Ettan vill inte i... normalt?

  • Thread starter Thread starter 0scar
  • Start date Start date

0scar

Guest
Har märkt på hojen att den trilskas lite när jag ska sätta i ettans växel, fast bara om jag ska göra det stillastående. Lite fart är det inga problem...

brukar få släppa lite på kopplingen och göra ett nytt försök, och då klonkar den i som den bör sig.. Är detta normalt? beter sig hojarna på det viset?

hojen är alldeles ny och jag bara hunnit köra 20 mil med den, så första servicen är än så länge ganska så långt borta. Har detta nåt med inställningarna att göra? Som jag kan strunta i nu och ta upp med servicekillarna sen?

hjälp... är ingen van hojmek. :wiggle
 
Normalt. Gör som du gör med kopplingen annars kan du gasa till lite så brukar ettan komma i ganska lätt också. Jag gör så med Aprilian när den är seg att få i.
 
mogwai skrev:
2398988 Har märkt på hojen att den trilskas lite när jag ska sätta i ettans växel, fast bara om jag ska göra det stillastående. Lite fart är det inga problem...

brukar få släppa lite på kopplingen och göra ett nytt försök, och då klonkar den i som den bör sig.. Är detta normalt? beter sig hojarna på det viset?

hojen är alldeles ny och jag bara hunnit köra 20 mil med den, så första servicen är än så länge ganska så långt borta. Har detta nåt med inställningarna att göra? Som jag kan strunta i nu och ta upp med servicekillarna sen?

hjälp... är ingen van hojmek. :wiggle
Det är normalt som sagt. Det kan bero på att kopplingen drar lite, isf ska det vara lättare att läga i växeln när motorn och olja är genomvarm.
Men ta upp det med mekarna på första servicen du. Utgår från att din koppling är rätt justerad med en så ny cykel!

Mvh
Jörgen
 
Tackar!!

då vet jag. antog att det stämde, ville bara kolla med er :tummenupp
 
Jag måste säga att jag inte hade problem med detta när min CBF var ny i våras. Det enda jag märkte var att sexan kunde hoppa ur efter en slarvig iläggning och att lådan var lite trilskig innan hojen var genomvarm, men det är botat nu med 550 mil på mätaren. Min etta har aldrig krånglat, förutom nå'n gång när jag startat motorn med kopplingen i och försökt lägga i ettan innan jag släppt kopplingen en gång! Det kan inte vara så att kopplingen inte kopplar ur helt, dvs inställning? Glid förbi handlar'n och påtala detta, så kan ju de provköra och ge ett utlåtande.
 
GeFeldz skrev:
2399079 Jag måste säga att jag inte hade problem med detta när min CBF var ny i våras. Det enda jag märkte var att sexan kunde hoppa ur efter en slarvig iläggning och att lådan var lite trilskig innan hojen var genomvarm, men det är botat nu med 550 mil på mätaren. Min etta har aldrig krånglat, förutom nå'n gång när jag startat motorn med kopplingen i och försökt lägga i ettan innan jag släppt kopplingen en gång! Det kan inte vara så att kopplingen inte kopplar ur helt, dvs inställning? Glid förbi handlar'n och påtala detta, så kan ju de provköra och ge ett utlåtande.

hmmm jaså... ja, kan ju nämna det när jag ändå ska förbi där i veckan.
 
mogwai skrev:
2398988 Har märkt på hojen att den trilskas lite när jag ska sätta i ettans växel, fast bara om jag ska göra det stillastående. Lite fart är det inga problem...

brukar få släppa lite på kopplingen och göra ett nytt försök, och då klonkar den i som den bör sig.. Är detta normalt? beter sig hojarna på det viset?

hojen är alldeles ny och jag bara hunnit köra 20 mil med den, så första servicen är än så länge ganska så långt borta. Har detta nåt med inställningarna att göra? Som jag kan strunta i nu och ta upp med servicekillarna sen?

hjälp... är ingen van hojmek. :wiggle

Helt normalt, därför är det viktigt att under inkörning att växla hela tiden upp/ner så att dreven sliter till sig innan oljebytet vid 100-mila servicen.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top