Ettans växel strular!

AddE <TM>

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2003
Hoj
f.d. apriliaägare, Bytte den mot ett mellankort
Jag har problem med att när jag från friläge ska lägga i ettan, så får jag trycka ca 10 ggr innan den vill i. Det gäller också när man ska från 2:an direkt till ettan. Tidigare har det varit lättare att få i ettan om man rullat lite framåt, men detta spelar i stort sett ingen roll längre.
Är det någon som har ett logiskt svar på detta?
Det är jobbigt att inte kunna lägga friläge vid rödljus, för att man inte får i ettan på första, utan 10:e försöket, eller inte alls, och får starta på 2:an istället.
Stort tack på förhand! :Bugar

För mycket spel på kopplingen? så den inte frikopplar helt..?
fel olja.? Måste vara olja som är avsedd för våtkoppling.
Slut på ideer.. :)

KAn vara en skiftgaffel som fått sig en smäll
eller är inte lådan så att friläget är svårt att om motorn är i gång! husan är nästintill omöjlig att få i friläget när maskinen är startad

Krökt shiftgaffel?
Eller är det måhända så enkelt att länkaget till växelpedalen är dåligt smörjt?
Kan ställa till probs, men rimligheten säger väl iofs att det borde vara svårt att växla neråt oavsett vilken växel du ska ha i. Men värt att kolla upp iaf.
//Tobbe

Prova att släppa ut kopplingen lite försiktigt medans du håller tryck på växel petaren så kanske det klonkar till..

Så brukar jag få göra ibland o det funkar även om man tex har lyckats stanna o måste bläddra igenom alla växlar för att komma till ettan.

tobbeviking skrev:
Krökt shiftgaffel?
Eller är det måhända så enkelt att länkaget till växelpedalen är dåligt smörjt?
Kan ställa till probs, men rimligheten säger väl iofs att det borde vara svårt att växla neråt oavsett vilken växel du ska ha i. Men värt att kolla upp iaf.
//Tobbe

Allting både uppåt och neråt är rena barnleken att få i, även friläget.
Ettan är grinig. Händer också att neutrallampan slutar lysa även om man inte har en växel i, när man försökt sig på nummer 1. :död

Robban W skrev:
Prova att släppa ut kopplingen lite försiktigt medans du håller tryck på växel petaren så kanske det klonkar till..

Så brukar jag få göra ibland o det funkar även om man tex har lyckats stanna o måste bläddra igenom alla växlar för att komma till ettan.

Låter ytterst intressant! Ska testa och se :tummenupp Tack

AddE <TM> skrev:
Jag har problem med att när jag från friläge ska lägga i ettan, så får jag trycka ca 10 ggr innan den vill i.

Hur länge har du haft hoj? Tänkte närmast på vanan att hantera osynkade växelådor - för att kunna diagnostisera det själv.

Det hjälper absolut inte att rulla hojen fram och tillbaka? Inte ens med halvdrag på kopplingen?

Du vet väl att man får lära sig i körskolan att växla ned medans man bromsar, så står man alltid med ettans växel i vid trafikljuset. :D

UrbanTiger skrev:
Som flers skrivit tidigare så är det troligast att det är skiftgaffeln som är felet. Sliten eller sned.

Precis, det tror jag oxå på. Blir lätt så om man trycker hårt på växelspaken för att få i en växel man kanske har problem med eller som just för tillfället inte vill gå i, då vrider den sig. Våld brukar lösa saker men inte när det gäller att lägga i växlar :D

Har själv sett en rs125a där skiftgaffeln är sned.

andersbrink skrev:
Hur länge har du haft hoj? Tänkte närmast på vanan att hantera osynkade växelådor - för att kunna diagnostisera det själv.

Det hjälper absolut inte att rulla hojen fram och tillbaka? Inte ens med halvdrag på kopplingen?

Du vet väl att man får lära sig i körskolan att växla ned medans man bromsar, så står man alltid med ettans växel i vid trafikljuset. :D

Har haft hojen i drygt ett år snart, men jag är nog inte kapabel att fixa det själv. Inte utan direktioner iaf.

Nej, det hjälper inte att rulla fram och tillbaka, men har dock inte testat det där med kopplingen. Ska se över saken under morgondagen.

Heheh jo iofs så får man ju det, men det kan vara skönt att överhuvudtaget kunna göra det ändå :D

AlpinA skrev:
Precis, det tror jag oxå på. Blir lätt så om man trycker hårt på växelspaken för att få i en växel man kanske har problem med eller som just för tillfället inte vill gå i, då vrider den sig. Våld brukar lösa saker men inte när det gäller att lägga i växlar :D

Har själv sett en rs125a där skiftgaffeln är sned.

Om detta nu vore felet ifråga, hur stora ingrepp krävs för en åtgärd av problemet?

AddE <TM> skrev:
Om detta nu vore felet ifråga, hur stora ingrepp krävs för en åtgärd av problemet?

Du lär nog besöka en sajt med din hoj som specialitet där det kan finnas en FAQ (frekvent ställda frågor).

På t.ex. en gammal luft/olkekyld gsxr kan man byta dom enbart genom att plocka bort kopplingskorgen och oljetråget - så är det fritt fram att byta. Iofs är det lite trångt och jäkligt, men det går.

andersbrink skrev:
Du lär nog besöka en sajt med din hoj som specialitet där det kan finnas en FAQ (frekvent ställda frågor).

På t.ex. en gammal luft/olkekyld gsxr kan man byta dom enbart genom att plocka bort kopplingskorgen och oljetråget - så är det fritt fram att byta. Iofs är det lite trångt och jäkligt, men det går.

Nu har jag lite mer info om allt!
Stort tack för all hjälp!

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...