EU-kommissionen vill chockhöja dieselpriset

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
"I en rapport som presenteras i mitten av nästa vecka, och som den tyska tidningen Frankfurter Allgemeine läst, föreslår kommissionären med ansvar för skattefrågor Algirdas Semeta att skatten på diesel höjs rejält. Enligt förslaget ska alla drivmedel som används inom EU beskattas efter hur mycket energi de innehåller – och eftersom diesel är mer energirikt än bensin, blir även skatten högre. Idag beskattas diesel lägre än bensin.

Om förslaget går igenom kommer diesel i framtiden ha en skattesats som ligger 17 procent högre än bensinskatten."

http://www.svd.se/naringsliv/eu-kommissionen-vill-chockhoja-dieselpriset_6075993.svd

De har inte funderat på att sänka skatten på bensin istället för att få en utjämning baserat på energiinnehållet :va

Hur kan det va dåligt att ett bränsle har ett högt energi innehåll?

Hur kan det va dåligt att ett bränsle har ett högt energi innehåll?

Men det förstår du väl, folk kan ju plocka ut mer energi ut bränslet och på så vis göra energisnålare bilar och då får de ju inte in lika mycket pengar och måste straffa dessa på något vis. Är det så svårt att förstå :confused:

Jämna ut gapet genom att sänka skatten på bränslet som är "för billigt"??

Bwahahahaha:rofl :rolleyes:

Och så har de mage att kalla sånt här skit miljöinriktat, skenheliga kapitalister är vad de är! Tvi vale!:mad:

Men det förstår du väl, folk kan ju plocka ut mer energi ut bränslet och på så vis göra energisnålare bilar och då får de ju inte in lika mycket pengar och måste straffa dessa på något vis. Är det så svårt att förstå :confused:

Tänkte inte på det :huvet

Eftersom jag tycker det är bättre att folk arbetar än att dom förstör vår miljö så säger jag bättre att staten beskattar drivmedel än arbete.

Hur ska de som jobbar på oljeraffinaderier beskattas då? :va

Allvarligt talat känns beskattning på energiinnehåll helt skevt. Skulle det komma ett drivmedel som inte påverkade miljön på minsta sätt, och var effektivare än bensin, så skulle det alltså skattas bort av miljöskäl?

Ja herreminje, miljömuppar har fan inte rätt i någon enda fråga.

Hur ska de som jobbar på oljeraffinaderier beskattas då? :va.

Precis som alla andra beskattas.

Allvarligt talat känns beskattning på energiinnehåll helt skevt. Skulle det komma ett drivmedel som inte påverkade miljön på minsta sätt, och var effektivare än bensin, så skulle det alltså skattas bort av miljöskäl?

Ja herreminje, miljömuppar har fan inte rätt i någon enda fråga.

Den dagen någon uppfinner evighetsmaskinen så kan vi återkomma till den där frågan. :glömdet

Om det där med miljömuppar var riktat till mig så måste jag säga att du verkligen är den första som kallat mig någonting i den vägen. :D

Last edited:
Enligt tyska medieuppgifter står de skandinaviska länderna bakom förslaget, samtidigt finns det andra länder som motsätter sig en höjning...
Framtiden får utvisa hur det blir. När det gäller skattefrågor måste samtliga medlemsstater vara överens.

Lycka till att dom kommer överens. :rolleyes:

Det logiska om man seriöst intresserad av miljöaspekterna så skulle man istället se på hur mycket utsläpp, t.ex. CO2 som dom olika bränslena ger. Diesel ger vid fullständig förbränning ca 15% mer CO2 än motsvarande mängd bensin, tidigare gav det värre utsläpp av övriga gaser men det har skärpts upp ganska rejält med modern avgasrening. Undrar om det inte är det dom egentligen går på vilket sedan har förvanskats i mediarapporteringen...

Precis som alla andra beskattas.

Den dagen någon uppfinner evighetsmaskinen så kan vi återkomma till den där frågan. :glömdet

Om det där med miljömuppar var riktat till mig så måste jag säga att du verkligen är den första som kallat mig någonting i den vägen. :D

Bara min inledande fråga var till dig, resten var reflektion.

skenheliga kapitalister är vad de är!

capitalism-rocks-protest.jpg

De får gärna höja skatten på petroleumbaserade drivmedel om förnyelsebara drivmedel får motsvarande skattelättnad.

Vänta bara, snart kommer bilprovningen att läsa ut soppaförbrukningen så dom som eco-drivear kan straffbeskattas så att dom får skatta lika mycket som dom som inte eco-drivear :huvet

Blir en bil energisnålare ju mer energi den gör av med?

Menar du kanske bränslesnålare istf energisnålare?

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år