Vad skulle Sverige förlora på att hoppa av EU?
http://www.eu-upplysningen.se/Sverige-i-EU/Sveriges-EU-avgift/
http://www.eu-upplysningen.se/Sverige-i-EU/Sveriges-EU-avgift/
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Inte för att jag är ekonom eller ens försökt räkna på saken, men pga att sveriges ekonomi går bra pga att vi exporterar för allt vad tyget håller så är frihandeln inom EU rätt viktig för att vi ska ha det bra, och det är väl inte omöjligt att vi tack vare den får in mer pengar än vad avgiften kostar...
Fast, det funkar ju bara om EU skulle sluta importera från Sverige. Sen är det inte alltid en fördel att vara indoktrinerad ekonom....
Visst skulle det påverka i viss mån, men hur mycket?
Fast, det funkar ju bara om EU skulle sluta importera från Sverige. Sen är det inte alltid en fördel att vara indoktrinerad ekonom....
Visst skulle det påverka i viss mån, men hur mycket?
Ja alltså frihandelspratat handlar ju mest om medlemmar och USA. Råkar man inte vara medlem kan det nog bli tullar på lite allt möjligt. Då är det inte lika roligt.
Sen är jag ett stort fan (anhängare till) av tvingade klimatåtgärder. Kanske mest kemikalielagstiftningen. Det hade vi aldrig lyckats tvinga gamla östländer till, om vi inte kunnat lockat med medlemskap.
Locka och locka, det är ju inte dom som pröjsar uppgraderingen av sina verk t.ex.
Sen är det ju inte bara avgiften som kostar idag.
Men i rena siffror, vad skulle det kosta, någon måste ju ha nördat till det?
Det är intressant att det pratas mycket om försvaret ska få en extra miljard eller om man bör dra ner på någon miljard eller om skolan bör få miljarden medan EU kostar 37 miljarder. Om Sverige knappt har råd med denna miljard kanske man bör se över EU-kostnaden![]()
Nja, vi får ju tillbaka en hel del av den summan i jordbruksbidrag och annat. Någon som vet nettokostnaden?

Nja, vi får ju tillbaka en hel del av den summan i jordbruksbidrag och annat. Någon som vet nettokostnaden?
Nja, vi får ju tillbaka en hel del av den summan i jordbruksbidrag och annat. Någon som vet nettokostnaden?

Tja, klicka på länken i första inlägget.![]()

Jordbruksbidrag är bara ett sätt för bryssel att kunna bestämma hur bönder i ett annat land ska bedriva sin verksamhet. 21:st century bluff I tells ya!
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!
På Sveriges nationaldag, nu... |
|
|
Bilder från DGR 2026
Den 17 maj kördes The Disti... |
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |