Ett snyggt avslut?

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Är ingen hoppgerka vad det gäller jobb, har varit på samma arbetsplats i 22 år, senaste åren som chef, vilket har fungerat bra. Har efter lite olika omständigheter sökt ett nytt chefsjobb utanför mitt företag, med en tajtare organisation, färre att ha personalansvar över och mer utvecklingspotensial och mera insyn ex att vara med vid upphandlingar och större budgetansvar än i dagsläget, och jag ser det som en kanonutmaning att gå till en helt ny bransch och lära sig något nytt!

Det var 40 sökanden till, och efter utgallring samt genom tester via rekryteringsföretag och dataprov så står det mellan mig och en till i dagsläget.

Börjar bli lite nojig, känns som jag får jobbet:)MEN är nojig för avslutet, hur gör man det på rätt sätt:vaVill göra ett snyggt proffsigt avslut, men har i dagsläget ännu inget sagt för min chef på min nuvarande arbetsplats för att inte skapa oro i onödan ifall jag inte får jobbet.

Ni som har vetskapen hur man avslutar sitt arbete på ett värdigt sätt, tips!:tummenuppNu menar jag inte er som åkt ut med huvudet före:D

Last edited:
Jag sade upp mig här om månaden direkt till VD som är min närmaste chef: "Jag vet inte riktigt hur jag ska säga det här men jag tänkte säga upp mig."
Det gick bra och jag hjälper till i processen att hitta en ersättare och det finns bara goodwill från båda sidor.

1. Sälj inte skinnet, dvs hoppas på det bästa men var beredd på att du inte får det
2. Jobba hårdare, bättre och mer under din uppsägningstid om arbetsgivaren beter sig proffsigt

Jag sade upp mig här om månaden direkt till VD som är min närmaste chef: "Jag vet inte riktigt hur jag ska säga det här men jag tänkte säga upp mig."
Det gick bra och jag hjälper till i processen att hitta en ersättare och det finns bara goodwill från båda sidor.

Det är så man vill höra från sin egen boss, det har varit rätt "rörigt" minst sagt för en annans del, förra året en ny boss på hela företaget, detta år fick jag en ny boss, för några månader så sa kollegan upp sig, han fick gå nästan omgående, men det var pga vissa omständigheter, så han gjorde inte ett normalt avslut..

Men det är bara på´t:tummenuppTror att det kommer att lockas o pockas med pengar, men har kommit till en punkt och insikt där inte ens pengarna är moroten längre för mig på nuvarande arbetsplats.

1. Sälj inte skinnet, dvs hoppas på det bästa men var beredd på att du inte får det
2. Jobba hårdare, bättre och mer under din uppsägningstid om arbetsgivaren beter sig proffsigt

Proffsigt, hög arbetsmoral, korrekt och riktig har alltid varit ett honörsord för mig såä det är en självklarhet.:) Hårdare, bättre kan jag inte jobba idagsläget, kommer oftast först och går sist, samt att vi är underbemannade. Men man kan bjuda till självklart och vara med att lära upp den nye, önskar dem allt gott om jag går vidare självklart!

Jag har inte sagt något ännu som som jag tidigare sa, och jag kommer ta det till diskussion med min chef när det är klart och INNAN jag skriver på, för att höra vad han har att tillägga om det, jag räknar inte med något förrän det är påskrivet och klart.

Last edited:
Har själv aldrig haft ett jobb så jag vet inte hur man avslutar. Men det är väl bara att ta en välförtjänt semester? :rofl

Som sagts innan.
Din viktigaste tid referensmässigt är under din uppsägningstid.
Det är det arbetsgivaren kommer ihåg mest.
Så skit inte i chefens skrivbordslåda.....

Som sagts innan.
Din viktigaste tid referensmässigt är under din uppsägningstid.
Det är det arbetsgivaren kommer ihåg mest.
Så skit inte i chefens skrivbordslåda.....

Nej, jag är inte ovän med min boss!!:D Vill självklart sluta med flaggan i topp:tummenupp

Måste säga själv att nu under min egen uppsägningstid gör jag ju inte många knop. Får mitt eget jobb gjort men jobbar ju inte stenhårt på att fylla ut hela arbetstiden med saker att göra. Känns lite B eftersom jag normalt har försökt rätt hårt och mycket men jag har helt enkelt tappat motivationen. Trots att jag bestämde mig när jag sade upp mig att det inte skulle bli så :)

Jag kanske är dum, men majoriteten av det du skrev först känns som skitbra material att använda. Ärligt, lite muskligt men ändå ödmjukt.
Hoppas det går bra.

Vi människor gör det enklaste saker så svåra. När alla papper är påskrivna (otroligt viktigt) begär du ett möte där du vänligt framför att du har valt att söka nya utmaningar utanför företaget. Blir chefen sne så är det fel på chefen. Eftersom jag själv är chef med personal som sagt upp sig så kan jag säga att det blir bara patetiskt om du inte säger rätt ut som det är.

Han bör förstå att du är redo för nya utmaningar efter 22 år på samma företag. Lycka till!

Huvudsaken det sköts snyggt samt att man sköter sig under uppsägningsperioden, rekommendationsbrev. VD´n sa ungefär såhär när jag sa upp mig:

Här har du skött dina kort rätt, du ska veta att du är välkommen tillbaka.

Det kändes bra att höra i en inte helt bekväm situation, sen att jag vann både vinflaskan och någon annan pryl de två sista veckorna på gissningstävlingen platschefen infört vid veckomötena var inte lika populärt hos personalen :tummenupp Samtidigt om det är vettigt folk man jobbar med/åt så är det ju bara business och det hela ska skötas snyggt. Att folk säger upp sig ingår i deras arbetsuppggifter och förväntas att sköta det professionellt.. i en perfekt värld men om de inte sköter det hela som sig bör så försvårar det knappast situationen/känslan ;)

Last edited:
Jag träffade normalt sett inte min chef så ofta, så jag ringde honom så fort jag hade skrivit på pappren på nya jobbet, visserligen sent fredag eftermiddag, men jag sa som det var, att jag ville säga upp mig och att jag ville berätta så fort som möjligt för att vara ärlig och rak. Han uppskattade det och sen fortsatte vi diskussionen så att säga på måndagen istället. Det kändes helt ok från båda sidor faktiskt. Vi springer fortfarande på varandra ute hos kund ibland och det är inga hard feelings nånstans :)

Med tanke på att halva ditt jobb håller till här så lär väl din chef redan veta det nu ;)

Med tanke på att halva ditt jobb håller till här så lär väl din chef redan veta det nu ;)

Nej då är nog lugnt på den fronten, chefen är ingen mc´nörd:D

Nåja väntar besked nästa vecka, har gjort Manpowers datatest med mycket starkt totaltresultat, samt intevjuerna(3 timmar i intervju)även med dem samt även bolaget som sökte tjänsten kändes mycket bra,jag har inte kunnat sålt eller presenterat mig på ett bättre sätt:tummenupp Så det är nog enbart om min motståndare presterade bättre än mig samt om hans kompetens och personkemin var starkare för hans del som jag är stekt.:dödRentspontant känns det som jobbet är mitt ännu.:)40 sökande, av dessa 4 utvalda på en första intevju bara med bolaget där jag sökte jobbet, varav 2 gick vidare till dataprov och intevju av Manpower. Där är jag idagsläget.
Jag uppdaterar nästa vecka hur det gick för mig. Skulle få besked före midsommarafton:tummenupp

Last edited:
jag har inte kunnat sålt eller presenterat mig på ett bättre sätt:tummenupp Så det är nog enbart om min motståndare presterade bättre än mig samt om hans kompetens och personkemin var starkare för hans del som jag är stekt.:dödRentspontant känns det som jobbet är mitt ännu.:)

Men Gabor2 är ju inte direkt den som står tyst :rofl

Svårt att tro att någon annan visar upp bättre personkemi, grattis till jobbet :)

Men Gabor2 är ju inte direkt den som står tyst :rofl

Svårt att tro att någon annan visar upp bättre personkemi, grattis till jobbet :)

Gabor 2 har vetat detta från dag 1:)Han är duktig på att prata förvisso: Han är en mycket pålitlig vän som man kan ta saker i förtroende med oxå:tummenupp,

Gabor 2 har vetat detta från dag 1:)Han är duktig på att prata förvisso: Han är en mycket pålitlig vän som man kan ta saker i förtroende med oxå:tummenupp,

Jag förstår det, ville mest :7peta lite på Gabor :D

(Förnedrade jag er så mycket förra året med SVn att ni inte vågar ut på banorna i år med era nya touringmaskiner? ;) )

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park