Ett snyggt avslut?

Uppdatering:

De sökte upp mig per telefon från bolaget som skall anställa och "ville träffa mig personligen på måndag i en anställingsintervju igen"

Scenario 1) De vill träffa mig för att se om vi kan enas om löneanspråk och göra klart alla formaliteter och påskrifter.

Scenario2) De är fortfarande osäkera på vem de skall ta:va

Dock så vet jag inte om den jag "krigar" om är kallad igen:confused::va

Hur som helst så ser jag det som något väldigt possitivt:tummenupp, då jag vet en till som sökte tjänsten(kom aldrig till första intervjun)att de hade ringt upp honom och sagt att tjänsten är tillsatt(klart något måste de ju säga)

Tror knappast de vill träffa mig mellan 4 ögon för att säga det.:)

Lite jobbigt bara att de håller en i halster ett tag till:gnissla

Uppdatering:

De sökte upp mig per telefon från bolaget som skall anställa och "ville träffa mig personligen på måndag i en anställingsintervju igen"

Scenario 1) De vill träffa mig för att se om vi kan enas om löneanspråk och göra klart alla formaliteter och påskrifter.

Scenario2) De är fortfarande osäkera på vem de skall ta:va

Dock så vet jag inte om den jag "krigar" om är kallad igen:confused::va

Hur som helst så ser jag det som något väldigt possitivt:tummenupp, då jag vet en till som sökte tjänsten(kom aldrig till första intervjun)att de hade ringt upp honom och sagt att tjänsten är tillsatt(klart något måste de ju säga)

Tror knappast de vill träffa mig mellan 4 ögon för att säga det.:)

Lite jobbigt bara att de håller en i halster ett tag till:gnissla

Har haft ytterliggare en anställningsintervju med företaget i måndags och 2 represententer och efter en mer ingående genomgång om lokalerna och rundvandring och massvis av information om själva arbetet och dess upplägg, lite arbetsförmåner, och lite mer personliga frågor till mig, öppningar och passningar fram och tillbaka så det känns som de är väldigt måna om att få anställa mig, samt att även jag fick chansen igen och ställa frågor till dem, all feeling känns jättebra..jag avslutade med att fråga hur stor konkurrens det var kvar om jobbet, så fick jag till svar att det var 4 kanditader kvar om jobbet(?) jag blev frågande inom mig men det var inte läge att fråga då de sa 2 st förr..kanske att de sa så för att göra mig osäker och så att jag inte ställa på mitt löneanspråk för mycket, då man känner sig "vald" och "premierad" vid ett anställningserbjudande.:va

Förmodligen så sa de fel förr och att det var 4 kvar med dataprov o manpower o 2 går vidare. Frågade dock om man kunde få besked innan man själv går på semester på fredag denna vecka.

Man blir lite kluven och undrande varför det drar ut på tiden, om de är så osäkra mellan mig och någon mer:vaEller om det är ett normalt spel vid rekrytering numer, då man inte har stor vana av sådant..:confused::va

Last edited:
Man blir lite kluven och undrande varför det drar ut på tiden, om de är så osäkra mellan mig och någon mer:vaEller om det är ett normalt spel vid rekrytering numer, då man inte har stor vana av sådant..:confused::va

En polare fick vänta 9 månader förra året på svar efter intervjun, men han fick jobbet :D

Somliga företag stressar inte igenom besluten precis..

Har haft ytterliggare en anställningsintervju med företaget i måndags och 2 represententer och efter en mer ingående genomgång om lokalerna och rundvandring och massvis av information om själva arbetet och dess upplägg, lite arbetsförmåner, och lite mer personliga frågor till mig, öppningar och passningar fram och tillbaka så det känns som de är väldigt måna om att få anställa mig, samt att även jag fick chansen igen och ställa frågor till dem, all feeling känns jättebra..jag avslutade med att fråga hur stor konkurrens det var kvar om jobbet, så fick jag till svar att det var 4 kanditader kvar om jobbet(?) jag blev frågande inom mig men det var inte läge att fråga då de sa 2 st förr..kanske att de sa så för att göra mig osäker och så att jag inte ställa på mitt löneanspråk för mycket, då man känner sig "vald" och "premierad" vid ett anställningserbjudande.:va

Förmodligen så sa de fel förr och att det var 4 kvar med dataprov o manpower o 2 går vidare. Frågade dock om man kunde få besked innan man själv går på semester på fredag denna vecka.

Det beror nog lite på. Har dom mer än en kandidat som dom tycker är bra så tar dom säkert lite tid på sig för att försöka komma överens om viklken kandidat som är den bästa.

Troligen har du hård konkurrens om jobbet. Jag misstänker det i alla fall.Jag vågar lova att dom inte sitter och drar på anställningsprocedurerna bara för att göra dig osäker. Det kostar för mycket pengar att ha luckor i organisationen. I alla fall om man har full sysselsättning.
Normalt sett så börjar man ju söka folk när man vet att det kommer att bli en vakans och det brukar inte finnas någon tid att lata sig i den processen.
Med största sannolikhet har dom ju en chef som sagt upp sig och dom vill säkert få in en ny i tid för att hinna göra en bra överlämning men å andra sidan vill dom inte förhasta sig.

Det beror nog lite på. Har dom mer än en kandidat som dom tycker är bra så tar dom säkert lite tid på sig för att försöka komma överens om viklken kandidat som är den bästa.

Troligen har du hård konkurrens om jobbet. Jag misstänker det i alla fall.Jag vågar lova att dom inte sitter och drar på anställningsprocedurerna bara för att göra dig osäker. Det kostar för mycket pengar att ha luckor i organisationen. I alla fall om man har full sysselsättning.
Normalt sett så börjar man ju söka folk när man vet att det kommer att bli en vakans och det brukar inte finnas någon tid att lata sig i den processen.
Med största sannolikhet har dom ju en chef som sagt upp sig och dom vill säkert få in en ny i tid för att hinna göra en bra överlämning men å andra sidan vill dom inte förhasta sig.

Så är det nog exakt:tummenuppTror med det är någon el några som ger hård konkurrens om jobbet. Rekrytering kostar nog oerhörda pengar idag, det kan man ju förstå med tanke på att jag själv suttit närmare 5 timmar och samtalat med både firman som skall anställa och manpower, och felrekrytering kostar med!!

Om man mot förmodan inte får jobbet, kan man ju alltid erbjuda sina tjänster om det skulle dyka upp något nytt hos dem:)

Så är det nog exakt:tummenuppTror med det är någon el några som ger hård konkurrens om jobbet. Rekrytering kostar nog oerhörda pengar idag, det kan man ju förstå med tanke på att jag själv suttit närmare 5 timmar och samtalat med både firman som skall anställa och manpower, och felrekrytering kostar med!!

Om man mot förmodan inte får jobbet, kan man ju alltid erbjuda sina tjänster om det skulle dyka upp något nytt hos dem:)

Ja. Jag hörde någon siffra på att man räknar med att hela processen med att välja ut någon och sedan lära upp denne på jobbet kostar i storleksordningen en miljon. Dvs Alla kostnader för rekryteringsfirma, annonser samt lönekostnader och andra overheadkostnade fram till den anställde faktiskt genererar ett värde för företaget.
Det tror jag i och för sig är i överkant för dom flesta företag då det kommer från läkemedelsbranschen och där har man ofta ohyggliga overheadkostnader på grund av att kostnaderna för att bygga och driva renrum och annat som behövs för tillverkningen är svindyrt. Det säger sig ju självt. Bygger man ett fyravåningshus som innehåller två våningar med bara ventilation så blir det dyrt. För att inte tala om driftskostnaden på ventilation som ska byta all luft i lokalerna minst 10 ggr i timmen.

Men att det är dyrt för alla företag att rekrytera tvivlar jag inte på.
Och att säga att man är intresserad om det skulle dyka upp något annat i framtiden om man nu inte får ett jobb kan ju aldrig skada liksom. Dessutom är det ju fördelaktigt för företaget då dom redan kollat upp dig och vet vem du är så dom inte måste lägga ner dom pengarna igen.

Ja. Jag hörde någon siffra på att man räknar med att hela processen med att välja ut någon och sedan lära upp denne på jobbet kostar i storleksordningen en miljon. Dvs Alla kostnader för rekryteringsfirma, annonser samt lönekostnader och andra overheadkostnade fram till den anställde faktiskt genererar ett värde för företaget.
Det tror jag i och för sig är i överkant för dom flesta företag då det kommer från läkemedelsbranschen och där har man ofta ohyggliga overheadkostnader på grund av att kostnaderna för att bygga och driva renrum och annat som behövs för tillverkningen är svindyrt. Det säger sig ju självt. Bygger man ett fyravåningshus som innehåller två våningar med bara ventilation så blir det dyrt. För att inte tala om driftskostnaden på ventilation som ska byta all luft i lokalerna minst 10 ggr i timmen.

Men att det är dyrt för alla företag att rekrytera tvivlar jag inte på.
Och att säga att man är intresserad om det skulle dyka upp något annat i framtiden om man nu inte får ett jobb kan ju aldrig skada liksom. Dessutom är det ju fördelaktigt för företaget då dom redan kollat upp dig och vet vem du är så dom inte måste lägga ner dom pengarna igen.

Nu är jag ialla fall riktigt glad:)Fick jobbet idag:tummenuppUndertecknat och klart, samt skriftlig uppsägning på mitt nuvarande jobb. 1:a september är det dags för nya utmaningar i livet

Nu är jag ialla fall riktigt glad:)Fick jobbet idag:tummenuppUndertecknat och klart, samt skriftlig uppsägning på mitt nuvarande jobb. 1:a september är det dags för nya utmaningar i livet

Grattis!

Du verkar vara en bra chef :tummenupp

Har du meddelat ditt nuvarande jobb? Hur tog dom det?

Grattis!

Du verkar vara en bra chef :tummenupp

Har du meddelat ditt nuvarande jobb? Hur tog dom det?

Blev blandade känslor, min chef grattulerade mig till att jag lyckats fått tag i ett jobb i dessa tider önskade mig all välgång, samtidgt så ville han inte bli av med mig heller och det ville han verkligen att jag skulle veta! Och han beklagade att han själv inte har kunnat påverka ex så att lönebiten på mitt nuvarande jobb inte varit tillräckligt stimulerande för min del och att han förstod att jag även sökt mig vidare för att jobbet kan vara tufft personalmässigt(med andra ord ett underbetalt skitjobb om man ser det på ett skämtsamt, krasst sätt)

Min chef sa oxå att så här är det som det ser ut i dagsläget och att där jag är idag att jag förmodligen tyvärr inte kommer att utvecklas där jag är på flera olika aspekter..därav ännu skönare att man fått jobbet:)

Gick runt på golvet och tog det muntligt direkt med personalen flera smått chockerade att jag även lämnar helt min nuvarande arbetsgivare, då de trodde jag fått annat jobb inom företaget, flera grattulerade mig och förstod även min del hur tufft jag har haft det då det varit underbemannat på chefsdelen med 50% sen april och till mitten av augusti då en "rookie" kommer in.. och att jag sett sliten ut, vilket jag är medveten själv om oxå, därav man sökt sig vidare..

Nu blir det en till som skall rekryteras hos min nuvarande arbetsgivare, så 2 rookies..tror det kommer ta minst 1 år innan de 2 tillsammans löser alla problem och bekymmer som jag löst själv, då problemlösning och dektektivarbete är 90% av arbetet och det tar TID att lära sig lösa bekymmer.. Men det är inte min huvudvärk, även om jag önskar alla mina kollegor och företaget jag varit på i 22 år allt gott framöver:)

De kortade av min uppsägningstid på ett snyggt bra sätt enligt mitt önskemål, samtidigt som jag självklart den tiden den nya kommer som skall ersätta min kollega som slutade i april att jag kommer lära upp han admistrativa uppgifter och rutiner som jag har gjort jobbet, hur man tar personal kan man inte lära någon, det som fungerar för mig kanske inte alls fungerar för någon annan!

Bra chef har jag alltid försökt vara, jag har sett prov på så mycket dumt ledarskap under 19 år, som jag förpassat i soptunnan som jag som person har varit precis tvärt emot för att vara rätt o riktig, och är en ny tids chef, korrekt, riktig, rättvis, det är mjuka linjen, gap och skrik och peka med armen(hitlerfasoner)kan få ett jobb gjort, men inte med samma glädje och respekt tillbaka till en, men jag har aldrig vikit mig i försök från kollektivet att "driva" med mig, eller bli överkörd eller att de skall "spela" ut en och jag har stämt i bäcken direkt, ingen på min nuvarande arbetsplats har inte heller kunnat lura mig heller hur mycket tid i anspråk ett jobb tar, eller att det är svårt/krångligt mm mm, då jag vet vad jobbet innebär då man själv varit en hårt arbetande kille på golvnivå i 19 år och kan gå ut på vilken avdelning som helst och göra ett toppjobb än idag... smicker och smör är inget som har bitit på mig heller eller att jag skulle ha gett vissa förmåner för andra. Har även för jag är så konsekvent fått tagit strider många gånger, det har blivit vissa krismöteten mellan personal och mig och även kollektiva fackets företrädare som ansett mig agerat fel ibland, men jag har fått stått på mig då jag VET jag agerat rätt med tanke på jag representerar arbetsgivaren och inte kollektivet vilket de ibland kan tro....

, dock så kan man belöna en lysande arbetsinsats på olika sätt,:) det går inte att vara kompis med underställd personal när man är en chef, men lyhörd skall man vara och ha en bra dialog och ett medskapande mellan chef och arbetare är alltid något positivt.

Jag vet att min nuvarande arbetsgivare blir av med en duktig, kompetent person, men kan även grattulera min nya arbetsgivare till ett mycket bra val:tummenupp(utan för den delen låta som jag skryter):rolleyes:

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...