Europa semester...

Mackan

LÄNGTAR EFTER GOTLAND
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Kawasaki ultra 250X / Warrior -03
Vi funderar på att dra en repa längs Frankrikes kust eller något annat resmål på 14-20 dagar och skulle vilja ha andras tips o funderingar kring Europa semestrar, vore kul om andra sportåkare från Borås området ville hänga på ju fler desto ballare. Kanske som en start på någon form av rörelse i Borås det har väl snackats om det tidigare...

Mackan skrev:
Vi funderar på att dra en repa längs Frankrikes kust eller något annat resmål på 14-20 dagar och skulle vilja ha andras tips o funderingar kring Europa semestrar, vore kul om andra sportåkare från Borås området ville hänga på ju fler desto ballare. Kanske som en start på någon form av rörelse i Borås det har väl snackats om det tidigare...

Jag o sambon ska ner till södra frankrike/Italien i sommar. När ska ni åka? Vore kul att i alla fall ta en fika med en broder när man är utomlands :)

Mackan skrev:

Jag och daddy sticker till venidig i sommar. Och lär ta en sväng förbi franska riviäran (eller hur det stavas). Behöver du tips så pm:a daddy. Han körde ju till afrika för två år sedan så han borde ha lite tips.

1) Akta er för dom stora vägarna, det är långt ifrån alltid dom är snabbast men dom är alltid skittrista. Att ligga och marcha i 160-180 är jävligt tröttsamt.

2) Kolla noga upp färdvägar och boka så mycket som möjligt. räkna inte med att "hitta nått på vägen för natten".

3) Kolla upp försäkringen så den gäller utomlands och även SMC biblen på vilka regler som gäller i resp land.

4) Ta med mer pengar än du behöver, för det behöver du...

5) Kolla igenom hojen mycket noga innan avfärd och kolla sedan kedja och drivpaket varje dag. Det tar hårt i höga hastigheter.

6) Glöm inte regnställ, tro mig.

7) Kör en testrunda med full packning typ veckan innan så du vet hur det känns, det är viktigt att ha en låg och jämnt fördelad tyngd.

8) Kommer inte på mer nu. Ha det bra.

Lasson skrev:
2) Kolla noga upp färdvägar och boka så mycket som möjligt. räkna inte med att "hitta nått på vägen för natten".
Skulle vilja säga tvärtom. Boka så lite som möjligt vad gäller rum osv, man vet aldrig vad som händer på vägen. Vägar som ser roliga ut på kartan kan vara skittrista och tvärtom, man får tips av andra hojåkare, mm, mm.
Hotell, gasthaus, B&B, mm finns i varenda lilla by i europa (förutom i Sverige då) så lediga rum finns alltid.
Annars stämmer det andra... :tummenupp

det kanske har blivit bättre på den punkten sedan jag körde genom Europa men det skadar inte att kolla priserna på ungefär. Moseldalen tex kostade ruggigt mycket, soppan var 2 :- dyrare tex.

I tyskland kör av storvägen och ta in på nån liten kneipe vid sidan av, gott käk o hyfsat billigt. I frankrike kan de vara lite tykna på hojar på campingplatserna, i alla fall runt Paris. Formula1 och B&B hotellkedjor har hyfsade priser och går att hitta via internet. Och som nån skrev glöm för h-e inte regnstället. Jag ledsnade på allt regn i juli 2002 i tyskland, luxemburg, frankrike och drog hem till solen och värmen i Sverige istället.

Har bilat ner till Nice ett par gånger och det jag kan säga är att
undvika alla stora och tråkiga vägar ta lite mindre så är det roligare och billigare.
Finns många ställen på nätet som kan ta ut eventulla "sevärda" rutter typ
http://www.viamichelin.com/
Sen vad det gäller sov platser så jag aldrig haft problem har alltid funnits plats. Sen finns det ju alltid vissa vägar man ska undvika olika tider på dygnet och året pga mycket trafik.
Sen är det vissa länder som kräver att man köper ett bevis för att åka på deras vägar, det ska man köpa i tullen på väg in i landet. Annars får man inte så trevliga böter.
Ett alternativ kan vara att ta "biltåget" genom Frankrike om man vill komma ner fort.

Last edited:
Jag kan rekommendera biltåget, Autozug. Bekvämt och proffsigt. Åkte från hamburg till Narbonne på ca 20 timmar. 180 mil sparat på hoj och arsle. Har man 135 mil till malmö är man lite less. Skönt att komma fram några mil från spanien helt utvilad och med fräsch hoj.
I Frankrike finns det massor av Motocamps, motorcykelcampingar. Jättetrevligt. En del är partyställen som aldrig tystnar och en del är jättemysiga vilopauser. Alltid hojintresserade värdar och gäster. Motorcyklismen är stor i Frankrike. Bilarna håller undan vid rödljus och köer, bara att smita förbi. Gör du inte det tror dom du är knäpp....
Sen är det svindyrt att köra motorväg i frankrike, ca 8 kr/mil i avgift. Kör småvägar.

Och dom har starköl på McDonalds..... :tummenupp

Chefen Alabama skrev:
Skulle vilja säga tvärtom. Boka så lite som möjligt vad gäller rum osv, man vet aldrig vad som händer på vägen. Vägar som ser roliga ut på kartan kan vara skittrista och tvärtom, man får tips av andra hojåkare, mm, mm.
Hotell, gasthaus, B&B, mm finns i varenda lilla by i europa (förutom i Sverige då) så lediga rum finns alltid.
Annars stämmer det andra... :tummenupp

Aj fan.. måste vara blind eller rent av dum då jag i ett antal (läs: jävla många)timmar i somras letade övernattning i flera tyska/benelux städer / motorvägsgrenar. Sen när man väl hittar klockan e 12 och man vet att man ska upp rätt tidigt dan efter, tar de 1-2k / natt ... :huvet

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8