EU föreslår höjd ålder för mc-förare

sandstream skrev:
Du ser, man kan lite ändå :hihi

Men MC-MC 12, som jag tolkar som mötesolyckor, hur kan den siffran vara så hög?
Det kan även röra sig påkörningar rent allmänt.
Jag har sett flera där tex hojen framför bromsar hårt och efterföljande torpederar honom.
Ibland sker det så att den bakom kör på slangen in i hojen framför.
 
69:an skrev:
Nej, i enskilda fall kan säkert skillnaden vara försumbar. Men som helhet har 24-åringar större personlig mognad och bättre utvecklat omdöme än 21-åringar. Det är i den åldern (ca 20-25) många går från "pojke" till "man" med ändrade förhållanden i boende, jobb, familj, kanske egna barn etc, vilket påverkar perspektiv och riskmedvetande mer än många vill tro.


Eftersom jag inte har någon riktig statistik över de två senaste åren kan jag inte uttala mig om vad som hänt de senaste åren, men enligt statistiken som sträcker sig fram till 2003 (länk på reportage-sidan eller HÄR) så orsakas det i princip lika mycket trafikolyckor av 20-24 åringar som 25-34 åringar.

Jag tror att förvandlingen från "pojke" till "man" kommer senare i livet, kanske vid 27 (som i Sandstreams fall :) ).

Och visst, min åsikt i detta ämne har naturligtvis kopplingar till min egna (ringa) ålder (17), men jag är bara väldigt trött på att kollektivbestraffas för att några omogna idioter kör över sin förmåga och krashar in i barnvagn.
 
mini-knutten skrev:
Och visst, min åsikt i detta ämne har naturligtvis kopplingar till min egna (ringa) ålder (17), men jag är bara väldigt trött på att kollektivbestraffas för att några omogna idioter kör över sin förmåga och krashar in i barnvagn.
Det är vi ju allihopa, men inget görs ju för att på nåt sätt klämma åt dem.
Jag vet folk som är yngre än mig och som kraschat flera hojar och fått ut på försäkringen som sitter med lägre premier än mig som aldrig tagit ut ett dyft, orättvisan är förbanat stor.

OT, men bara en liknelse.
 
Vad tror ni? När kommer dom tidigast kunna göra denna ändring, om den nu kommer att träda ikraft i höst som dom säger, eller det kanske bara är att doms ka bestämma då OM dom ska införa denna nya regel och sedan dröjer det två år till eller något innan den nya lagen träder i kraft på riktigt?
Vore ju lite trist om jag inte hinner ta mitt kort innan dess att dom bestämmer sig att höja åldern, speciellt eftersom att jag nu har köpt hoj äntligen :/.
Hade ju planerat att skriva i sensommar/höst och köra upp på våren nästa år, kanske dom som skrivit redan innan lagen får köra upp också efter det att lägen trätt i kraft? Jag blir IAF nojjig som tusan när jag hör sådana här saker, det vore "my usual luck" att det blir att dom höjer åldern ;(
 
sandstream skrev:
Det kan jag själv skriva under på, även om jag var 27 när jag skaffade familj.

Om jag fick bestämma så skulle man var runt 20 innan man fick köra tung hoj och dessutom haft bilkörkort i minst 2 år.
Tills dess skulle 125 vara max, inga "strypta" mellanhojar.
Förarutbildning skulle ändras, konbanan försvinna.
Istället skulle man tvingas köra 2-3 dagar på bana med instruktörer som visade spårval, bromsteknik osv.
Förhoppningsvis skulle bandagarna ge nybörjarna en större förståelse för vad som händer när man kommer för fort in i en kurva (singelolyckor är vad jag vet den vanligaste dödsorsaken bland hojåkare).
Skulle bli ett väldigt hopp från 125cc till Tung MC, något där mellan bör det finnas. Tänk dej att du har en 125cc me ca 20hp och nästa dag kan du ha en stor hoj med 180hk, tror nog olyckorn skulle öka.
 
Silwer skrev:
Det är vi ju allihopa, men inget görs ju för att på nåt sätt klämma åt dem.
Jag vet folk som är yngre än mig och som kraschat flera hojar och fått ut på försäkringen som sitter med lägre premier än mig som aldrig tagit ut ett dyft, orättvisan är förbanat stor.

OT, men bara en liknelse.

tråkigt, men då är vi åtminstående 2 som tycker att livet är förbannat orättvist. :banana Jag vill förresten verkligen inte framställa migsjälv som den enda som upplever orättvisor.

Avslutningsvis vill jag bara säga till alla er som crashar med skenförsäkrade, ostrypta R6:or vid 18 år: :FU, och tack för att jag snart får vänta tills jag är 40 för att göra det jag tycker är bland det roligaste i livet.

P.S Och tack ska alla de som känner sig berörda i stycket ovan även ha för att min trafikförsäkring på en KTM från 95 är fem-siffrig.
 
mini-knutten skrev:
...så orsakas det i princip lika mycket trafikolyckor av 20-24 åringar som 25-34 åringar.
Kanske kan bero på att ett spann på 10 år är dubbelt så mycket som 5 år.
FinskaNinjan skrev:
Skulle bli ett väldigt hopp från 125cc till Tung MC, något där mellan bör det finnas. Tänk dej att du har en 125cc me ca 20hp och nästa dag kan du ha en stor hoj med 180hk, tror nog olyckorn skulle öka.
Tanken var inte att man skulle kort för tung hoj när man fyllde 20 utan att man fick rätten att ta det.
I kombination med en bättre utbildning, se mitt första inlägg, så tror jag att olyckorna skulle minska.
 
sandstream skrev:
Tanken var inte att man skulle kort för tung hoj när man fyllde 20 utan att man fick rätten att ta det.
I kombination med en bättre utbildning, se mitt första inlägg, så tror jag att olyckorna skulle minska.

Tycker bara att denna möjlighet bör bli tillgänglig om körkortsinnehavaren har besvisat att han har kört prickfritt/utan att krascha i X antal år på en effektsvagare mc. Endast då borde man bli tillåten att köra "tung mc", så har det fungerat utomlands i många år.
 
fart freak skrev:
Tycker bara att denna möjlighet bör bli tillgänglig om körkortsinnehavaren har besvisat att han har kört prickfritt/utan att krascha i X antal år på en effektsvagare mc. Endast då borde man bli tillåten att köra "tung mc", så har det fungerat utomlands i många år.
Ingen dum idé :tummenupp
Ökat ansvar vart efter fungerar bra i de flesta sammanhang.
 
mini-knutten skrev:
Personligen anser jag inte att man köra bättre när man är 24 än 21, men som vi diskuterat tidigare vore det bättre att ha en obligatorisk period där man får köra strypt.

Man kör ju strypt mellan 16-18 och mellanstrypt 18-20 eller vad det nu är?

Uppmuntra fler att ta lätt kort så är de inkörda och klara när de är dryga 20! :)

/fredde
 
fart freak skrev:
Tycker bara att denna möjlighet bör bli tillgänglig om körkortsinnehavaren har besvisat att han har kört prickfritt/utan att krascha i X antal år på en effektsvagare mc. Endast då borde man bli tillåten att köra "tung mc", så har det fungerat utomlands i många år.
De verkar inte lyssna på det örat, det är ju inte så att du tänkte på detta först.
De är helt inne på de värdelösa strypningsreglerna som ingen bryr sig i.

Det som kommer hända är att Olle 18 nu kommer köra sin R1a strypt på papperet till han blir 24a i stället för till 20.
 
Silwer skrev:
... det är ju inte så att du tänkte på detta först.
va' fan! klart jag tänkte på det först :fatta!
Jag har uppfunnit massor med saker (bla har jag uppfunnit brödrosten, "6 second abs", saxen, gummistövlar och geishakulor) :hihi :tungan
 
fart freak skrev:
va' fan! klart jag tänkte på det först :fatta!
Jag har uppfunnit massor med saker (bla har jag uppfunnit... och geishakulor) :hihi :tungan
Vi vill inte veta hur du provade ut dem :zpy :hihi
 
Frågan är hur ett eventuellt beslut skulle påverka den idag automatiska uppgraderingen från mellan till tung, det är iaf det som rör mig iom att jag fixade begränsad igår... Kommer nu att snyllta på morsans GSX 400 FWS tills jag får(och har råd) att köpa annat/större, och är övertygad om att jag när det är dags kommer att vara en betydligt säkrare förare än en 24-åring med färskt kort... Dessutom är det ganska dumt med en gräns på 25kw, tycker man kunde höja så att man slipper strypa cykeln... Appropå att bankörning skulle bli en obligatorisk del av utbildningen så tror jag inte det skulle funka, det är alldeles för ont om banor, hellst i norrland... Däremot skulle jag inte ha något emot det om det fanns realistiska möjligheter till det... Och nu när vi är inne på att klaga på körkortsutbildningen så tycker jag att "min" körskola ska sälja Viragon och köpa en "riktig" cykel :rolleyes:
 
Silwer skrev:
...Det som kommer hända är att Olle 18 nu kommer köra sin R1a strypt på papperet till han blir 24a i stället för till 20.

Instämmer helt. Fortsätter man att tillåta strypningar på effektstarka hojar, kan man sätta vilken åldersgräns som helst. Lagen blir ändå helt verkningslös.
 
eu gubbarna om höjd ålder på mc??? nja!! det är som vanligt dom ska ta sig en grogg istället!! det som som kan!!
det är väl ungdomarna som kan köra!! ??
vi gamlingar ska dra oss tillbaka.
kör själv en fireblade o har paserat fyrtio!! så nu nalkas en harchmoppe. :)
låt dom som kan köra göra det o vi andra drar oss tillbaka med en pensionärs hd. :)
 
Mr. Red skrev:
Appropå att bankörning skulle bli en obligatorisk del av utbildningen så tror jag inte det skulle funka, det är alldeles för ont om banor, hellst i norrland... Däremot skulle jag inte ha något emot det om det fanns realistiska möjligheter till det...
Det är bara en fråga om pengar och vill de rädda liv så är några miljoner för ett par banor i Norrland en fjärt i rymden. :)
Å andra sidan förstår jag att det inte finns några banor i Norrland, ni har ju snö året om nästan :(
 
Hur blir det för mig som e 21 med tung kort :confused:

Kommer jag att nergraderas till mellan :confused:

Om så är fallet försäkrar jag aldrig mer och låter reggplåten hänga hemma i garaget permanent :yoparty
 
Det är ingen större skillnad på lätt mc och mellanklass. Skulle man ge lite mer effekt i mellanklassen kanske folk skulle köra lagligt. Höja något år till tung skulle väl funka i kombination med en effektökning i mellanklassen, annars är det idioti att ändra åldern.

Även om man är lite mer mogen så är man fortfarande rätt galen vid 24års ålder, den som skaffar värsta sporthojen tänker mer på vilket ös det är i hojen än säkerheten...

Vi kan införa 25 kW på alla hojar, då skulle det bli jätte bra!


Och varför gnäller ingen om gratiskorten som alla gamlingar har? Dom har ju noll erfarenhet, det är faktiskt i mina ögon mycket värre.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top