,


Läckte i en skarv på ettt kylrör som jag missat. suck, samt att det läcker vid grenröret i konan mot toppen.
 
är den min nu ? ;)

om du betalar ruskigt bra;) haha.....

Nä just nu känns det så jäkla kul att fått ihop allting bara:)

någon som har ett bra tips på hur jag ska kunna kolla läkage i avgassystemet? den läcker i grenröret och det verkar vara mot flänsarna som sitter i toppen,

hmm undra om man ska ta lsö det och sen bara sätta lite avgaspasta och prova dra åt igen, det har slagit sig lite då jag svetsat det tyvärr,

jag måste få igång kopplingen! jag vill provköra!
 
Last edited:
Varmkör o efterdra så blir det nog bra. Supersnyggt bygge!
 
Übercoolt och snyggt bygge!!!:tummenupp :yopartyMen hur har du tänkt att få ner moset i marken?? Den där lär ju spinna vilt i hastigheter som är betydligt högre än vad som är hälsosamt att åka i.:va Men det kan ju vara kul det också!!:banana

Mvh Christer
 
jag har provat det:/ ioförsig inte efterdra hmm, ska prova det,

Har haft läckage på mitt eftermarknadssystem. Tätade med avgaspasta men det funkade ej. Fick då tipset om wurt´s rvt silikon som egentligen inte borde palla värmen men det gör det för det läcker inte längre:tummenupp
 
Übercoolt och snyggt bygge!!!:tummenupp :yopartyMen hur har du tänkt att få ner moset i marken?? Den där lär ju spinna vilt i hastigheter som är betydligt högre än vad som är hälsosamt att åka i.:va Men det kan ju vara kul det också!!:banana

Mvh Christer

Vad tror du han har vingen till?:va
 
Übercoolt och snyggt bygge!!!:tummenupp :yopartyMen hur har du tänkt att få ner moset i marken?? Den där lär ju spinna vilt i hastigheter som är betydligt högre än vad som är hälsosamt att åka i.:va Men det kan ju vara kul det också!!:banana

Mvh Christer

Bara däcken får upp tempen kommer det inte att spinna. Det är racinggummi som när dom är kalla är grymt hala, men när de blir varma är greppet otroligt. När vi åker superkart åker man med fullt ax ut ur svängarna och bara matar i nästa växel. Dessutom kommer den vara bra mycket tyngre än en vanlig superkart så att den ska spinna i hög fart är inte troligt.
Anders
 
karossen skall hjälpa till att få ner den i backen, e inte färdig med det Aerodynamiska ännu heller, skall dit en diffuser bak, samt lite andra grejer på karossen,
håller på o kalkylera lite:)

Nu har jag tätat grenröret med Rtv silicon, förhoppningsvis håller det tätt, skall låta det härda ordentligt innan jag testar, har tätat kylsystemet också och tiggat igen läckan.

det verkar då vara tätt:)

Samt at jag skall bygga en torpedplåt i 5 mm alu som täcker vid toppen samt som skyddar ifall ett kylrör går sönder, vill inte bli skållad,

Jag har fixat lite racing mundering också, eftersom att min far kört rally fram till förra året så har jag en ny Momo dress handskar och skor, flamsäkert känns bra!
 
Som den vingen är placerad så är den ju mer för utseende än downforce:)

Micke, vingen funkar faktiskt otroligt bra. Utan den skulle den vara helt okörbar. Nu tar i och för sig motorn bort det mesta av ren luft på höger sida men den kommer fortfarande göra stor nytta. Men det är klart, det är ju när det svänger man behöver den.

När jag började köra superkart blev jag grymt överraskad över effekten av justering på vingen. På Kinnekulle, in under bron sladdade det vilt när man gick in där i strax under 200 km/h. När jag sen justerade upp vingen ca 5 mm i bakkant blev den bra. Samma med nosen, originalnosen går nästan bara att ha i ett läge. Tar man ner den ett hack blir den helt okörbar och överstyr nåt grymt. Så dessa små bilar har otroligt stor nytta av aerodynamiken och är väldigt känsliga för justering.

Som nån kanske sett slog en superkart nytt banrekord på Knutstorp förra helgen när vi var där under STCC-helgen! Det gamla var sen typ -85.

Robin, en utveckling sen kan vara att skaffa vinklade gummin till förgasarna och kanske en ny utformning på luftburken, så du får ner den bakom motorn, eller framför som en spoiler. Sen som nån var inne på, luftfiltret framåt. Jag provade med "luffarturbo" med en tratt och en tjock slang till luftburken på min superkart och det blev stor skillnad. Det har man ju även på snabba gatcyklar där man ibland uppger att det ger typ 8 hk i toppfart. Som det är nu finns risken att det blir stort undertryck bakom burken i hög fart.

Sköt om er, Anders
 
Micke, vingen funkar faktiskt otroligt bra. Utan den skulle den vara helt okörbar. Nu tar i och för sig motorn bort det mesta av ren luft på höger sida men den kommer fortfarande göra stor nytta. Men det är klart, det är ju när det svänger man behöver den.

Okej. men då har ni inte motorn ivägen för hela högersidan och inte oljekylaren monterad på vingen på vänstersidan?

Men visst man har väl blivit lite skadad av o plugga flygingenjör så man måste hitta fel/förbättringar i aerodynamiken:D

Det är ju ett grymmt bygge i övrigt:tummenupp
 
Okej. men då har ni inte motorn ivägen för hela högersidan och inte oljekylaren monterad på vingen på vänstersidan?

Men visst man har väl blivit lite skadad av o plugga flygingenjör så man måste hitta fel/förbättringar i aerodynamiken:D

Det är ju ett grymmt bygge i övrigt:tummenupp

jage fullt medveten om att allt inte är exakt vad gäller Aerodynamiken, men som sagt det blir ju som det blir:) ett kul bygge helt enkelt.
 
http://videos.streetfire.net/video/Superkart-with-R6-engine_693432.htm

länk till videon på Streetfire för dom som inte får den att funka.


Gjorde diffusern klar bak idag, gjorde det väldigt enkelt, jag utgick från vinklarna på hjulen genom att fästa 2 st vattenpass på båda sidor, mätte sen exakt på millimetern för att få allt lika,
är bockat med precision i en datastyrd kantvik. i 2 mm alu:)
som ni ser så vart en av dom bockade åt fel håll så alla vart vit på ena sidan utom andra, får se ut så nu, inget man tänker på.

2z54nxj.jpg

2ltlf7r.jpg

2vxkp07.jpg


ja och som sagt snart e det provkörning,
hade vart coolt att ha en hjälmkamera så ni får uppleva vad jag upplever:)
 
Ååååhh så fett det blir!:yoparty Provkörning snart??:kär
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top