Etylen VS propylenglykol.

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
HRC baby.
Ja vad gäller, manualen säger etylen, propylen var det jag råkade ha hemma.
Googlat fram att etylenglykol har bättre värme(av)ledande egenskaper, spelar det någon roll i en gathoj som till 99% av tiden är i rörelse och därmed får hjälp med kylning av fartvinden?

Man bör inte blanda olika typer av glykol. Byter du typ bör systemet sköljas rent ordentligt först.

Man bör inte blanda olika typer av glykol. Byter du typ bör systemet sköljas rent ordentligt först.

Nu vill jag inte framstå som någon dryg fåne det är inte min mening, men det var inte det jag frågade efter utan egenskaperna sinsemellan de båda glykoltyperna.(Självklart har jag sköljt, och blandat nytt med destillerat vatten jag gillar att vara petnoga :) )

propylen är inte så farligt för miljön, annars är det inga fördelar med det. Och som solhaga säger är ren propylenglykol inte bra för alu, dock innerhåller de som säljs i handeln tillsatser som ska skydda aluminiummotorer men känns endå säkrare med etylen på nåt sätt.

Nu vill jag inte framstå som någon dryg fåne det är inte min mening, men det var inte det jag frågade efter utan egenskaperna sinsemellan de båda glykoltyperna.(Självklart har jag sköljt, och blandat nytt med destillerat vatten jag gillar att vara petnoga :) )

propylen är miljövänligare och mindre giftigt. Det är inte så farligt att blanda i regel men finns undantag men då beror det på tillsatserna i respektive som kan krocka. Longlifeglykol som ofta är röd och ibland kallas g12 mm skall man passa sig att blanda tex.
Färgerna säger inget. Propylen blir mkt sämre vid minusgrader. Blir sörja fortare.

Propylen som käkar aluminium?
I princip alla glykolsorter som går att köpa skall vara förberedda att klara alumotorer.
Det vore som att skjuta sig i foten att tillverka glykol som inte går att ha ihop med alu i dagens läge.

However etylen är väl det vanligaste i bågar trots allt.
Skall du blanda destvatten i så ta en 2dl kranvatten också. Annars finns det risk för jonvandring och urlakning.
Det SKA finnas tillräckligt med smuts och joner i glykolen men varför chansa?

Om du redan har blandat nytt med Propylen är det kanske bara att hälla i det. Det fungerar helt klart även om Etylenglykol är (påstås vara) bättre på allt inkl. på att förgifta folk som råkar dricka det.

Bra tråd och bra frågeställning.
Jag har själv funderat på skillnader.
Bytte kylvätska nyss i vfr:en och då hällde jag i biltemas röda longelife. Det var grön vätska i systemet och boken snacka om att det var viktigt med etylen vid byte så jag hoppas att jag gjort rätt.
Jag spola rent mellan bytet.

Den gamla vätskan som rann ur spara jag och toppa upp i gamla peugeoten. Rätt eller fel, skit samma. Bilen fungerar fortfarande.

En annan variant om man vill ha maximal kylning är att skippa glykolen helt och köra med vatten och Water Wetter (finns hos Mekonomen). Men då gäller det att tömma systemet den kalla perioden om inte hojen står på en plats som aldrig går under nollan.

En annan variant om man vill ha maximal kylning är att skippa glykolen helt och köra med vatten och Water Wetter (finns hos Mekonomen). Men då gäller det att tömma systemet den kalla perioden om inte hojen står på en plats som aldrig går under nollan.

Låter ju intressant. Inte minst eftersom jag sällan kör hojen när det är under -30° kallt ute.
(-30°, som typ alla frostskyddsvätskor ska skydda mot)

Alla snackar ju om att glykolen inte bara handlar om köldskydd utan också om rost/korrosionskydd.

Fungerar Water Wetter bra som korrisionskydd?

Last edited:
Många cross åkare kör med Engine ice http://engineice.com/prev/index.html

Där finns mängder med hokospokus kylarvätskor som säger sig sänka motortemperaturen. Hur de gör detta är dock mycket tveksamt då innehållsförteckningen fortfarande bara säger att de innehåller etylenglykol och destvatten. Oberoende tester saknas mig veterligen....

Jag kör på billig etylenglykol och avjoniserat vatten. Själva glykolmolekylerna går ju inte att tillverka av högre eller lägre kvalitet utan det som skiljer är korrosionshämmarna och det är inte direkt raketforskning.

Fungerar Water Wetter bra som korrisionskydd?

Enligt tillverkaren ska det göra det, men man behöver byta med viss periodicitet (ca var 2000:e mil). Jag kör med WW, 1L glykol och vatten i en av bilarna som bara används under den varma delen av året. Bilen ger ca 450 whp och jag vill hålla ner vattentemperaturen så att det går att stå på utan att riskera härdsmälta när det är riktigt varmt.

http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=74&pcid=10

http://www.redlineoil.com/content/files/tech/WaterWetter Tech Info.pdf

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back